Ik heb hier 2 servers staan.
|--| |--|
Inet ----| |------| |----Local network
|__| |__|
Firewall Proxy
Deze 2 servers draaien onder FreeBSD 4.2.
Op de Firewall draait alleen de firewall (incl. NAT) en hier zit ook de inetverbinding aan (DUH
).
Op de proxy draait een SOCKS proxy (nog niet geconfigureerd en SQUID.
Nu wil ik dat client via de proxyserver (SQUID of SOCKS) op het internet kunnen komen.
Nu is mijn vraag of ik MASQ/NAT uit moet voeren voor het uitgaande verkeer.
De client connecten aan de proxyserver --> de proxyserver met de firewall en die is verbonden met het internet.
Als ik niet wil dat ze zonder proxyserver kunnen internetten moet ik geen MASQ/NAT gebruiken. Als ik dat wel wil moet ik zeker op de proxyserver EN op de firewall NAT uitvoeren.... of zit ik nu helemaal fout?
Ik wil dus niet dat client de firewall kunnen benaderen.
Ja, een heel verhaal maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.

THANX
|--| |--|
Inet ----| |------| |----Local network
|__| |__|
Firewall Proxy
Deze 2 servers draaien onder FreeBSD 4.2.
Op de Firewall draait alleen de firewall (incl. NAT) en hier zit ook de inetverbinding aan (DUH
Op de proxy draait een SOCKS proxy (nog niet geconfigureerd en SQUID.
Nu wil ik dat client via de proxyserver (SQUID of SOCKS) op het internet kunnen komen.
Nu is mijn vraag of ik MASQ/NAT uit moet voeren voor het uitgaande verkeer.
De client connecten aan de proxyserver --> de proxyserver met de firewall en die is verbonden met het internet.
Als ik niet wil dat ze zonder proxyserver kunnen internetten moet ik geen MASQ/NAT gebruiken. Als ik dat wel wil moet ik zeker op de proxyserver EN op de firewall NAT uitvoeren.... of zit ik nu helemaal fout?
Ik wil dus niet dat client de firewall kunnen benaderen.
Ja, een heel verhaal maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.
THANX