[BC3] [mandrake 8]instalatievraagje

Pagina: 1
Acties:

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 19:24

Blauw

De Schreeuw

Topicstarter
Ben ik onduidelijk? ik wil eigenlijk gewoon weten wat ik nu precies moet doen.....optie 2 of 3.....

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Topicstarter
ik heb de cd''s (ISO''s) gebrand en een opstartflop gemaakt. Maar nu heb ik eigenlijk een vraagje over het installen. Bij de partitie DrakX kan je kiezen uit 3 opties.

1) hele schijf wissen (geen aanrader, ik wil WinME houden als het ff kan :), evenals mn documentjes enz. op c:\)
2) De vrije ruimte op de windowspartitie gebruiken......
3) partitioneren

Nu wil het zo dat ik eigenlijk al een partitie vrij had gemaakt voor Linux. Dus ik kies optie 3. Toch? :? maar het lukt me niet deze te converteren naar dat Ext2 filesysteem. Ik moet dan geloof ik die schijf mounten ofzo met dat / teken. Of moet ik nu gewoon kiezen voor die tweede optie en dan bij de vraag; Welke partitie wilt u de grootte van aanpassen mijn vrijgemaakte partitie kiezen? :? HELP!

Idd ik ben echt newbie :o

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40
Optie 3, de partitie die je leeg hebt staan verwijderen, Linux swap (ca 200 mb) en Linux root (mountpoint / dus) aanmaken meestal neem je hiervoor Ext2fs, maar ReiserFS kan ook.

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Topicstarter
Maar dat aanmaken lukt me juist niet goed. Als ik op die lege partitie klik en dan koppelpunt en dan instel op / dan krijg ik een melding..iets in de trant van dit is een geldig Ext2 nogwat......

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20
:)
Wellicht is dat wel goed. Windows leeft op een FAT32 partitie. Dat is het bestandssyteem. Linux heeft z''n eigen plantenbak waar hij met z''n wortels in staat en die bevat ext2 aarde.

maw, als je dacht linux op een fat32 partitie te installeren dan kan dat wel maar dat is niet slim om nu niet uit te leggen redenen.Waarschijnlijk moet je eerst de juiste!!! partitie deleten (en dus niet je windows partitie want dan ben je die kwijt en dat wil je niet denk ik) en daarna in de lege ruimte een partitie aanmaken van het type ext2 voor ''/'' en een kleinere partitie ''linux swap'' voor je swap (page) file.

Waarschijnlijk kan mandrake ook de lege ruimte zelf indelen, moet je even het juiste knopje vinden.

Vergeet niet dat klooien met je partitietabel een aanzienlijke kans op dataverlies met zich mee brengt als je niet goed weet wat je doet. Klik niet zomaar op ''ok'' als je het niet een paar keer getjekt hebt.

Succes

[update]
Die ''/'' is je zogenaamde root, ofwel de basis van je bestandssysteem. Zeg maar je C schijf in windows. Wel handig om te hebben overigens :)
Je kan in linux niet zoiets als letters toewijzen aan partities maar wel plekken in je bestandssysteem. Ik heb bijvoorbeeld ''/home'' op een andere schijf staan dan ''/''. bij de wee, als voor een directory naam een ''/'' staat betekent dit dat het een absolute verwijzing is (dus vanaf ''/''), zonder die ''/'' is ie relatief. Als ik me in /home bevind en ik tik in ''cd /home/balk'' is dat het zelfde als ''cd balk''. snappie?

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40
Ja, inderdaad, backup wat je niet missen kan. Belangrijk als je met partities bezig bent.

Verwijderd

Op maandag 07 mei 2001 20:26 schreef Jozzz het volgende:
Maar dat aanmaken lukt me juist niet goed. Als ik op die lege partitie klik en dan koppelpunt en dan instel op / dan krijg ik een melding..iets in de trant van dit is een geldig Ext2 nogwat......
Eerst die partitie verwijderen door op DEL te drukken. Daarna op de knop CREATE drukken om bovengenoemde twee partities aan te maken.

/me denkt dat simpele dingen wel moeilijk zijn soms.

Nog wat nuttige links:

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Topicstarter
Aha, dus als ik alles nu goed begrijp moet ik die lege FAT32 gewoon verwijderen een een nieuwe aanmaken..

• ProZa|IA
  • Laatst online: 15-06-2005
Yep ... zeker weten dat je wel de lege verwijderd !!!!
Dan met het config tooltje de indeling maken. / = root en een swap gedeelte maken. Heb je meer ruimte dan kan je ervoor kiezen om meerdere partities te maken bv. / en /home en /usr
Mocht je opnieuw moeten of willen installeren en je hebt al downloads ed gedaan en gesaved in /home/ikkes dan laat je die partitie (/home) staan. Heb je je downloads na installatie gewoon weer :)

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Topicstarter
ow ik moet in plaats van alleen zo''n / ook nog iets erachter zetten! Dus /root ben je iniedergeval nodig? en die Swap? Andere partitie voor maken? Hoe groot moet die ongeveer zijn?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20
Als ik jou was zou ik beginnen met een ext2 en een swappartitie. Die ext2 heet / en dat spreek je uit als ''root'' (roet). Er bestaat ook een dir ''/root'' maar dat is weer wat anders :) Om het allemaal logisch en vooral ook overzichtelijk te houden heet de oppergod en systeembeheerder ook root. Deze persoon heeft ook een home directory, alleen niet in /home maar in /root. Overigens wel met een duidelijke reden niet in home. /root moet namelijk op de zelfde fysieke partitie staan als /, als het mounten van andere partities (bijvoorbeeld /home) om een of andere reden niet meer lukt tijdens opstarten kan root nog altijd inloggen terwijl gewone users dat niet meer kunnen.

Maar om het samen te vatten:
Om het jezelf in het begin niet moeilijker te maken dan echt moet kan je het best beginnen met:
- 1 ext2 partitie van 1 a 2 GB en
- een swappartitie van 128 of 265 MB (moet je maar kijken waar je zin in hebt, hoeveel ruimte en hoeveel RAM je hebt)

• ProZa|IA
  • Laatst online: 15-06-2005
Nee !
Deze heb je in ieder geval nodig:
/

Dan kan je afhankelijk van de ruimte en of je het wel wilt ook nog maken:

/home
/usr

Voor je swap wordt geloof ik 1.5 x intern geheugen aangehouden.

Mijn bijna 10 Gb is ingedeeld als volgt:

/ (2 Gb)
/home (3 Gb)
/usr (2 Gb)
/var (2 Gb)
swap (350 Mb)

Grtz,

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

Pagina: 1