Toon posts:

[BC3] partitie indeling met twee harde schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
1e 850
/boot 16mb
swap 128mb
/ de rest

2e 850
/usr

dit kan je doen :)

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
Hallo,

Ik probeer nu dus via internet RedHat Linux 7.1 te installeren en op zich lukt dat wel. Maar, nu wil ik het opnieuw gaan doen nadat ik nog een hd in die pc heb gezet. Er zitten nu twee hd''s in van elk 850mb. Dus in totaal ruim 1,6GB. dat leek me wel genoeg voor redhat.

Maar nu vraag ik me af hoe ik hem moet partitioneren. Ik heb al van alles nagelezen maar het lukt niet echt.

Ik wil dus deze dirs aanmaken:
/boot
/
/home
/usr
swap

Zover ik het begrepen heb mag de /usr directory (voor zover je van directory mag spreken bij linux) de rest van de overgebleven ruimte innemen. Aangezien Redhat workstation met KDE 1,14GB is heb ik dus een /usr dir nodig die de tweede hd helemaal inneemt plus nog een gedeelte van de 1e harde schijf. maar het lukt me niet om die indeling zo te maken. Als ik zeg dat ie de rest van de beschikbare ruimte mag gebruiken dan gebruikt ie óf de hele tweede schijf en laat nog iets van 250mb over op de eerste óf hij gebruikt alleen die 250mb en niet de tweede schijf. Het lijkt er dus op alsof ie niet beide schijven in een keer kan gebruiken voor een overlappende partitie.

Wie kan me even uitleggen hoe ik dat moet doen? Dus hoe de indeling eruit zou kunnen zien.....ik dacht zelf aan een primaire en uitgebreide partitie maar hij laat me steeds maar 1 schijf tegelijk partitioneren.

• MinddiggerNL
Er is toch zeker wel iemand die al eens linux op twee hd''s tegelijk heeft gezet en me kan vertellen hoe je het dan het beste kan doen met partitioneren?

Of is dit weer een te simpele vraag? Ik kom zo niet verder.

• MinddiggerNL
dat heb ik dus gedaan maar 850mb is te weinig voor de /usr partitie zoals ik al zei vandaar dat ik dus een partitie wil/moet aanmaken die beide hd''s gebruikt, dus overlapt. Of is dit niet mogelijk?

• leander
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-03-2025
Je kunt wel sub-directories van /usr apart mounten (dacht ik?).
Dus bijv:

/usr mounten op je tweede disk
/usr/lib (paar honderd MB) op je eerste disk

kijk eens bij je huidige installatie met "du -hcs /usr/*" hoeveel ruimte welke subdirs innemen...

• MinddiggerNL
Op donderdag 10 mei 2001 19:51 schreef Leander het volgende:
Je kunt wel sub-directories van /usr apart mounten (dacht ik?).
Dus bijv:

/usr mounten op je tweede disk
/usr/lib (paar honderd MB) op je eerste disk

kijk eens bij je huidige installatie met "du -hcs /usr/*" hoeveel ruimte welke subdirs innemen...
Dat is op zich wel een goed idee, maar als ik dus redhat helemaal opnieuw wil installeren dan weet ik toch niet hoe groot ie die subdir''s gaat maken :?

• leander
Beetje gokken dan :)
Bijvoorbeeld 200 MB voor /usr/bin en /usr/sbin samen lijkt me wel ok.
Of 500 MB voor /usr/share
Of 400 MB voor /usr/lib
Je zult altijd een overhead houden omdat je moet gokken hoe groot ie wordt.
En als je ruimte te kort komt, verplaats je een map naar een plaats waar wel ruimte is en maak je op de oorspronkelijke plaats een symlink...
Houdt het leven een beetje spannend zo >:)

Leander

Verwijderd

Topicstarter
of je koopt ergens 4gb diskje :)

• MinddiggerNL
jaja...nou dat ga ik dan maar eens proberen :) Je zegt wel zo leuk van dan verplaats je die map toch gewoon maar RedHat zet de zooi toch automatisch in een of andere directory :?

• leander
Ja en daar is die symlink dus voor.
Stel, je hebt nog 500 MB vrij op je eerste schijf en de /usr op je tweede schijf begint vol te raken. Dan verplaats je bijvoorbeeld /usr/lib van je tweede schijf naar /foo op je eerste schijf. Vervolgens maak je in je /usr (op je tweede schijf dus) een symlink naar /foo (ln --symbolic /foo /usr/lib)
Als RedHat (of wie dan ook) iets in /usr/lib wil zetten, komt dat automagisch in /foo terecht
Mooi he?

Leander

• MinddiggerNL
Op donderdag 10 mei 2001 20:16 schreef victorb het volgende:
of je koopt ergens 4gb diskje :)
Dat is natuurlijk het makkelijkste dat klopt. Van de zomer als ik weer vakantiewerk ga doen op de automatiseringsafdeling van het plaatselijke ziekenhuis dan kijk ik eens of ze daar niks hebben want ik kom elk jaar met super veel hardware en software naar huis :)

Maar eigenlijk moet het hier ook mee kunnen. Het is toch de uitdaging en eigenlijk ook het mooie van linux om met oude spullen nog wat te kunnen doen. Als ik alles moet kopen kan ik net zo goed linux op mijn eigen gewone pc zetten.

• MinddiggerNL
Op donderdag 10 mei 2001 20:22 schreef Leander het volgende:
Ja en daar is die symlink dus voor.
Stel, je hebt nog 500 MB vrij op je eerste schijf en de /usr op je tweede schijf begint vol te raken. Dan verplaats je bijvoorbeeld /usr/lib van je tweede schijf naar /foo op je eerste schijf. Vervolgens maak je in je /usr (op je tweede schijf dus) een symlink naar /foo (ln --symbolic /foo /usr/lib)
Als RedHat (of wie dan ook) iets in /usr/lib wil zetten, komt dat automagisch in /foo terecht
Mooi he?

Leander
geweldig! :) Ik denk dat ik redhat gewoon zo installeer dat het net op die 2e schijf past en dan kan ik altijd achteraf nog meer installeren en die symlinks toepassen.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Wat dacht je van software raid?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• MinddiggerNL
laat ik daar nu ook net aan gedacht hebben :)

Maar ik neem aan dat ik dan wel raid 0 - mirroring moet hebben? Want met raid 1 schiet ik nog niks op. Dan is 850mb nog te weinig.

Ik krijg trouwens de schijt van al die distro''s. Ik ga me dat boek van linux from scratch eens doorlezen en bouw dan wel zelf alles op :) Zal wel een 5 jaren plan worden maar dan loopt het wel zoals ik wil...althans dat hoop ik.

• leander
Wat ook handig is (i.p.v. LFS), is een mininale Debian-install doen, dan werkt het (sort of, anyway) in een keer en begin je ook met vrijwel niets :)

Leander

• MinddiggerNL
dat kan ik ook doen :)

Verwijderd

Op vrijdag 11 mei 2001 13:31 schreef timotheebastin het volgende:
laat ik daar nu ook net aan gedacht hebben :)

Maar ik neem aan dat ik dan wel raid 0 - mirroring moet hebben? Want met raid 1 schiet ik nog niks op. Dan is 850mb nog te weinig.

Ik krijg trouwens de schijt van al die distro''s. Ik ga me dat boek van linux from scratch eens doorlezen en bouw dan wel zelf alles op :) Zal wel een 5 jaren plan worden maar dan loopt het wel zoals ik wil...althans dat hoop ik.
Lijkt me nog niet echt verstandig voor je.
Voor LFS moet je toch wel een beetje de internalls van Linux kennen, wil je dat alemaal aan de gang gaan krijgen.
Met LFS heb je alleen een basissysteem, daar staat bash op en wat andere progjes.
De rest moet je allemaal zelf compileren.

Ik wil je er niet van onthouden hoor ;), mar ik denk dat het nog iets te hoog gegrepen voor je zal zijn. Verder ben je er uren en uren mee zoet (lees dagen), voordat je systeem maar enigszins geinstalleerd is.
LFS is wel een leuke uitdaging natuurlijk.

/me heeft ook een LFS-systeempje thuis staan

Verwijderd

mischien domme opmerking |:(
Maar waarom maak je eerst geen raid device
en dan deel je de partities in.
Is maar een idee :)
Maare RH is cool
RHCE helemaal >:)

Verwijderd

oh ps geen IDE raid gebruiken van je bios meuk maar gewoon in RH zelf is nl beter en veiliger

• MinddiggerNL
LFS lijkt me inderdaad wat hoog gegrepen. Jij (Nelske) weet wel ongeveer wat mijn skills met linux zijn he naar aanleiding van mijn website probs :)

Maar het lijkt me toch een ontzettende uitdaging om te doen en die pc waar ik het op wil zetten heb ik toch niet voor andere dingen nodig dus maakt het niet uit hoe lang ik erover doe. Ik heb alleen gemerkt dat ik die P90@120mhz even moet terugklocken want hij hangt elke keer bij een poging linux te installeren op de meest vreemde punten :)
Op vrijdag 11 mei 2001 23:34 schreef lemac4444 het volgende:
mischien domme opmerking |:(
Maar waarom maak je eerst geen raid device
en dan deel je de partities in.
Is maar een idee :)
Maare RH is cool
RHCE helemaal >:)
Moet je daar niet eerst RH voor geinstalleerd hebben? Ja wellicht domme vraag maar ik heb tot nu toe alleen gelezen dat je software raid kon gebruiken onder linux (hardware raid kan ik helemaal niet...als je met die tweede reply van je daar op doelde). Verder heb ik nog niet gelezen hoe en wat maar ik dacht dat je eerst RH moest installeren maar als ik daar zo over nadenk lijkt me dat ook onlogisch. Ik moet maar eens ff zoeken hoe ik software raid aan de praat krijg :)
Pagina: 1