Makkelijker te installeren? Wine, dat gaat simpel met een RPMmetje ofzo (je kan het natuurlijk ook compilen, okee).
Zoals ook al in de FAQ staat: onder VMWare draaien meer Windows programma''s dan onder Wine, maar onder Wine draaien ze veel sneller, omdat VMWare een hele machine emuleert en Wine alleen een soort conversielaag Win32 -> Linux+X-Windows is.
Het zal wel niet, maar het zou maar wel.
Verwijderd
Ik heb er geen ervaringen mee maar met VMWarwe kun je onder linux bv. alles van Windows draaien (je draait in feite gewoon Windows als virtuele PC) en met Wine niet. Mijn idee is dat het ook stabieler zal zijn.
Dat zeg ik, GAMMA...
Verwijderd
Eigenlijk is het dus precies andersom.Op zondag 06 mei 2001 20:59 schreef wijnolst het volgende:
Wine is een soort emulator waarmee je proggies kunt laten draaien op Linux. VMWare is een compleet ander concept: je draait een virtuele PC met een bepaald OS erop - is dus heel anders qua werking ook.
Ik heb er geen ervaringen mee maar met VMWarwe kun je onder linux bv. alles van Windows draaien (je draait in feite gewoon Windows als virtuele PC) en met Wine niet. Mijn idee is dat het ook stabieler zal zijn.
edit:
Dat zeg ik, GAMMA...
VMWare is een emulator (van een PC)
Wine is geen emulator, maar een implementatie van windows-API''s.
De eerste zal dus voorlopig nog velen malen stabieler zijn, omdat het een machine binnen een machine draait. De tweede daarentegen, zal sneller werken, aangezien het minder resources vreet dan de eerste. Verder is Wine nog altijd alpha-software en duurt het gok ik nog wel even voordat er een officiele release komt, hoewel het steeds beter gaat werken.
Verwijderd
Ik zou kijken of wat je wil draaien met wine werkt en als je''t echt nodig heb kan je altijd vmware nog draaien. Als je zware bak heb
Verwijderd
There''s no such thing!Op zondag 06 mei 2001 22:19 schreef banaan-X het volgende:
ok, ik heb nu wine gedownload, zal het binnenkort eens configureren. Maar waar kun je die directX voor linux vinden dan? Dat zou echt super-stoer zijn!
Verwijderd
http://www.tweakers.net/nieuws/16761Op zondag 06 mei 2001 22:20 schreef nelske het volgende:
[..]
There''s no such thing!
Misschien geen complete directx implementatie, maar als ik dit artikel mag geloven is er wel een eerste aanzet tot, als patch voor Wine.
Verwijderd
Maar toch wel geinig, dat ze bezig zijn met Direct3D (dat is natuurlijk nog niet volledig DirectX, want dat bestaat wel uit wat meer onderdelen). Verder toch ook wel komisch dat ze al betere resultaten hebben gehaald dan dat ze halen met win2000.
Hoewel zo''n resultaat nog niks zegt, als het eindelijke product nog niet klaar is.
Slecht voorbeeld trouwens[b]Op zondag 06 mei 2001 21:44 (gamepie ofzo) en met Wine (zeker met de directx-thing) kan je alles lekker op volle snelheid draaien (zoals UT)
Aangezien "native linux UT" wel wat sneller zal draaien dan de wine versie (mag ik dan maar hopen)
Verwijderd
Op zondag 06 mei 2001 22:57 schreef Jotti het volgende:
Nelske: het stond ook nog eens in de FAQ
Euh, tja wat moet ik daar nou op zeggen?
Laat ik het zo zeggen: Ik kijk vaker op de frontpage dan dat ik in de FAQ kijk;)
[edit]
Hmm dat stond dus ook al in de FAQ uitgelegd:)Op zondag 06 mei 2001 21:38 schreef nelske het volgende:
Eigenlijk is het dus precies andersom.
VMWare is een emulator (van een PC)
Wine is geen emulator, maar een implementatie van windows-API''s.
Toch maar eens een keertje beter naar kijken dan
Eeeuh, UT met wine draaien is onzinnig...UT draait namelijk al tijden gewoon onder Linux (ff de binaries downloaden bij www.lokigames.com)en met Wine (zeker met de directx-thing) kan je alles lekker op volle snelheid draaien (zoals UT)
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Dacht dat ik laatst ook .debjes en .rpms van vmware had gezien.Op zondag 06 mei 2001 20:59 schreef Jotti het volgende:
Stabieler? VMWare.
Makkelijker te installeren? Wine, dat gaat simpel met een RPMmetje ofzo (je kan het natuurlijk ook compilen, okee).
Welke je gebruikt is hangt af van wat je er mee wilt. Vmware => complete virtuele machine. Je moet dan ook een os installeren om er iets mee te kunnen. Je kan onder vmware ook een 2e linux draaien. Trouwens je kan ook (als je een dualboot) hebt je 2e os hiermee opstarten onder linux. Alleen gooit ie je hardware overhoop als je windows gebruikt (vmware emuleert bepaalde hardware welke door windows wordt herkend).
Wine is mooi om losse applicaties te draaien, je hebt geen windows nodig. Denk aan office, reisplanner, ed. Ik draaide er vroeger Warcraft en Starcraft mee onder linux. Dat werkte redelijk goed.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Oh well
Verwijderd
Optioneel kun je wel je windows -dll''s erbij laten gebruiken.Op maandag 07 mei 2001 02:15 schreef NiPeng het volgende:
je hebt geen windows nodig