[BC3] Suse 7.1 nog steeds te moeilijk !!?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:48
Ik heb ruim een jaar geleden een poging gedaan Linux werkend te krijgen. Tevergeefs.Nu las ik positieve verhalen over Suse 7.1 dat het allemaal makkelijk installeerde en blabla...
Nouja het basissysteem staat , maar ''simpele dingen als een cd branden , internet via een netwerk e.d. zijn nog steeds niet weggelegd voor de beginner. Als ik bijvoorbeeld stap voor stap de uitleg volg in het boek blijkt er totaal niets van te kloppen
Enige Linux gebruikers die in de achterhoek wonen en een avondje wil prutsen en daarbij uitleg geven ?

ik woon in Ulft bier staat koud !

Groeten Jeroen

jp73@hetnet.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik kan niet langs komen, maar ik wil b.v. via mail of got wel helpen. Ik draai zelf SuSE 7.0 en 7.1 en ik heb ook met 6.1 gewerkt....

suc7.1

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Internet aan de praat krijgen moet niet moeilijk zijn.

1) Wat heb je? modem, @home, chello, casema?

2) open eens een terminal of doe ctrlaltF1 (nb met F7 kom je terug in X). Log eens in als root en typ eens ifconfig -a en post de inhoud hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op vrijdag 11 mei 2001 12:59 schreef Zemanova het volgende:
2) open eens een terminal of doe ctrlaltF1 (nb met F7 kom je terug in X).
Volgens mij moet dat Alt F7 zijn, maar ik zit nu achter een windoos dus ik kan het niet proberen dus ik kan het fout hebben.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tis ctrl-alt-fx als je in X-windows zit.
As for internet via een netwerk: je krijgt keurig de vraag of je je gateway in wil stellen bij de installatie (ga ik iig van uit), dus ZO moeilijk is dat niet. DNS wordt ook gevraagd, dus wat''r nou moeilijk aan is weet ik niet.

Maar goed, zelf heb ik sinds gisteravond weer eens besloten dat linux nog niet rijp is voor de <schuingedrukt>desktop</schuingedrukt> (had het een hele tijd geleden al de kans gegeven) :) Ach ja meningen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoewel een achterhoeker

druk, druk, druk en hecties

bij suse 7.1 is dit allemaal vrij gemakkelijk in te stellen, internet via netwerk

is dit eigenlijk chello of een "eigen" netwerkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Linux is niet rijp voor de desktop. Ben benieuwd of ie dat wordt ook. Volgens mij moet er dan nog héleboel worden veranderd in de architectuur.

En dan heb je weer net Windows :'(...

Expanding the inexpandable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
Hallo vanochtend de reacties bekeken en maar weer de boeken erbij gepakt. Eerst xcdrost gepoogd werkend te krijgen. Ik moet volgens de handleiding in LILO configuration een regel toevoegen in het item ''Append line for hardware parameter''
Deze regel heb ik achter een regel toegevoegd die er al stond , met een spatie er tussen " hda=ide-scsi " (plextor 121032 ide brander op ide 1)
Dan moet ik met KEdit eenregel toevoegen " /sbin/modprobe ide-scsi "
echter dit lukt niet , KEdit is niet geinstalleerd en met de andere text editors lukt dit niet (ik kan ook de file niet vinden)
Dit zou ervoor zorgen dat de scsi emulatie van de brander wordt geladen tijdens het booten.

Trouwens Internet werkt !
Dit type ik onder linux ! :+

(Ik geloof dat het toch wel wat kan worden)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 12 mei 2001 10:06 schreef jp73 het volgende:
Hallo vanochtend de reacties bekeken en maar weer de boeken erbij gepakt. Eerst xcdrost gepoogd werkend te krijgen. Ik moet volgens de handleiding in LILO configuration een regel toevoegen in het item ''Append line for hardware parameter''
Deze regel heb ik achter een regel toegevoegd die er al stond , met een spatie er tussen " hda=ide-scsi " (plextor 121032 ide brander op ide 1)
Dan moet ik met KEdit eenregel toevoegen " /sbin/modprobe ide-scsi "
echter dit lukt niet , KEdit is niet geinstalleerd en met de andere text editors lukt dit niet (ik kan ook de file niet vinden)
Dit zou ervoor zorgen dat de scsi emulatie van de brander wordt geladen tijdens het booten.

Trouwens Internet werkt !
Dit type ik onder linux ! :+

(Ik geloof dat het toch wel wat kan worden)

:)
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/CD-Writing-HOWTO.html

Hierin staat een hoop uitgelegd. Ik heb er ook mijn brander werkende mee gekregen. Als text editor om mee te beginnen raad ik je ''pico'' aan. Deze werkt onder de console en is extreem makkelijk. Heb je die niet? installeer dan de rpm van ''pine''. pine en pico worden altijd gezamenlijk geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
Het probleem is dat al die regels die je moet invoeren volgens die how to een beetje teveel abracadabra zijn voor me ....

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het editten van tekst gebruik ik altijd midnight commander. Die kun je opstarten door mc in te typen in de commandline (staat ook in de FAQ). Daarmee fietst je naar het betreffende bestand en druk je op F4 (edit) F3 (view)... affijn dat merkt je vanzelf wel. Een nieuw bestand aanmaken kan met cat > bestand.txt en dan op enter drukken en dan crtl-C (heb je een leeg bestand aan gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
Nu heb ik in /etx/modules.conf: ingevoerd

options ide-cd ignore hda
pre-install sg modprobe ide-scsi

het resultaat na een reboot is een scherm met horizontale strepen ............
hellup !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
In lilo.conf staat al wel hda=ide-scsi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
Ik heb gereset en opnieuw opgestart
Linux loopt weer en na xcdroast te hebben gestart komt de melding dat er iets op de scsi bus is gewijzigd. Het gevolg is dat er nu helemaal geen cdrom/recorder meer herkend wordt terwijl eerst mijn plextor 40speed scsi cdromspeler wel herkend werd. Nu dus niets meer. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
Nu blijkt dat mijn ethernetcard niet meer functioneert.

Het enige wat ik kan bedenken is dan maar format te doen en opnieuw te installeren

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op zaterdag 12 mei 2001 13:12 schreef jp73 het volgende:
In lilo.conf staat al wel hda=ide-scsi
/dev/hda , oftewel IDE controller 1, kanaal 1,is _meestal_ de HD waar je van boot.

Weet je zeker dat je daar je cd-writer aan hebt hangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
Mijn maxtor harddisk staat op ide secondary master

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 22:04

RG

Lambda

Op zaterdag 12 mei 2001 12:55 schreef Zemanova het volgende:
Voor het editten van tekst gebruik ik altijd midnight commander. Die kun je opstarten door mc in te typen in de commandline (staat ook in de FAQ). Daarmee fietst je naar het betreffende bestand en druk je op F4 (edit) F3 (view)... affijn dat merkt je vanzelf wel. Een nieuw bestand aanmaken kan met cat > bestand.txt en dan op enter drukken en dan crtl-C (heb je een leeg bestand aan gemaakt).
Heel verstandig :) ik gebruik het ook! die editor heet trouwens mcedit en kun je ook gewoon los gebruiken, dus bijvoorbeeld "mcedit /etc/lilo.conf"

[deze advertentieruimte is te koop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op zondag 13 mei 2001 09:32 schreef jp73 het volgende:
Het enige wat ik kan bedenken is dan maar format te doen en opnieuw te installeren
Dit is de Windows methode en werkt absoluut niet. het beste kun je deze problemen proberen op te lossen, daar leer je veel meer van.
Ik zou eens beginnen met te kijken wat de uitvoer van "ifconfig" is (in de console intikken).
Verder is dit http://www.nedlinux.nl/documentatie/handleidingen/idecdbranderinstalleren.html een goede hwo-to voor je CD brander aan de praat te krijgen.Je kunt trouwens beter beginnen met cdrecord in tekstmode te proberen... Zeer waarschijnlijk werkt het dan wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
Nou heb ik de hele handel opnieuw geinstalleerd , wordt de scsi cdrom al direct niet herkend (1e keer wel )

weer precies de stappen gevolgd die in de handleiding staan inclusief een correctie van een fout (stond op de website)
maar het werkt dus niet !

dingen opgezocht op de website over scsi , branden etc. blijkt dus dat zeer veel verwijzingen naar directories die ik vind op mijn systeem niet terug te vinden zijn !

Als ze bij Suse beginners binnen willen halen hebben ze nog heel wat te leren.
Mijn voorlopige conclusie is dat ik hier zonder hulp van iemand die overweg kan met Linux voorlopig niet verder mee kom.
Het valt me dus op dat veel uitleg en howto''s (tenminste die ik gezien heb|) gewoon nog te ingewikkeld zijn.

;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Ik wil niet vervelend zijn maar een leek kan ook geen Windows installeren.
Kijk zonder basiskennis kun je geeneen programma installeren en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Windows is veel makkelijker te installeren.

setup
ok
ok
ok
ok
ok
ok
express setup
ok
ok

etc.

En je bent klaar.

Linux is veel ingewikkelder vind ik (ben er net mee begonnen). Ik heb slackware geinstalleerd, maar al die namen zijn heel verwarrend enzo..en de devices /dev/hdb /dev/df0 etc...

Ik installeer morgen RedHat 7.1 en ik hoop dat het me dan een beetje lukt, ff een boek bij de bieb halen (hopen dat ze dat hebben...en anderz een boek kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik durf zelf niet te zeggen dat het installeren van suse moeilijk is, moet er wel bij vertellen dat er ook geen exotisch spul in mijn pjoeter zit.

Zoals al verteld is het installeren van een OS niet hetzelfde als het installeren van bijvoorbeeld een koetje, je kennis van het systeem en met name de hardware moet wel aanwezig zijn. En dan is het in sommige gevallen een nadeel dat je zoveel "vrijheden" als bij linux, het wil wel eens misgaan. Aan de andere kant kun je bij een windows eigenlijk niet zoveel instellen, ja ok wel of geen mediaplayer noem ik geen keuze.
Iets als WinMe wil altijd wel booten, maar dan ook wel door in ieder geval je MBR te overschrijven zonder te vragen "Wil ik dit wel".

Wat met linux wel wil werken is een minimum install, een voor een de hardware aan de praat, en dan je software bedenken. Heb je ook meteen het gevoel dat je weet waarom iets wel of niet wil werken.

Kost een paar avondjes, goede tijden is toch niet meer wat het geweest is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 01:14 schreef saviour het volgende:
...
Linux is veel ingewikkelder vind ik (ben er net mee begonnen). Ik heb slackware geinstalleerd, maar al die namen zijn heel verwarrend enzo..en de devices /dev/hdb /dev/df0 etc...
juist die devicenames zijn ERRUG goed bij linux. weet je tenminste waar je je dataop zet. kijk bij windows kan D: bijvoorbeeld je 3e partitie op je secondary slave schijf zijn of je cd-brander of de 1e partitie op je primaire master schijf.

bij linux : hda1: 1e partitie op primary master
hdb5: eerste partitie op extended partitie op primary slave

enz.

als je dit een beetje doorhebt, zal je het veel meer waarderen dan dat geklooi met driveletters in windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Hmm ja misschien.

Over een maandje kom ik erop terug ;)
Dalijk RedHat 7.1 installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 01:14 schreef saviour het volgende:
Windows is veel makkelijker te installeren.

setup
ok
ok
ok
ok
ok
ok
express setup
ok
ok

etc.

En je bent klaar.
Dat kan met redhat en mandrake ook. En net als met windows is dat geen goed idee.

Ik moet behoorlijk wat truuks uithalen wil ik windows installeren :) Om te beginnen moet ik eerst een primaire partitie op hda aanmaken met fat16 oid.

Windows goed installeren kostte me de laatste keer 2 weken elke avond, firewall installeren en configureren, fijn in het register hacken om windows een klein beetje veilig te maken NOT !. En daarna moet je nog de overige applicaties installeren.. en telkens weer rebooten :r :P

Debian heb ik eergisteren in een uur op een P90 geinstalleerd inclusief custom firewall, NAT, ssh, samba, alle gebruikers instellingen, etc.. etc..

Windows is makkelijker :?
NEE, windows is anders !!! Alleen als je precies wilt wat Microsoft default installeerd is het makkelijker. Nogal wiedes |:(

En dan nog. Een besturingssyteem is iets dat je 1 keer in de zoveel JAREN slecht hoeft te installeren. Alleen windows gebruikers moeten het vaker doen omdat het spul niet meer goed werkt, verouderd is, beveiligingslekken heeft oid.

Linux gebruikers hoeven alleen maar ff een nieuwe kernel te bakken en een apt-get upgrate te doen. :)

Conlusie: windows is moeilijker, en vooral NIET gebruiksvriendelijker dan linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Toch vind ik windows toch echt makkelijkr hoor :)

Je hoeft btw niet elke keer te booten, dat kan later ook in 1 of 2x ofzo :)

Ik heb windows duzz zo in orde, maar Linux nie :P

Ik ga zometeen RH7.1 installen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 14:59 schreef saviour het volgende:
Toch vind ik windows toch echt makkelijkr hoor :)
uhm, hoeveel meer ervaring heb jij met windows dan met linux? (btw: ik heb 8 jaar meer ervaring met dos en windows dan met linux) :) Jij vind windows makkelijker, da''s niet heel vreemd, maar windows is niet makkelijker ook al vinden de meeste mensen dat.
Ik ga zometeen RH7.1 installen.
suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BehindTheSofa: als''t zo goed is, waarom gaan ze''t dan aanpassen :)
(devfs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem wat beginner vaak ook hebben is dat ze meteen dezelfde dingen willen als dat ze onder windows doen. Imho kun je beter die dingen met linux doen wat in linux niet zo moeilijk is. CD''s fikken enzo gaat momenteel dankzij software van derden gewoon iets makkelijker onder windows (daar moet je dan ook flink voor betalen). Toen ik begon met branden was het onder windows btw stukken moeilijker te branden dan nu onder linux. (de lege cd-tjes kostten toen nog 35 gulden per stuk, maar ik kon wel de inhoud van m''n 340 MB harde schijf 2 x kwijt op 1 cd )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 15:15 schreef Deleon het volgende:
(devfs)
Omdat het nog beter kan. De strekking blijft overigens hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 15:15 schreef Deleon het volgende:
(devfs)
ik zeg niet dat het huidige systeem heilig is, maar wel dat ik het overzichtelijker vind dat die windows driveletters! btw wat gaat dat devfs inhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehehe weenie psies :D
Ik geloof dat ze qua uiterlijk wat meer structuur er in gaan brengen :)
Kweenie doe maar een search op google ofzo, ik had gewoon zin om weer te zeiken :)
Zit nog steeds op werk (nog 7 werkdagen en 2 werkuren). Daarna ben ik werkloos en zal ik wat aardiger zijn :+
Misschien als ik nieuw werk is wat wel bevalt dat ik dan ook gewoon tijdens werk normaal kan doen hehehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Op maandag 14 mei 2001 15:08 schreef Zemanova het volgende:

[..]

uhm, hoeveel meer ervaring heb jij met windows dan met linux? (btw: ik heb 8 jaar meer ervaring met dos en windows dan met linux) :) Jij vind windows makkelijker, da''s niet heel vreemd, maar windows is niet makkelijker ook al vinden de meeste mensen dat.
[..]

suc6 :)
Ik bekijk het zo:

Toen ik begon met win95 kon ik het moeieteloos installeren, en er onder rotzooien en doen. Ik ben nu vele jaren verder, veel meer ervaring...maar ik heb met het installen van linux meer moeite...althans, het installeren is niet zon probleem maar het configureren wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Als je alleen wilt kunnen tikken in dat afgrijselijke w0rD of wilt browsen met die gare IE browser, dan is Windows makkelijker. Wil je echt iets boeiends doen, dan is Linux veel en veel simpeler.
Slackware kan ik in 5 minuten installeren. Slackware is gewoon de gebruikersvriendelijkste distro die er is. Geen gemekker enzo. Mandrake en RedHat moeten om de een of andere (mij onduidelijke) reden een grafische setup hebben...
Kijk Linux installeren is geen kunst aan als je een kaal systeem hebt. Dan is het ook gewoon 100x op de next knop rossen. Probleem is dat Windows ervan uitgaat dat er toch niks anders wordt gebruikt... Linux gaat uit van keuzemogelijkheden.
Bovendien kun je in de setup van Linux meestal al een heleboel configureren. Mandrake doet bijvoorbeeld alles auto-detecten en dat doet Windows dus duidelijk niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
Ik kan op de website van suse de Adaptec 2904 controller waaraan mijn ultraplex 40 hangt niet vinden. Wordt deze ondersteund ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Vast wel. Gewoon door de kernelmodule aicxxx ofzoiets. Tenminste zo heet die bootdisk van Slack die hem ondersteund...

Pagina: 1