[BC3] Soort AUTOEXEC.BAT voor Linux

Pagina: 1
Acties:

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik doe een beroep op de kennis van Linux van een paar bezoekers hiero. Mijn tweede systeempje zit verder op naar 100% dedicated, maar het probleem is dat er nog altijd ingelogd moet worden voordat .bash_profile geëxecuted wordt, waardoor Apache/HL CS server/MySQL/routershit niet automatisch starten. Is er ergens een optie om dit te activeren bij het booten, zonder in te loggen?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

rc.local

Jotti: Iets voor de FAQ?

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Welke distributie?

Bij Slackware zet je dat soort dingen in de start up scripts, en die staan in /etc/rc.d/

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op vrijdag 11 mei 2001 21:51 schreef RickJansen het volgende:
Jotti: Iets voor de FAQ?
Dat rc gebeuren lijkt me inderdaad wel iets om erin te zetten... gaat op de lijst :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Flake
Op vrijdag 11 mei 2001 21:51 schreef Dualdude het volgende:
Welke distributie?

Bij Slackware zet je dat soort dingen in de start up scripts, en die staan in /etc/rc.d/
Di''s RedHat Linux 6.2
Sorry ben maar newbie in Linux... plus dit is een hele complete distro :)

Verwijderd

Over de FAQ gesproken.
Jotti zou je er misschien ook niet iets in op kunnen nemen over het mounten van partities/devices onder directories?

Ofwel een kleine uitleg over het mount commando. Dat je in linux dus een partitie of device onder elke directory kan mounten die je maar wil (mits deze dir bestaat natuurlijk). Dat je op deze manier dus ook je dos-partities kan mounten evenals shares van een Win9X/WinNT/Samba machine.

Eventueel nog dat je door regels in /etc/fstab op te nemen, deze mounts automatisch tijdens het opstarten laat verlopen.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
/off topic/
Het man mount levert op zich heel duidelijke documentatie maar ik denk dat het wel handig is omdat het mount commando aardig vaak wordt gebruikt...
/eind of topic/
In SuSe kan je ook complete scripts laten opstarten door ze in sbin/init.d te zetten en met sysvedit (zo uit het hoofd) toe te voegen aan het gewenste runlevel...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op vrijdag 11 mei 2001 21:57 schreef Jotti het volgende:

[..]

Dat rc gebeuren lijkt me inderdaad wel iets om erin te zetten... gaat op de lijst :)
Volgens mij kun je zolangzamerhand een heel boek schrijven! Misschien best wel een goed idee. Een soort zeer uitgebreide FAQ.

_rILLinG_ Er is geen autoexec.bat voor Linux. Je kunt het bijvoorbeeld wel in /etc/rc.d/rc.local zetten. Ik zou zeggen lees eend de doc door over sysV init!

[deze advertentieruimte is te koop]

• Flake
Moefi je leest niet ik zeg een SOORT autoexec.bat, iets wat ermee te vergelijken is. Zó''n newbie ben ik nou ook weer niet :)

• Flake
OK Thnx hier ben ik ook achter. Nu mijn volgende vraag:

Ik wilde deze server als HL CS server draaien. Nou schijnt er een "probleepje" te zijn met networking. Normaal gesproken draait deze machine DHCP met sygate. De server krijgt keurig netjes een IP toegewezen (192.168.0.4) maar wanneer ik ./hlds_run +ip 192.168.0.4 doe, vreet hij geen reet uit. Wanneer ik de +ip weglaat pakt hij 127.0.0.1. Hij komt dan wel in de serverlijst, maar dan heb je er niets aan omdat op localhost geen server draait. Hoe fix ik dit?

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 11 mei 2001 22:01 schreef SONiCB00M het volgende:Di''s RedHat Linux 6.2
Sorry ben maar newbie in Linux... plus dit is een hele complete distro :)
Nou dat is vrij eenvoudig. RedHat maakt gebruik van de SysV-structuur om dingen automatisch te starten en te stoppen in bepaalde runlevels.

Als je Apache en MySQL samen met de RedHat distro hebt geïnstalleerd staan de SysV-scripts al klaar. Je moet ze enkel aanzetten in de juiste runlevels.

Ga naar de directory /etc/rc.d/. Hierin zie je volgende directories:
- init.d: hierin staan de SysV start/stop scripts
- rc0.d tot en met rc6.d: de runlevels.

Normaal zul je de Apache en MySQL server willen starten in runlevel 3, 4 en 5. Zie ''man init'' voor meer info over de verschillende runlevels.

Ga naar de directory /etc/rc.d/rc3.d/ (runlevel 3). Hierin zul je een boel symbolic links zien in de aard van K<nummer><naam> en S<nummer><naam>. De K''s duiden aan dat het proces in die runlevel geKilled wordt, terwijl S op Start wijst.
Je zal ertussen de Apache en MySQL deamons vinden die standaard gestopt staan. Bijvoorbeeld:
K15httpd (Apache) en K12mysql (MySQL)
De nummers kunnen verschillend zijn...
Om deze nu te starten moet je de naam gewoon veranderen naar S<nummer><naam>. Ik neem als regel dat je het nummer van 100 aftrekt. Dus als je K15 hebt, dan wordt het 100-15=85 -> S85. Dat is echter geen verplichting!
Verander de namen:
K15httpd -> S85httpd
K12mysql -> S88mysql

Herhaal dit nu voor runlevel 4 en 5.

Als je PC opstart zullen die 2 deamons vanaf nu automatisch gestart worden. Bij afsluiten stoppen ze.

Je kan de deamons ook manueel starten of stoppen door de SysV scripts rechtstreeks aan te roepen:

$ /etc/rc.d/init.d/httpd start (om te starten)
$ /etc/rc.d/init.d/httpd stop (om te stoppen)

De rest die geen SysV-achtige start/stop-scripts hebben kan je in het rc.local bestand zetten zoals eerder aangehaald.

Jotti -> dit is misschien ook een ideetje voor de FAQ? Het lijkt me dat veel beginnende Linuxgebruikers het hier wat moeilijk mee hebben...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:38
De ene distro gebruikt BSD init (slackware ea.)
De andere sysv init (debian, redhat, linuxfromscratch ea)

BSD is met rc.d en rc.ditendat files

sysv heeft alle scripts in /etc/init.d staan
topicstarter heeft met redhat dus sysv
plaats een script dat start wat je wilt starten en plaats dit in /etc/init.d
vervolgens symlink je dit naar alle runlevels waar je deze dingen wil draaien
(/etc/rcX.d)
op mijn systeem zou ik bijvoorbeeld doen:
maak /etc/init.d/runapache
cd /etc/rc3.d (mijn default runlevel)
ln -s ../init.d/startapache S700startapache

het getal geeft aan hoe laat tijdens bootup dit script gedraait gaat worden, met S200xxx zal het script eerder aan de beurt zijn.

nog niet duidelijk genoeg? gooi maar op mijn icq ;)

[edit:] satCP was sneller en heeft een erg mooie uitleg geschreven ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op vrijdag 11 mei 2001 22:26 schreef nelske het volgende:
Jotti zou je er misschien ook niet iets in op kunnen nemen over het mounten van partities/devices onder directories?
Hmm... misschien een kleeeein stukje, maar ik ga de manpage van ''mount'' niet quoten iig.

SatCP en nitenite: hartelijk dank voor jullie inbreng! Ik ga het zeker gebruiken bij de volgende FAQ update (gaat nu beetje lastig ivm grootte van de FAQ, lang verhaal).

Verwijderd

Op vrijdag 11 mei 2001 21:57 schreef Jotti het volgende:

[..]

heb ik nog een suggestie:
globaal LILO uitleggen, partitioneren en linux installeren. :) (eventueel met en zonder extra bootmanager)

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Nah, hij is al aardig groot zo... besides, daar is al een mooie HOWTO voor :)

Pagina: 1