[BC3] Linux Slackware 7.1 probleempjes

Pagina: 1
Acties:

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hya tweakz, tis me eindelijk gelukt om slackware te installeren :)

Maar nu herkent hij mijn netwerkkaart niet, en kan ik duzz niet internetten..ik heb een Novell NE2000 compatible, hoe fix ik dit?

En hoe kun je over het algemeen nieuwe hardware installeren?

Ander probleempje:

Ik krijg geen LILO als ik boot, duzz hij boot automatisch op Win98SE..hoe krijg ik weer zon schermpje dat ik kan kiezen of ik in windows wil booten, of in Linux?

Tnx.

Verwijderd

/sbin/modprobe ne2k-pci voor PCI
/sbin/modprobe ne io=0xFFF irq=666 voor ISA

Verwijderd

Je hebt waarschijnlijk LILO in de root geinstallered ipv de MBR, dan moet je eerst de linux partitie actief zetten met fdisk en dan krijg je LILO te zien en kun je kiezen tussen windhoos en linux

Verwijderd

Ik wil me er verder niet mee bemoeien ofzo, maar als je nou eens op http://www.slackware.com/book gaat kijken ;)

• saviour
  • Niet online
Okay, tnx, maar.....

Ik snap nix vna Linux, ook van de howto''s haast niet. Wat moet ik er nou mee doen dan? Ik heb de ISA..

Ik kan alleen maar een beetje door de directorys surfen nu...ik weet ook niet hoe ik x windows (?) nu aan de praat moet krijgen..

• saviour
  • Niet online
Op vrijdag 11 mei 2001 20:05 schreef fkooman het volgende:
Je hebt waarschijnlijk LILO in de root geinstallered ipv de MBR, dan moet je eerst de linux partitie actief zetten met fdisk en dan krijg je LILO te zien en kun je kiezen tussen windhoos en linux
Dat moet wel lukken, tnx :)

Verwijderd

is het zo''n plug en play kaart :? anders moet je het met pnpdump en isapnp doen werkt goed moet ik zeggen:)

• saviour
  • Niet online
Het is een plug and play kaart, en ik ben al de hele tijd in dat book aan het kijken, maar ik snap er vrij weinig van :(

• saviour
  • Niet online
En als ik internet nou aan de praat krijg, hoef ik niet steeds te rebooten..

• ronaz
  • Laatst online: 11-04 19:13

ronaz

Wishmaster

Ff hierop voortboordurend, hoe krijg ik het LILO nagscreen (waar hij vraagt wat je wilt booten) weg? Ik heb er alleen maar Slackware opstaan dus zou hij eigenlijk helemaal niet moeten vragen welk OS hij moet booten, toch?

Mijn NIC''s krijg ik prima aan de praat onder Slak. 3com en Realtek ....

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

Verwijderd

Gebruik de software bij de kaart om PnP uit te zetten...da''s het makkelijkst, dan kun je hem vast zetten op een bepaald I/O en IRQ, gebruikelijk is I/O 0x300 en IRQ 10.

zorg wel dat je geen conflicten veroorzaakt met andere kaarten en zet PNP OS in je BIOS uit...

isapnp is een beetje te lastig denk ik.

ronaz:
Om lilo niet weer te geven bij het opstarten moet je de delay op 0 zetten in lilo.conf, zie man lilo.conf

• ronaz
  • Laatst online: 11-04 19:13

ronaz

Wishmaster

Fkooman: bedankt! Vreemd genoeg heb ik er niet zelf aan gedacht man te gebruiken. (doe ik voor de rest wel.)

* ronaz denkt soms te moeilijk. :+

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 11 mei 2001 19:30 schreef saviour het volgende:Maar nu herkent hij mijn netwerkkaart niet, en kan ik duzz niet internetten..ik heb een Novell NE2000 compatible, hoe fix ik dit?
De NE2000 (ISA) heeft extra opties nodig.
Open je /etc/modules.conf (/etc/conf.modules op sommige sytemen):

$ vi /etc/modules.conf

En pas dit bestand zo aan dat volgende lijnen er in staan:
alias eth0 ne
options ne io=0x300,irq=10
Mogelijk moet je io=0x???,irq=?? nog aanpassen naar je systeem. Bij het opstarten van je PC zou je normaal gezien eventjes de I/O poort en IRQ van de ISA kaart op het scherm moeten zien. En anders kijk je effe in de device manager van Windows 98 voor de juiste instellingen.

Na de modules.conf gewijzigd te hebben zou je PC steeds de NE2000 moeten laden bij het booten.

Update:

Ik heb ooit eens geweten dat een NE2000 niet wou werken als je het IRQ opgaf (waarschijnlijk was het IRQ fout, maar dat weet ik al niet meer). De kaart werkte echter ook perfect zonder het IRQ op te geven. Enkel het I/O adres was voldoende:
alias eth0 ne
options ne io=0x300

• saviour
  • Niet online
Dat is nog eens duidelijk! :)

Ik ga het zometeen proberen (moet nu eerst aantekeningen maken...)

• saviour
  • Niet online
Ik heb wat dingen geprobeerd:

Mn LILO aanpassen, maar dat lukt niet omdat hij zegt dattie mn 1e schijf niet kan vinden.

Netwerkkaart instellen, als ik dit doe:
code:
1
2
cd /etc
vi modules.conf

Dan krijg ik een textscherm, en onderin staat read. Maar ik kon eerst de text niet veranderen en na op een aantal knoppen gedrukt te hebben wel.

Hoe kan ik die tekste veranderen? en hoe sla ik het op + afsluiten?

Klopt het verder, dat als ik lynx http://gathering.tweakers.net intype, dat hij dan de remote server niet kan vinden omdat het netwerk het niet doet?

• wslagendijk
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Erg belangrijke commando''s in Vi:
Na druk op Insert kan je typen.
:q is ongewijzigd afsluiten
ZZ opslaan en afsluiten

Maar hier staan ze wel zo''n beetje allemaal

• saviour
  • Niet online
Tnx alot!