[BC3] kan scripts niet uitvoeren?

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Vreemd probleem:

Als ik Linux shell scripts download op m''n Windows bak, bewerk en dan op m''n Linux machine zet dan kan ik ze niet uitvoeren.

Natuurlijk vergeet ik ze niet te chmod''den naar 755 zodat ze executable zijn.

De foutmelding die ik krijg is:
bash: ./testscript04: No such file or directory
Terwijl het script wel degelijk daar staat.

Het gekke is als ik het script dan regel per regel over typ op de Linux machine, dan werken ze wel.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Euhm op dat moment ben je wel root he?

[edit]
Nelske gaat zich even zitten schamen.
Er staat 755 |:(

• BC3 Victim
Ik ben in beide gevallen root (heb de normale user account ook al geprobeerd).

- Ik login als root
- Ik plaats een scriptje dat ik op m''n windows-bak heb gemaakt op m''n Linux systeempie
- Ik ga naar de map waarin het staat, ''chmod 755 script'' en probeer het uit te voeren met ''./script'' -> foutmelding

- Ik typ nu dat scriptje over met vi
- ''chmod 755 script2'' en voer het uit met ''./script2'' -> werkt

Ik snap het niet goed. Wat zie ik over ''t hoofd?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op de eerste regel staat dan ook wel iets als het volgende:
#!/bin/sh
of
#!/bin/bash

Het zou natuurlijk ook een EOL probleem kunnen zijn (verschil tussen windows/linux)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Uhm, maybe komt het door de conversie naar windows die andere return''s gebruikt voor het einde van de regel.

Dit werkt dus ook visa versa ... ( ooit eens een probleem met een netlogon script via samba gehad |:( )

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Dat ligt dus aan het verschil bij een nieuwe regel tussen linux en windows (waarschijnlijk)

• BC3 Victim
de eerste regel is inderdaad
#!/bin/sh

Maar dat is in beide gevallen zo. Ik zie visueel in vi geen verschil tussen beide files.

Ik denk dat je met die End Of Line de spijker op de kop slaat. Maar nu is de vraag, hoe kan ik dat oplossen. Ik heb een scriptje geschreven van enkele honderden lijnen. Ik heb geen zin om die weer allemaal opnieuw in te typen :(

Verwijderd

Kijk maar eens op
notepadex.nklomp.com
Daar staat een notepad replacement met veel meer functionaliteit dan de standaard notepad onder windows.
Het is geschreven door een vriend van me en je kan er o.a. HTML-files mee previewen etc.
Het bevat ook een functie om windows-tekst bestanden in 1 klap om te zetten naar MAC of Unix en viceversa natuurlijk.

• BC3 Victim
Hardstikke bedankt!! Dat bespaart me veel typwerk :)

Verwijderd

Als je dan de volgende keer een script maakt onder windows, dan hoef je alleen maar even op te geven dat het een UNIX file moet worden en dan komt alles goed.

Dat programmatje is echt mooi en handig (en niet omdat het om een vriend van me gaat).
Je bent o.a. ook af van de filesize limiet.

• mtbrainz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:41
Hebben jullie nog nooit van dos2unix gehoord?
Hiermee kun je files van Dos-format converteren naar Unix-format, en andersom (dan is de syntax unix2dos).
Zit in ''t debian sysutils-package (andere plekken kan ik zogauw niet bedenken).
Pagina: 1