Dan, vind ik het nooit ergens terug, maakt dit ding niet een of andere map aan waar al die zooi komt te staan????????????????/
Verwijderd
Een rpm installleert de binaries (de uitvoerbare bestanden) naar de goede plaats, de config bestanden en de libraries.
Na de installatie van een RPM is het programma dus gewoon te gebruiken.
/me denkt dat gsmguru zich iets meer moet verdiepen in Linux
Ja dat moet ik ookOp woensdag 09 mei 2001 20:20 schreef nelske het volgende:
Een rpm installleert de binaries (de uitvoerbare bestanden) naar de goede plaats, de config bestanden en de libraries.
Na de installatie van een RPM is het programma dus gewoon te gebruiken.
/me denkt dat gsmguru zich iets meer moet verdiepen in Linux
Verwijderd
Programma''s kan je met de volgende commando''s zoeken:
locate bestandsnaam
whereis bestandsnaam
find / | grep bestandnaam_of_deel_ervan
Ik ken bitchx niet, maar ik gok dat hij in /usr/bin of /usr/local/bin zal staan.
locate bestandsnaam
whereis bestandsnaam
Ik ken bitchx niet, maar ik gok dat hij in /usr/bin of /usr/local/bin zal staan.
Ja daar staat de snelkopeling, maar maakt hij dan nergens een map in het menu aan?Op woensdag 09 mei 2001 20:25 schreef nelske het volgende:
Programma''s kan je met de volgende commando''s zoeken:
locate bestandsnaam
whereis bestandsnaam
Verwijderd
Dat hoeft niet nee.
Zeker niet als het eigenlijk een programma is dat eigenlijk bedoeld is voor de console bijvooorbeeld.
Die symlink (woord voor snelkoppeling in Linux
) kun je gewoon opnemen in je startmenu, door daar zelf een entry aan toe te voegen.
Zeker niet als het eigenlijk een programma is dat eigenlijk bedoeld is voor de console bijvooorbeeld.
Die symlink (woord voor snelkoppeling in Linux
Ok, dus eigenlijk moet je maar ef gaan zoeken waar t programma woord neer gekwakt voor dat je het kan gebruiken
?
?
Dat wel, maar niet waar.. ja sorry.. maar ben iig al cursus aan het doenOp woensdag 09 mei 2001 20:39 schreef Pc123 het volgende:
NEE!!!
Kijk dan gewoon ff in de bestandelijst van de rpm!!! Dan zie je wat ie installeert!!!
Je hoeft opzich ook niet te weten waar het programma staat. Als je de RPM installeert staat het uitvoerbare bestand meteen in de PATH en kan je op een willekeurige plek het programma aanroepen.
Installeer je bijvoorbeeld licq-ix86-weetikveel.rpm dan start je licq door een xterm te starten en dan licq in te tikken. Je kan ook ''li'' doen en dan op <tab> drukken. Kijken wat ie doet!
Installeer je bijvoorbeeld licq-ix86-weetikveel.rpm dan start je licq door een xterm te starten en dan licq in te tikken. Je kan ook ''li'' doen en dan op <tab> drukken. Kijken wat ie doet!
Suc6 ermee 
Maar in een rpm kan je gewoon kijken waar ie wat installeert, dus filename en directory. In X kan je daarvoor gewoon kpackage ofzo gebruiken, in de console kan dat met mc, druk op enter op de rpm, ga naar contents en druk op view, dan heb je ook een lijstje van alle bestanden. En normaal installeert ie in /usr/bin, die staat al in PATH dus is de naam van het progje intypen al voldoenden
Maar in een rpm kan je gewoon kijken waar ie wat installeert, dus filename en directory. In X kan je daarvoor gewoon kpackage ofzo gebruiken, in de console kan dat met mc, druk op enter op de rpm, ga naar contents en druk op view, dan heb je ook een lijstje van alle bestanden. En normaal installeert ie in /usr/bin, die staat al in PATH dus is de naam van het progje intypen al voldoenden
Pagina: 1