[BC3] HELP: 2 vragen over wine

Pagina: 1
Acties:

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik probeer wine te gebruiken, alleen dat lukt nog niet erg, ook niet na behoorlijk wat doc''s te hebben gelezen op winehq.org.

1) Welke wine versie kun je nou het beste nemen? de ''gewone'' (die heb ik nu: Wine release 20010418 ) of Wine 1.0. (http://wine.codeweavers.com/status.shtml) ? Dat ziet er namelijk ook veelbelovend uit. (Powerpoint en IE 5.5 bijv.)

2) Ik kan niet andere programma''s draaien dan wel erg simpele (en onnutige) programma''s als solitaire en calc.exe. Daarvoor neem je natuurlijk niet wine. Maar als ik Word 97 probeer te starten of winamp (ok da''s ook onnuttig :) ) dan crasht de hele KDE, en moet ik de copmputer wel resetten. Het laatste wat er dan staat is meestal iets als: FIXME: pthread_rwlock_rdlock. Verder zie ik bij het starten ook een hele reeks foutmelding over fonts. Is dat normaal?

Mijn config-file is hier te zien: http://www.xs4me.dhs.org/~peter/config

Verwijderd

Ik ook heb onlangs WINE geprobeerd, simpelweg, omdat ik daar zin in had ;) Mijn eerste indruk was dat het er veelbelovend uitzag. De website zag er goed en duidelijk uit, met mooie duidelijk uitleg. Nou houd ik er wel van om van source te bouwen als het enigzins kan en dat heb ik dus hier ook gedaan. In de handleiding werd mij streng afgeraden om zelf te gaan configure-en, dus ik besloot het script wat zij erbij hadden te gebruiken (alweer applaus voor winehq.org). Zonder enige problemen compileerde WINE (onder DeadRat7, kan het nog ranziger?) en maakte voor mij een standaard configuratie bestand aan (waar ik tot op de dag van vandaag niks aan heb veranderd). Nou bestaat WINE al enkele jaartjes en er zijn een hoop dingen vooruitgegaan, maar M$-Word blijft moeilijk. Winamp heb ik nog wel werkend gezien, hoewel er hier en daar toch nog steeds een klein bugje zit. WINE is zeker leuk om mee te experimenteren, maar ik begrijp niet waarom jij als beginnend linux-gebruiker meteen als een gek doze-programma''s wil gaan draaien. DAAR HEB JE WINDOZE VOOR! :( Dus crashen, hangen, pech hebben, het werkt niet. :D

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Een jaar geleden kon ik in wine al winamp draaien. Lijkt me sterk dat dat plotseling niet meer werkt, draai je geen directsound plugin ofzo erbij?

Magoed, verder zou ik er es rustig de tijd voor nemen en op andere plekken ook zoeken naar antwoorden op je problemen.

Btw, KuRMiE: De enter toets zit boven de shift aan de rechterkant, dat maakt je verhaal wel beter leesbaar ;)

Verwijderd

Meestal zijn het bepaalde programma''s die goed werken, waar al veel bugs voor uit gehaald zijn.
Soms kan het zijn dat een programma met de ene versie nog werkt, maar met de volgende niet goed meer.
Ikzelf gebruik regelmatig Free Agent onder wine, om binaries op usenet te posten.
Werkt prima, nog geen crash gehad.
Wel is mijn register wel eens stuk gegaan, wanneer ik een ander programma probeerde. Internet Explorer was dat geloof ik.
De registries in mijn /home dir verwijderd en hij werkte weer.
Trouwens, een jaar geleden gebruikte de Mandrake rpm van wine nog een wine.conf in /etc/wine, de huidige gebruikt hem in /home/user/wine.
weet je zeker dat je de juiste versie hebt aangepast?
En dat van die fonts, dat heb ik ook. Ik neem aan dat wine fonts probeert te laden die niet door de X Server geladen zijn. En dat ze dus niet geladen kunnen worden.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aha daarom dus die foutmelding over de fonts. En die configuratiebestanden moet je inderdaad eerst kopieren naar /home/user/.wine/config
Anders doet ie het niet eens.

Maar waar kun je dan zien welke programma''s je wel / niet goed kunt draaien onder wine? Ik dacht namelijk eens gehoord te hebben dat Word goed in wine draaide. En dat ie meteen na 2 seconden opstarten meteen heel linux laat crashen is ook wel wat veel van het verkeerd :(
(btw: waar moet die sound-plugin erbij?)

En ook nog even over wine 1.0: is dat nou beter, of wat? (in screenshots zie je er al Powerpoint 2000 op draaien)