[BC3] licq installeren lukt niet...

Pagina: 1
Acties:

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik probeer licq te installeren maar dat lukt niet echt... Als je de licq-rpm wilt installeren krijg ik de melding dat qt-x-x nodig is, dus dan probeer ik die te installeren, zegt ie dat ie libmng.so.0 nodig heeft...
Wat ik tot nu toe heb ikgetypt is dit:

[root@e89108 downloads]# rpm -i libmng-0.9.2-1.i386.rpm
[root@e89108 downloads]# rpm -i qt-2.3.0-22.i386.rpm
file /usr/lib/libqt-mt.so.2 from install of qt-2.3.0-22 conflicts with file from package libqt2-2.3.0-3mdk
file /usr/lib/libqt.so.2 from install of qt-2.3.0-22 conflicts with file from package libqt2-2.3.0-3mdk
file /usr/lib/libqutil.so.1 from install of qt-2.3.0-22 conflicts with file from package libqt2-2.3.0-3mdk
[root@e89108 downloads]#

(jawel een oude versie van mng, want anders gaf die deze foutmelding:

[root@e89108 downloads]# rpm -i qt-2.3.0-22.i386.rpm
error: failed dependencies:
libmng.so.0 is needed by qt-2.3.0-22
[root@e89108 downloads]# ls
libmng-1.0.0-2.i386.rpm qt-2.3.0-22.i386.rpm
licq-1.0.3-1.i386.rpm wine-cvs-unstripped-050601-1.i386.rpm
[root@e89108 downloads]# rpm -i l
libmng-1.0.0-2.i386.rpm licq-1.0.3-1.i386.rpm
[root@e89108 downloads]# rpm -i libmng-1.0.0-2.i386.rpm
file /usr/lib/libmng.so.1.0.0 from install of libmng-1.0.0-2 conflicts with file from package libmng1-1.0.0-2mdk

Wie helpt mij verder?? (of moet ik licq zelf compilen? is dat misschien makkelijker?, gcc en zo is wel geinstalleerd) (kernelsource niet)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Met redhat7.0 had ik zoiets ook altijd...
En een compile ging wel gewoon goed.

Ik kan me verder niet voorstellen dat je voor licq de kernelsource nodig hebt, dus succes met compilen :)

[edit]
Wellicht moet je eerst de conflicterende rpm''s verwijderen?

Verwijderd

sorry dat ik het zeg, maar om dit soort grapjes heb ik een hekel aan rpm''s...altijd gezeik met andere packages enzo.
Bij de meeste programma''s staat meestal wel welke libs etc. je nodig hebt, heb je die dan is het compilen en klaar.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 07 mei 2001 23:41 schreef The Daan het volgende:
sorry dat ik het zeg, maar om dit soort grapjes heb ik een hekel aan rpm''s...altijd gezeik met andere packages enzo.
Bij de meeste programma''s staat meestal wel welke libs etc. je nodig hebt, heb je die dan is het compilen en klaar.
Alleen is het de-installeren vaak niet zo goed geregeld als met packages...

Verwijderd

Je mag zoveel hekel hebben aan rpm als je wil, maar dit is gewoon iets heel simpels. Een kleine beveiliging zodat je niet zomaar bestanden gaat overschrijven. Ik vind het trouwens wel belangrijk als meneer banaan-X, recordhouder topic-poster, zich wat meer verdiept in de wondere wereld van manpages (ik weet het, het is console (dus eng)), maar hier staat dus echt alles in. De bestanden moeten geupdate worden en hoogstwaarschijnlijk heb je de optie -U nodig ipv -i, maar ja, misschien moet je maar eens man rpm of rpm --help doen om dat zelf uit te vinden. Succes ermee!

Linux is pijnigen, leren en ploeteren ;)

Verwijderd

Op dinsdag 08 mei 2001 00:14 schreef KuRMiE het volgende:
Je mag zoveel hekel hebben aan rpm als je wil, maar dit is gewoon iets heel simpels. Een kleine beveiliging zodat je niet zomaar bestanden gaat overschrijven. Ik vind het trouwens wel belangrijk als meneer banaan-X, recordhouder topic-poster, zich wat meer verdiept in de wondere wereld van manpages (ik weet het, het is console (dus eng)), maar hier staat dus echt alles in. De bestanden moeten geupdate worden en hoogstwaarschijnlijk heb je de optie -U nodig ipv -i, maar ja, misschien moet je maar eens man rpm of rpm --help doen om dat zelf uit te vinden. Succes ermee!

Linux is pijnigen, leren en ploeteren ;)
LOL :)
/me kan KuRMiE niet echt ongelijk geven;)

[off-topic]
Het valt mij ook op dat er een hele rits gebruikers is (zonder namen te noemen) die continu met problemen zitten. Een beetje verdiepen in Linux kan echt geen kwaad hoor;).

Persoonlijk zit ik liever een uurtje te puzzelen als ik iets niet snap.
Je kijkt dan even in de documentatie.
Vervolgens ga je naar de website van de fabrikant, als je het nog niet weet.
Als je dan nog niks hebt gevonden tik je je probleem in op Google of een andere search-engine.
Tja als dat nog geen resultaat zo opleveren zou ik eens aan komen kakken met m''n vraag.

Dat deze tactiek werkt, blijkt wel uit het feit dat ik nog nooit een topic met daarin een vraag geopend heb op GOT.

Verder leer je op zo''n manier heel wat meer, dan wanneer iemand anders het probleem voor je oplost.
[/off-topic]

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

* Jordi fully agrees with nelske

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Alleen is het de-installeren vaak niet zo goed geregeld als met packages...
''make uninstall'' doet het prima hier hoor.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 08 mei 2001 02:41 schreef The Daan het volgende:

[..]

Altijd?
Na _elke_ make install ?
En dat dus na een default redhat install... En niet in de "ports" van FreeBSD

• balk
  • Laatst online: 19-08 23:20
Op dinsdag 08 mei 2001 00:26 schreef Jotti het volgende:
* balk fully agrees with nelske
JAJA, * balk wil ook even zeggen dat ie het eens is met nelske en Jotti!

En kunnen dan gelijk alle andere mensen die (net als ik) vinden dat ze geen newbie meer zijn door lezen lezen lezen even agreeen? ;)

[on topic]
Probeer inderdaad eens ''rpm -U lalala'' (heb je trouwens de <tab> toets al ontdekt?)

Probeer eens de mdk packages te scoren op www.rpmfind.net
[/on topic]

Verwijderd

Op dinsdag 08 mei 2001 02:41 schreef The Daan het volgende:

[..]

Heel veel programma''s ondersteunen deze functie niet en ik ga niet van alles de sources erbij houden. De hoeveelheid programma''s die ik dagelijks binnenhaal zorgt ervoor dat mijn schijf op een gegeven moment volstaat met sources.

Makkelijker is om bestanden aan de package tree toe te voegen, want ik heb ooit wel eens X van source gecompileerd en vervolgens daaraan niet toegevoegd. De rest van de programma''s loopt nu te zeuren over een paar libraries die van X afkomstig zijn (inmiddels gebruik ik geen rpm meer). Ook is het erg handig voor deinstallatie. Je hebt de sources niet meer, maar je kan zo hop rpm -e <package> doen en je bent ervanaf. Ik gebruik hiervoor checkinstall (zie freshmeat), omdat ik zelf te lui ben om eens goed uit te zoeken hoe je rpm (of in mijn geval nu Slack) packages moet bouwen. checkinstall heeft ook plannen om debian packages te ondersteunen.
Pagina: 1