Toon posts:

[BC3] Mandrake 7.2 + kernel / bootprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tis pas een uurtje later maar toch even *bump* ivm de edit. Toch sorry :]

Verwijderd

Topicstarter
Ok probleem. Laptopje met Mandrake 7.2 wat ik gebruik om wat bestanden over te zetten tussen verschillende lokaties.
Nou heb ik net MandrakeUpdate gedraaid, en die heeft een lading aan patches binnengehaald (incl kernel). Dus ik ga even rebooten. Nu start-ie lilo nog gewoon op, en ik kan keurig kiezen, maar welke ik ook kies (muv van de Floppy natuurlijk), hij blijft hangen bij Loading Linux (met een stapel punten erachter). Het ascii-menu''tje is wel van het scherm geschoond. Hij doet verder dus helemaal niks.
Normaal gesproken niet zo''n probleem, want dan hang douw je een bootdisk (of cd) erin. Maar ik heb geen bootable cd (ook niet van Windows ofzo, wat ook goed genoeg zou zijn, want ik moet simpelweg die bestanden hebben!) en ik heb geen diskette-station (bij me).
Naar mijn mening zouden er 2 dingen aan de hand kunnen zijn:
1) M''n schijf is (nog) vol, er was nog niet geschoond, en na die updates is de hdd misschien wel echt goed vol)
2) Die kernel is gaar (maar daar twijfel ik aan aangezien er verder niemand dit probleem lijkt te hebben)

Ik heb de search gebruikt, maar daar kom ik niks tegen, verschillende howto''s bekeken over lilo/crashes/kernel, maar daar gaat men allemaal van een bootdisk uit.
Heeft iemand nog een ander idee? Dat ik iig bij die disk kan komen en ff kan schonen?
Please? Tis vrij dringend dat ik die bestanden mee kan nemen naar de andere lokatie.

PS ik heb geen cd-r hier tot mijn beschikking dus even een bootable cd maken is er helaas ook niet bij..

Thx
Deleon

edit:

Hrmz er staat me iets bij van linux single ofzo, maar ik heb ook''t gevoel dat dat niet gaat werken, want ik denk dat''t probleem bij de hdd-ruimte zit.
Iemand ideeen? Tis knap lastig, ik begrijp''t :) Als''r btw volgens jou geen oplossing is mag je dat ook vermelden natuurlijk, dan weet ik dat iig)

Verwijderd

Topicstarter
Ahh ik heb iemand bereid gevonden een bootable cd van mandrake te komen brengen (yay)!

Dus haast is''r niet meer bij ofzo, maaruh ik ben nog steeds zeer geinteresseerd in een eventuele oplossing :)

Verwijderd

:) Beste Deleon,
Da''s nogal kut om het zo te lezen. En als klap op de vuurpijl heb je geen fd |:(
Maar goed, het moment dat ik las over dat de kernel is bijgewerkt ging er een lampje branden. Je kunt nog proberen om kernel opdrachten mee te geven, doch denk ik gezien jouw tekst dat je niet veel op moet hopen.

Lees effe deze howto''s nog een keer:
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/BootPrompt-HOWTO.html
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Kernel-HOWTO.html

Effe terugkomend over dat ''lampje'', als je iets veranders aan de kernel dan wel systeembestanden, dan kun je niet zomaar herstarten.
(8> Dit is nogal een klasieke fout, zeker onder starters. Om het verband aan te geven in telegramstijl: Sourcecodes <-> kernel bestand (vmlinuz/bzimage) <-> systeembestanden (oa modules) <-> programma''s.

De bootloader (lilo) hoort hoort er ook bij omdat hij apart (parralel in het rijtje) moet worden verteld dat er iets is veranderd. Ergens in dit rijtje is er wat fout gegaan of vergeten. Maar je zult toch weer de schijf moeten benaderen.

:) Voor de voledigheid als je handmatig het systeem wijzigt:
# make clean [x/menu]config dep modules modules_install bzlilo

Tips: Controleer /etc/lilo.conf. Controleer of vmlinuz in de juiste directory staat (/boot/.). Als het mis gaat kun je ook proberen om vanaf een bootdisk de root de mounten onder /mnt en dan "lilo -r /mnt" te doen. Ik denk dat je toch maar een fd moet regelen...
8-) Success!

Verwijderd

Topicstarter
Normaal gesproken is een andere kernel ook geen probleem, maar in dit geval wil ik ervaring opdoen moet Mandrake om te kijken hoe dat als desktop bevalt (en om files over te zetten). Ik draai dus (net als elke andere standaard-desktop-user) die MandrakeUpdate welke keurig alles gaat ophalen en installeren. Dan mag je ook verwachten dat alles gewoon werkt (volgens mij heeft MandrakeUpdate al eerder de kernel geupdate).
Ik denk ook eerlijk gezegd dat de kernel wel werkt maar dat''t probleem in die hdd-ruimte zit, maar ik vond''t wel belangrijk om even te melden (die kernel-upgrade).
Als ik zelf een kernel compile etc dan pas ik uiteraard lilo.conf enzo wel aan, met uiteraard nog een backup :)
Bij Mandrake zit ook standaard een failsafe-kernel, maar ook deze geeft precies hetzelfde resultaat.
In ieder geval bedankt voor de reactie. Ik heb helaas de bootable cd nog niet in mijn bezit (hopelijk komend uur ofzo, zodat ik de rest van de middag de laptop nog kan gebruiken), maar als ik die heb laat ik''t gelijk weten. Ik zal even wat hdd-ruimte vrijmaken en kijken of''t dan werkt, en anders gewoon de kernel van de cd eroverheen zetten.
Persoonlijk moet ik zeggen dat als Mandrake die kernel-update niet goed aanpakt dat''t dan al flink begint te zuigen, want er komt nergens een message dat je zelf nog wat er aan moet veranderen...
Anyway, ik had die hdd al moeten schonen dus ik ben sowieso stom bezig geweest :)
Nogmaals bedankt voor de moeite, en die boot-options ga ik ook nog even verder proberen, dat heb ik iets te snel afgeschreven denk ik!
DLN

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Gewoon lilo even runnen en je probleem is opgelost..

Moet je wel eerst booten idd :)

(lilo[Enter] --> adding bla bla bla --> reboot ---> kloar)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Die update heeft nl. de nieuwe kernel duidelijk wel al in lilo gezet, anders zou hij nl. gewoon de oude kernel booten..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan op geen ENKELE manier erachter komen of-ie nou de oude of nieuwe kernel boot.
Maaruh, vinden jullie dat zelf nou niet enigszins krom dat de pc nu niet meer boot? Hij haalt een update op. Op zich geen probleem. Dan moet-ie OF er niks mee doen en alleen die file klaar zetten (bijv /boot/vmlinuz-2.2.17mdk21 of whatever) OF alles helemaal voor je regelen.
Persoonlijk denk ik dat Mandrake alles wel regelt, maar dat die hdd vol is (wat overigens al maf is aangezien ik 135mb aan updates heb opgehaald en er volgens mij veel minder beschikbaar was).
Maar goed, we zullen het zien.
Ik heb nog even naar die bootparam''s gekeken, maar helaas geen oplossing in kunnen vinden. Goede suggestie tho.
Toch eigenaardig allemaal. Heb ik misschien toch die hdd al geschoond? Ik weet''t echt niet meer. Maar ff die cd afwachten, ff hdd-space checken en anders ff lilo.conf nalopen en lilo draaien...
Thx again everyone

Verwijderd

Topicstarter
Lastig overigens dat''r geen manier is om te booten zonder bootcd/disk
Maar goed. Toch een kleine tekortkoming naar mijn mening. Misschien als''t geen bzImage is dat''t dan wel werkt? :]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik zo overtuigd ben van het feit dat die hdd-space het probleem is.
Dit komt eerlijk gezegd door mijn vertrouwen in Mandrake en doordat ik weet dat die hdd afschuwelijk vol zat (iig heeft gezeten). Wist ik nou nog maar of ik geschoond had.. En dat is weer zo vreemd vanwege die 135mb aan updates die die wel heeft op kunnen halen. Ik snap''r geen flikker meer van en zal ff op die cd moeten wachten :]

Verwijderd

Topicstarter
GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
Die cd is totaal f*CKed
grrrrrr
iemand nog suggesties? :]

Verwijderd

Topicstarter
grrr niks mee te doen die cd
Heb nog een restore-cd van HP Vectra''s gevonden, maar die voeren een check uit en daar kan je verder niks mee. Hoogstens DOS erop zetten maar daar schiet ik niks mee op zonder netwerk... Mjah dos erop en dan windows installeren etc
grr
nah tis wel goed
jammer dan maar alles uitstellen

Verwijderd

Topicstarter
Ok, voor de mensen die nog geintresseerd zijn:
ik heb geboot met een cd van debian en gekeken. De hdd was inderdaad helemaal vol (als in 0Mb vrij), maar na geschoond te hebben (en weer 1.8gb vrij te hebben, jaja nog van de vorige keer files overpompen) werkte het nog steeds niet. Nog maar een keer van cd geboot dus, en lilo gedraaid en alles ff nagelopen (verwijzing naar vmlinuz, de modules, etc). Nu werkt''t allemaal weer (ik zit achter die laptop nu zu hause).
Heel erg bedankt voor de suggesties!

En sorry voor m''n eigenwijsheid (ook al kon ik niks proberen en was''t maar gokwerk van me). Zoals ik al had uitgelegd vind ik dit toch een beetje slecht van Mandrake. Als ik een absolute newbie was geweest had ik''t al opgegeven of opnieuw geinstalleerd :)
Maar goed, er is ook wel wat voor te zeggen dat ze''t niet automatisch doen, maar laat ze dan iig die image alvast klaarzetten en voor de rest niks aanpassen.
Oh well...
Thx again
DLN
morgen weer dat ding overslepen

Verwijderd

Hmm een beetje een late reeactie aangezien het inmiddels opgelost is, maar anders had je het volgende kunnen proberen:
code:
1
linux root=/dev/hd<schijf en partitie> initrd=

/me heeft helaas niet tijdig dit topic er tussen zien staan

Verwijderd

Topicstarter
Nou begin ik te twijfelen of ik dat had geprobeerd. Lijkt me toch van wel, dat is zo''n beetje het eerste wat je probeert. Maar toch twijfel ik..
ah well, het werkt nu iig wel... Jammer van die dag en moeite, en alleen door die domme update :)
Pagina: 1