[BC3] krijg xfree niet aan de gang met lcd van laptop

Pagina: 1
Acties:

• wslagendijk
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hoi,

Ik heb gisterenavond Debian 2.2R3 geinstalleerd op laptop. Alles ging goed...Neomagic grafische kaart werd herkent, pc-card netwerkkaartje van Dynalink werkt ook goed.
Maar xwindows starten lukt niet vanwege melding dat er geen monitor is.
Heb bij installatie wel goede refresh rates (50 tot 70) en juiste resolutie (800x600)ingevoerd.

Hoe kan ik xfree duidelijk maken dat ik een lcd paneeltje heb?

Ik heb ooit al eens Mandrake 7.1 op mijn laptopje gehad en daar werkte x gewoon "out of the box". Toen kon ik tijdens installatie kiezen voor "generic lcd".

Waar en wat moet ik veranderen om x te laten werken?

Alvast bedankt,
Roadkill

PS ik heb al op linux-laptop gekeken maar daar staat mijn laptopje (Acer Extensa 501T) niet tussen. Andere modellen acer laptop (bijv. 700serie) die wel staan vermeld hebben weer andere grafische kaarten of geen tft-scherm maar dstn (is dat overigens verschillend in aansturing:? )

edit
typo
/edit

• wslagendijk
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is het nu echt zo''n domme vraag die ik stel :?

Of heeft niemand iets zinnigs te zeggen? :'(

Help me eventjes a.u.b.

Ow ja, ik heb tijdje geleden eens Storm Linux (= op debian gebaseerd) geprobeerd op laptop. Toen lukte me het ook niet om x aan de gang te krijgen.

Commandline is overigens geen probleem hè. Maar na startx krijg ik die foutmelding dat er geen monitor is (kan exacte melding nu niet laten zien).

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Ik zou niet zo een oplossing weten, heb je al op www.xfree86.org gekeken, daar het je hele uitgebreide docs. Misschien dat je daar wat aan hebt.

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Nee een domme vraag is het zeker niet :), ik denk eerlijk gezegd dat niemand hier een oplossing heeft:

Nou komt het probleem me zelf wel bekend voor, dat XFree86 het LCD scherm niet goed herkent. Ik had er zelf ook last van, ookal werd mijn video kaart -volgens XFree86.com- wel ondersteund. Mijn video kaart gaat tot 24BPP, maar het begon pas te werken toen ik hem op 16BPP had gezet, gelukkig zie je het verschil niet echt :+

Wat je kan proberen is het XFree86 configbestandje van Mandrake7.1 te kopieren naar je Debian versie.

En het is zeker die hard klooien om Linux goed werkend te krijgen: ik probeer het zelf werkend te krijgen op mijn thinkpad i1200, maar het werkt nog niet helemaal zoals ik wil :+

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

Ga eens zoeken onder "linux for laptops". Het is een groep sites met informatie voor specifieke modellen laptops. Vooral de LCD chipset config is af en toe lastig. Dingen als refreshrate moeten veel preciezer worden afgesteld.

Geef de hoop niet op... Er zijn meer mensen met jouw laptop die linux willen draaien.

http://www.linux-laptop.net/
http://rpmfind.net/linux/LLHP/welcome.html

succes...