Toon posts:

[BC3] inloggen en uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai..
is het mogelijk om automagisch in te loggen vanuit een windowsbak op een linuxbak met bijvoorbeeld ssh of telnet waarna die de bak een halt commando geeft?

Ik heb namelijk een linuxbakje draaien zonder monitor. Die gebruik ik als gateway/firewall voor mijn interne netwerkje. Om dat ding uit te schakelen gebruik ik altijd ctrl-alt-del zodat de comp na het beëindigen van de processen uitgezet kan worden. Dit moet natuurlijk makkelijker kunnen (hoop ik). Dus... automagisch inloggen en uitschakelen zou de ideale manier zijn. Iemand tips voor een script of een programma dat dit al kan?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Geef de user "halt" een password en log daarmee in.
Die heeft (in redhat) de "shell" /sbin/halt oftewel, zodra die inlogt halt het systeem...

[edit]
Ik heb dat overigens nooit geprobeerd of werkend gezien, maar zou moeten werken :)

Verwijderd

Topicstarter
ff wat meer info
Windowsbak is win2k prof

Linuxbak
Slackware 7.1
protocollen zijn op dit moment alleen telnet, maar er komt ssh bij.

Dus graag zou ik een proggie of script hebben waarmee ik met een dubbelklik die andere comp kan uitschakelen. Dit ook vanwege ouders, die beginnende computergebruikers zijn en weinig kaas gegeten hebben van windows. Laat staan linux :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dan maak je een scrippie dat automatisch inlogt met de user halt ofzo? :)
Is het met windows telnet niet mogelijk om bepaalde input uit een tekstfile te plukken?
Of download een goede ssh client die je automatisch laat inloggen met een ssh-key.

Of als je een atx kast hebt, dan kun je zelfs de powerknop net als in windows laten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas geen ATX kast (486 :)). Die SSH-client is een optie. Gewoon een script schrijven die de gebruiker halt meteen uitvoert zodra die inlogt.

Er zijn misschien nog makkelijkere en kant en klare mogelijkheden? Bijvoorbeeld een script voor telnet?

Verwijderd

Je moet gewoon in je inetd.conf een script hangen met daarin het shutdown commando...als je dan een connectie maakt naar een bepaalde poort gaat ie shutdownen...moet je wel ff firewallen zodat je het alleen vanaf de PC''s mag doen die het ook echt mogen, dat niet iemand bij een poortscan je pc uitschakeld :) hihi :D

Verwijderd

Met rsh kan je remote een commando geven. Er zijn handige console-win32-clients voor ssh, dus dat kan zo in een batch file.

Ik weet niet of dit standaard in jouw distributie zit, anders moet je het even installeren (rshd).
Pagina: 1