[BC3] Hoe hebben jullie....

Pagina: 1
Acties:

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoe hebben jullie allemaal in vredesnaam Linux / unix geleerd???

En wat is eigenlijk het grote verschil tussen unix / linux?

(nog meer vragen:)

Wat is de ultieme beginners ''distributie'' :?

Ik wil het nu ook wel eens weten eigenlijk :)

Allemaal uit boeken enzo, of...?

Ik had er nml een keertje redhat opstaan, textbased ofzo? Die had een vriend van me geinstalleerd, maar van de install snapte ik al helemaal nix :)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
  • logisch nadenken
  • experimenteren
  • HOWTO''s lezen
  • Guides lezen
  • FAQ''s lezen
  • Het commando ''man''
  • Readme''s lezen
  • Gathering of Tweakers, search op probleem
  • www.deja.com, zoeken op probleem
  • mailinglists van het dwarsliggende stuk software (niet meteen gaan posten, eerst het archief en de FAQ doornemen :)
Vooral logisch nadenken en RTFM dus :)

Leuke link (hier heb ik eigenlijk alles kunnen vinden):

http://ldp.nllgg.nl

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op woensdag 09 mei 2001 03:35 schreef saviour het volgende:

Zelf. Zoeken en prutsen. En geen ''RTFM'' vragen hier stellen iig ;)
En wat is eigenlijk het grote verschil tussen unix / linux?
Tja... er zijn vele Unix varianten dus... ''het grote verschil'' is niet te zeggen. Om je een beetje tegemoet te komen: Linux is een Unix kloon, geen variant dus. FreeBSD is bv. wel ''echt Unix''.
Wat is de ultieme beginners ''distributie'' :?
Da''s persoonlijk... erg persoonlijk. Lees de FAQ ;):P
Allemaal uit boeken enzo, of...?
Ik heb het uit de Debian handleiding + online documentatie weten te halen. Het moet kunnen. Het grote probleem is eigenlijk dat veel mensen te lui zijn.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Yep, ik kan me volledig aansluiten bij bovenstaande heren:)

Veel dingen lezen (niet uit boeken) en logisch nadenken!

Veel HOWTO''s doornemen, de Readme''s bij software lezen, Website van fabrikanten doorspitten, MAN-pages etc.
Eigenlijk hetgeen hezik en Jotti ook al zeiden;)

In het begin veel aanklooien, wat af en toe wel eens frustrerend was, maar op een gegeven moment leer je vanzelf wel ermee om te gaan en binnen de korste keren zie je dat het eigenlijk best wel mooi in elkaar steekt allemaal. Dan raak je eraan verslaafd en dan is dus te laat voor je>:)

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Heel lang zeggen dat je het er wel eens op gaat zetten.

Als dat niet helpt: maar gewoon een ISO gedowned (toevallig RedHat) en beginnen.
Daarna ongelofelijk RTFM! want over linux is echt bijna alles al eens gevraagd door iemand anders. Leesvoer genoeg dus.
Boek doet trouwens wonderen, ff goed bedenken wat je wil met je installatie en met dat in je achterhoofd de boekhandel in.

de betaler vervuilt

• Mior
  • Laatst online: 15-08 00:58
Ik heb veel geleerd van vrienden van me. En uiteraard boeken lezen.

Tip: O''Reilly boeken zijn heel goed!

Verwijderd

Het heeft ook te maken met Basiskennis van een computer in het algemeen. De basis kennis van TCP/IP is ook handig. Je hardware kennen. en meest belangrijk is mischien wel tijd maken voor het uren ploeteren door het in eerste instantie zo ingewikkeld systeem.

• wouzer
  • Niet online
DE ideale distributie om linux te LEREN in zonder twijfel Slackware, omdat je hier gewoon veel ZELF moet DOEN. EN daarvan leert men. Oh, en het is ook niet slecht of af en toe een grote fout te maken, daarvan leer je nog veel meer! Ik ben zelf 4 jaar geleden met Slack begonnen en na een jaar overgestapt op Debian, en ik geloof dat ik nu zo''n beetje begin te begrijpen hoe linux werkt! ;)

• imdos
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Tip; als je gaat installeren zorg dat je nog een backup systeem hebt staan waarop je kunt browsen zodat je nog online hulp kan zoeken en howto''s kunt doorlezen

Want als je gateway op z''n gat ligt is dat niet leuk / makkelijk / prtettig

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• BC3 Victim
Tsja, wat betreft beginnersdistro verschillen de meningen... :)

Ikzelf vind Mandrake beter dan slackware.. waarom? Omdat mandrake in praktisch elk opzicht gelijk is aan RedHat, hij is alleen vaak iets meer up-to-date plus het feit dat redhat een beetje MS kuren begint te vertonen, oftewel, afwijken van de standaard. Veel documentatie op internet is echter geschreven met RedHad in het achterhoofd.

Er valt best iets te zeggen voor het allemaal zelf instellen gelijk (slackware), maar ik persoonlijk vind het beter om mensen _eerst_ een werkend systeem te geven zodat ze dit naar hun hand kunnen zetten (Mandrake).

Wil je dus een werkend systeem zodat je er rustig mee kunt werken en de tijd hebt e.e.a. te bekijken neem dan Mandrake. Wil je gelijk alles zelf doen, installeer dan bv. slackware of ga voor ''linux from scratch''..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
www.deja.com is inderdaad een hele goede. Grote kans dat het probleem dat jij hebt een ander persoon ook al eens heeft gehad en het op usenet heeft gepost, met deja kun je ongeveer alles zoeken wat ooit is gepost.

• saviour
  • Niet online
Hmm, okay :)

Ga ik het toch nog maar eens proberen, met Slackware dan denk ik maar? Of zijn er meer mensen die zeggen van: neeeeee, je moet een andere proberen?

Is slackware trouwenz ook gratis?

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Zou ik niet doen! Slackware is geen distro voor beginners, gewoon Mandrake, Redhat of Suse nemen om mee te beginnen. Gewoon installeren en je leert alles vanzelf.

• BC3 Victim
Het hangt een beetje van je persoonlijkheid af denk ik. Als je iemand bent die snel bij de pakken neer gaat zitten dan zou ik zeker niet voor slackware gaan maar gewoon Mandrake pakken. Ben je echter iemand die er de tijd voor neemt en het niet erg vind de eerste we(e)k(en) geen echt resultaat te zien dan is slackware idd een betere keuze.

Beide distro''s bieden genoeg mogelijkheden ''linux te leren'', immers linux is linux, of je nu mandrake, slackware of linux-from-scratch neemt. Het is niet zo dat je jezelf bepaalde functionaliteit of vrijheden ontzegd door je distro keuze. Een distributie die je imo moet mijden is de corel-distro, deze is nl. vrij buggy.

Oftewel, Mandrake is ''the easy way in'' en slackware is ''the solid way in'' :)

• saviour
  • Niet online
Oke :)

Ik ga even Mandrake zoeken...Je kunt dat toch ook installeren via een flop / ftp oid?

Staat dat op linux.com ofzo?

* saviour gaat ff zoeken.

Hmm, op ftp.linux.com staat geen Mandrake.

• saviour
  • Niet online
Kheb net ff gekeken op mandrake.com

en daar staan linkjes, maar wat moet ik nmou allemaal downloaden dan? er staan dan zoveel folders enzo..

Kheb iig 133 mhz proc met 48 mb Ram.

Verwijderd

Lees nou eens rustig wat er op die site staat!
Ik durf je toch wel te garanderen, dat er precies uitgelegd staat, wat je moet downloaden.

/me denkt dat saviour niet kan wachten om linux erop te gaan zetten.
Das wel een goed ding
;)

• ScuL
  • Laatst online: 07:43
hehe indeed
de simpelste weg om Linux te downloaden is door naar een mirror-FTP te gaan en daar de ISO''s te downloaden, en die op CD te branden.

ik heb mijn Mandrake gehaald van
ftp.surfnet.nl/pub/os/distr/Mandrake blabla
nog wat.. :)
daar vind je het wel..

maar .. hoe ik linux heb geleerd?
ik begon vorig jaar zomervakantie met het bouwen van een server en draaide daar eerst win95, maar later win2k op..
toen zei een vriend tegen me, waarom probeer je niet eens linux, afijn, dus ik linux geregeld via een gozer op mijn werk want ik heb een baggerverbinding :)

geïnstalleerd op mijn server, en ik ben 3 dagen niet online geweest, maar ISDN werkte daarna wel..! ontzettend veel tutorials gelezen en toegepast, en toen wist ik eigenlijk niet echt wat ik aan het doen was maar inmiddels dringt dat veel beter door..

verder moet je echt gewoon blijven klooien en volhouden tot het werkt.. zo van: dat rotding MOET en ZAL die service draaien.
dan kom je er wel doorheen :)
als je ''t niet snapt kun je altijd nog een boek of een howto erbij pakken... een 2e PC met internetverbinding is idd ERRUG handig tijdens linux installatie/configgen..

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op woensdag 09 mei 2001 20:18 schreef saviour het volgende:
Kheb iig 133 mhz proc met 48 mb Ram.
Nou dan moet je absoluut geen Mandrake nemen hoor. Ik raad je aan Slackware te nemen. Het beste kun je de slackware_current downloaden. Dit is een versie waaraan nog gewerkt wordt, maar die fantastisch mooi gaat worden.
Op de website van Slackware staat het "book". Dit is echt een van de beste handleidingen die er te vinden is. Zeker doorlezen dus, dan kom je er makkelijk doorheen.
Verwacht geen Windows achtige installer. Alles is erg basic en dat is erg fijn. Voordeel aan Slackware is ook dat alles is ingedeeld in categorieën. En je hoeft alleen maar de categorien te downloaden die je wilt hebben + een geschikte boot en rootdisk.
En verder is er het Slackware forum, wat een gigantische schat aan informatie is.

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 03:35 schreef saviour het volgende:
Lezen. Ik heb het echt niet van m''n oma :P
En uitproberen.

Hoe anders :? Ik ben er ook niet mee geboren.
\/

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 04:02 schreef nelske het volgende:
Dan raak je eraan verslaafd en dan is dus te laat voor je>:)
Yep. :)

• iGadget
  • Laatst online: 21:11

iGadget

Wowsers!

Mjah ik ben nog steeds aan het leren eigenlijk... maar ik maak nog te vaak de fout om stiekem weer terug te gaan naar windhoos, en ik wil ook teveel. Vooral multimedia, daar is Linux gewoon nog niet zo''n ster in als windhoos. Je moet verschrikkelijk veel geduld hebben inderdaad, en niet te snel iets willen (my major mistake - verlies na 4 uur klooien voor 1 dingetje altijd m''n geduld). Een quote waar laatst iemand mee kwam, deed me pijn (ik ben toch echt een windhoos hater) maar hij is _zo_ waar... :

Linux is only free if your time is worthless.

Desondanks moet je het ZEKER gaan proberen, misschien ben je niet zo''n prutser als ik en gaat ''t jou beter af ;)

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 23:25
hmmz, ben een jaar geleden begonnen met red hat , veel HOWTO''s leze en heb een paar boeken bij de bieb gehuurd voor de basiscommando''s enzo :)

• BC3 Victim
Hier kan je de meeste distro''s wel vinden
ftp://ftp.fsn.hu/pub/CDROM-Images/
:)

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
wat is RTFM eigelijk ?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

RTFM = Read The Fucking Manual
Maar dat is dan de versie die je bedoelt als je zwaar gefrustreerd dat zegt ;)
Die F kan ook vriendelijker dingen betekenen...

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Op donderdag 10 mei 2001 08:41 schreef Vrieskist het volgende:
wat is RTFM eigelijk ?
Read the fucking manual!

Hoe ik het heb geleerd? Eerst 20 x op een amiga instaleren (of was dat netbsd) en elke keer falen :)

daarna een 486 optuigen als isdn router met redhat 4 of 5 kernel 2.0.29. En na een week kloten erachter komen dat er geen isdn support in zit!
Daarna elke dag nieuwe kernel opgezet, volgehouden tot 2.2.12 :)
En ook zelf isdn utils compilen, wat niet lukte, bugs eruit halen en dan opnieuw compileren.

En zelf extra bullshit voor bouwen!
nummerherkenning naar webpage en automatisch winpopup als iemand belde :)

O that were the days.

Verwijderd

Hoe wij Unix/Linux geleerd hebben?

Gewoon niet!

Take the time you need to gain knowledge and read the books (web).

• saviour
  • Niet online
Ik ben nu de install ISO van Slackware aan t downloaden :)

Wat is dan eigenlijk de "contrib ISO"?

Jullie hebben me iig al errug geholpen! :* ;)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op vrijdag 11 mei 2001 01:43 schreef saviour het volgende:
Ik ben nu de install ISO van Slackware aan t downloaden :)

Wat is dan eigenlijk de "contrib ISO"?

Jullie hebben me iig al errug geholpen! :* ;)
De iso waar de "toegevoegde" dingen opstaan (meestal door gebruikers opgestuurd?)

• saviour
  • Niet online
Ooooohzo! Tnx :)

Kmoet dalijk nog 400 mb''tjes downloaden, en dan ga ik em proberen te installeren.

Dat moet toch met een bootdisk die je vna hun ftp kunt halen? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:41
Als je bijvoorbeeld de Debian ISO''s fikt op CD, kan je mbv Winddoos/DOS met rawrite Debian boot-floppies aanmaken.
Je kan natuurlijk ook booten van de CD, van ouwere bakken (zoals 486, prima servertjes :)) gaat dat natuurlijk niet.
Kan je wel een base-OS installen en daarna over het netwerk de rest van de CD op een winddoos bak benaderen :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

* Muppet wenst hem veel geluk met slackware

Het is mij gelukt tot aan mijn geluidskaart.
Montego Voyetra; dat ging me net even te ver, was ook de eerste keer dat ik met linux werkte. Die keer heeft ook maar een week geduurd :)

Dit keer ga ik er voor, ik laat hem er net zo lang opstaan/aanstaan (maakt bij linux toch niet uit) totdat ik het snap >:)

There is no art to find the minds construction in the face

• saviour
  • Niet online
Oke, nu ben je me kwijt :?

Ik kan niet gewoon in dos booten en dan Linux van de CD installeren? Duzz ik moet met een flop (zelf maken..staat uitgelegd op de site) booten, en kan ik dan niet van cd installeren?

• BC3 Victim
Als je die flop maakt kun je gewoon van CD installeren, oftewel, booten van die flop en dan zal alles goe kom :)

Wat hij bedoelde is dat de CD ook bootbaar is, je hoeft dus niet perse een flop te maken. Als jouw computer het booten van CD-rom''s ondersteunt dan kun je ook gewoon van de CD opstarten. Een oude 486 ondersteund dit vaak niet, dat bedoelde hij :)

• saviour
  • Niet online
Oooooh :) Omdat hij ook begon over installeren via netwerk enzo :D

Ik ga dan eens zon bootflop bouwenm mn cd-rom speler ondersteunt nml geen bootable cd-roms.

Ik dank u allen weer zeer :)

Verwijderd

Op vrijdag 11 mei 2001 12:44 schreef saviour het volgende:
Oooooh :) Omdat hij ook begon over installeren via netwerk enzo :D

Ik ga dan eens zon bootflop bouwenm mn cd-rom speler ondersteunt nml geen bootable cd-roms.

Ik dank u allen weer zeer :)
Soms kun je ook gewoon een .bat-file runnen onder dos (hangt af van je distro). Dan wordt de installatieprocedure gestart m.b.v. loadin vanuit dos.

Verwijderd

Heb het voor het eerst gezien toen ik op het HBO kwam...diezelfde week een CD-ROM + boek uit de bieb gehaald...en geinstalleerd, werkte natuurlijk voor geen meter, die versie die bij dat boek zat was MEGA oud (was slackware trouwens) toen maar op m''n oude 486 geinstalleerd en dat ging prima...

Ik heb dat boek amper opengehad en veel gevraagd aan andere mensen van school (jaja, errug lui, en die wilden het mij nog uitleggen ook! :) )

Op een moment ben je zover dat je in principe alles zelf kan oplossen...dan weet je waar je moet zoeken en hoe alles in mekaar zit (altijd INSTALL / README file in de tar.gz files ed) dan kom je er altijd wel uit...
Pagina: 1