Toon posts:

[BC3] chello netwerk instellingen op freebsd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb FreeBSD 2.4 geinstalleerd op een pentium 166 bak.. het is de bedoeling dat hij als server gaat draaien voor ftp, sql enz

na de installatie heb ik de netwerk instellingen geconfigureerd voor me chello aansluiting, maar toen ik de gateway invoerde (212.187.16.1) zei hij dat dit adres invalid was en genereerde het adres 212.187.21.1

maar nu kan ik de ftp alleen bereiken vanaf me eigen netwerk en vanaf buiten me netwerk is de pc niet te pingen

dit is waarschijnlijk het gevolg van me gateway, maar als ik in de rc.conf de gatway goed instell (het adres wat ik van chello heb gekrege en wat goed werkt op me windows bak) krijg ik bij het booten van de kernel de melding ''network unreachable''

is dit een fout/afwijking van linux/freebsd of weer een leuke actie van chello?

btw hier is mijn rc.conf met netwerkinstellinkjus

# -- sysinstall generated deltas -- #
# Created: Mon May 7 22:12:14 2001
# Enable network daemons for user convenience.
# This file now contains just the overrides from /etc/defaults/rc.conf
# please make all changes to this file.
defaultrouter="212.187.21.1"
hostname="ns.chello.nl"
ifconfig_ed0="inet 212.187.21.19 netmask 255.255.255.0"
inetd_enable="YES"
ipv6_enable="YES"
kern_securelevel_enable="NO"
linux_enable="YES"
moused_enable="NO"
moused_port="/dev/cuaa1"
sendmail_enable="YES"
sshd_enable="YES"
file "rc.conf", 17 lines, read only

Verwijderd

Topicstarter
niemand weet iets?

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Probeer dit eens in je RC.CONF:

gateway_enable="YES"

Gebruik je deze bak ook als router voor je interne netwerke of alleen als dedicated ftp/sql server...

Trouwens FreeBSD 4.3 is ook al uit, zijn weer een paar bugs uitgehaald;)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 08 mei 2001 22:28 schreef Vaagharses het volgende:
Probeer dit eens in je RC.CONF:

gateway_enable="YES"

Gebruik je deze bak ook als router voor je interne netwerke of alleen als dedicated ftp/sql server...

Trouwens FreeBSD 4.3 is ook al uit, zijn weer een paar bugs uitgehaald;)
het moet alleen een dedicated server zijn voor van alles en nog wat :) geen netwerk server..
ik probeer het ff

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Maar hangt deze server dan achter een NAT-router of hangt deze bak direct aan Chello met een eigen ip.

Hoeveel IPz heb je dan van Chello. (Heb zelf ADSL, dus ik weet voorderest niks van Chello)
Want het lijkt me niet logisch dat je je Chello abo alleen gebruikt voor een ftp-server ;)

Maar in het geval dat je bak dus achter een NAT-router staat, moet als gateway in FreeBSD niet de chello gateway opgegeven worden, maar je interne gateway.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

Controleer eens of de TCP/IP stack van versie 2.4 Classless Inter-Domain Routing (CIDR)support. Deze versie is namelijk behoorlijk bejaard en als ik het goed heb gebruikt Chello supernetted adressen.

Dit zou de foutmelding kunnen verklaren...

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
verander dit hostname="ns.chello.nl" eens in
hostname="servertje" oid

en verander dit
ifconfig_ed0="inet 212.187.21.19 netmask 255.255.255.0"
in
ifconfig_ed0="DHCP"

en haal die default router instelling weg
Pagina: 1