Toon posts:

[BC3] Linux echte newbie, maar wil toch linux hebben :)

Pagina: 1
Acties:
  • 79 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Nou na bij een vriend te zijn geweest, en die liet me ef wat kunstjes zien, erg gaaf.. nu ben ik een redelijke beginner met linux!, maar ik wil wel graag zo veel mogelijk programma''s hebben, want das lijkt me wel leuk!, en de installatie moet wel lekker gaan!, .. normaal vraag ik dit niet zo snel, maar ik zit vandaag nog op een heel snele connectie, .. en ik zou het nu kunnen downloaden, iemand tips aub

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

In SA vroeg je ''welke distro''. Wil je daar tips over? Lees de FAQ!
Of had je andere tips in gedachten?

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
FAQ had ik gelezen ja, maar nou heb ik een vage vraag bij tienpiek.net staat dat mindrake compatible is met suse ? ik bedoel is het een addon dan?

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Waarschijnlijk staat daar dat Mandrake compatible is met Red Hat. Dat komt doordat Mandrake eigenlijk een ''verbeterde'' Red Hat is. Geen add-on, maar een enhancement :)

Verwijderd

Topicstarter
nog een vraag, ik heb windows xp, ik weet dat er dingen zijn aangepast met de fat.. eeuh ik draai nou fat 32,

c: 10gig
d: 10 gig

kan ik het beste gewoon win op c: gebruiken en linux op d: ??

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
ermm je moet eerst een linux partitie maken en een linux swap partitie (hangt ervan af hoeveel geheugen je hebt)

met partition magic kan je wel partitions maken

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik kan mindrake gewoon clean installen dan? zonder dat ik ook maar iets heb!

ik zie trouwens ->

IMPORTANT NOTES: see at the end of the page

Linux-Mandrake 8.0 for i586 and higher

dit staan, I586 ? is gewoon vanaf pentium.. sorry voor de vragen..

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

''Beginners''distro als Mandrake 7.2 of 8.0, met de extra CD erbij voor de leuke zut in rpm (inst.iso en ext.iso dus).

De rest kun je dan met een werkend systeem wel van internet halen.

RedHat 7.1 is een optie ( ftp://ftp.nl.FreeBSD.org/pub/linux/redhat/redhat/redhat-7.1-en/iso/i386/ )

Of SuSe 7.1, maar die kun je dan beter kopen incl boek + extra CD''s.

[edit]
Argh.. loop ik weer een heel verhaal te maken, is-tie al bezig.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 06 mei 2001 20:58 schreef gsmguru het volgende:
Dus ik kan mindrake gewoon clean installen dan? zonder dat ik ook maar iets heb!
Als je een bootdisk kan maken of booten vanaf de CD, geen probleem.

Als je al een ander OS draait zul je HD ruimte moeten opgeven.
MD kan tijdens de install dit ook wel doen voor je, maar als je het liever van tevoren doet, speel je wsch. wel op safe.
Linux-Mandrake 8.0 for i586 and higher

dit staan, I586 ? is gewoon vanaf pentium.. sorry voor de vragen..
Mandrake is geoptimaliseerd voor Pentium Pro en hoger. Dat wordt ermee bedoeld.

Mandrake mirror die een beetje snel is:
ftp://ftp.nl.FreeBSD.org/pub/linux/mandrake/iso/

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 20:59 schreef BackSlash32 het volgende:
''Beginners''distro als Mandrake 7.2 of 8.0, met de extra CD erbij voor de leuke zut in rpm (inst.iso en ext.iso dus).

De rest kun je dan met een werkend systeem wel van internet halen.

RedHat 7.1 is een optie (
ftp://ftp.nl.FreeBSD.org/pub/linux/redhat/redhat/redhat-7.1-en/iso/i386/ )

Of SuSe 7.1, maar die kun je dan beter kopen incl boek + extra CD''s.

[edit]
Argh.. loop ik weer een heel verhaal te maken, is-tie al bezig.
Nee nog nie, maar ik kan dus nu het beste mindrake downen en dat instaleren kaal?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dualboot kan ook.

Gebruik de search ook een beetje, want dan vind je een aantal tips hoe je dat het beste kan doen.

Trek iig beide ISO''s alvast naar beneden, ondertussen kun je lekker readme''s en howto''s opzoeken ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok is goed, heb je nog enige super links...? waar ik veel info vind. liefst nl?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

http://www.linuxnewbie.nl/ :? >:)

Kijk ook eens in de .sig van Zemanova

Verwijderd

Topicstarter
weet er iemand een snelle server waar ik mandrake kan downen, ...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lezen !! 2 posts hogerop ;)

Verwijderd

||:)
\/

Verwijderd

ftp.mirror.nl == rete snel altijd en daar vind je precies wat je nodig hebt.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Bereid je er wel op voor dat je in een heel andere wereld terecht zult komen dan de windows die je gewend bent. Als je in het verleden ervaring met MS-Dos hebt opgedaan dan zal e.e.a. misschien wat makkelijker gaan, maar je zult vnl. in het begin regelmatig vloeken en tieren :)

Tip: Koop gewoon een SUSE distro ofzo, inclusief de boeken. Kost je rond de 100 gulden, maar dan heb je gelijk een goed naslagwerk erbij voor als je er niet uitkomt (en je _zult_ er niet uitkomen in het begin).

En ja, linux is die moeite zeker waard. Als je rondzoekt op internet (GoT bv) dan zul je zien dat praktisch 90% van de mensen die ooit de moeite genomen hebben voor 100% verslaafd zijn.

Het is gewoon heerlijk om iets 1 keer goed in te stellen en dat het dan gewoon goed blijft tot je HD crashed of je het zelf veranderd..

Nadeel van linux: Je kunt praktisch niets afschuiven op het OS. Bij windows kun je nog wel eens zeggen ''dat ligt aan windows'', maar bij linux ligt het eigenlijk altijd aan de gebruiker..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Koop een goed dik (NL''s) boek en ga lezen, want daar begint het mee met Linux.

Of kijk op linux.pagina.nl

Distro''s maakt niet veel uit wat je neemt, alleen Suse = 7 cd''s, dus let op je HD ruimte.

RH is zo''n beetje de best gedocumenteerde van allen op internet.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:51
Begin met SuSE, koop hem gewoon in de winkel zou ik zeggen (weet niet waar je woont maar hier in Enschede ligt hij gewoon in de betere boekhandel).

Als je het later echt koel vind zou ik Slackware of Debian installeren, daar kun je veel makkelijker zelf aan tweaken zonder last te hebben van ''slimme'' automatische installatiescripts enzo. Maar voor de eerste keer zou ik dat toch niet aanraden...

Over je partitioneringsvraag nog het volgende: installeer Linux alsjeblieft niet op een FAT32-partitie, maar gooi wat onder windows je ''D:'' is weg. (onder Linux heb je geen driveletters, dat achterlijk ouderwetse systeem wat nog stamt van onder DOS :()

Dat kun je bijvoorbeeld gewoon met FDisk doen onder DOS. Laat deze partitieruimte (de ''extended partitie'' heet ''ie geloof ik in DOS) oningedeeld (dus niet formatteren, gewoon met FDisk de partitie verwijderen en geen nieuwe maken)

Van tevoren zorgen dat daar geen belangrijke spullen op staan natuurlijk >:) En ook niet de verkeerde partitie wissen want dan ben je de lul, maar volgens mij kun je met de fdisk die bij DOS zit niet de primaire partitie (''C:'') wissen voordat de andere weg zijn dus dat zou vanzelf moeten gaan :)

Daarna kun je volgens mij bij de meeste Linux setups ervoor kiezen automatisch de lege ruimte te scoren en hoef je er zelf verder niet mee te kloten. Mooi makkelijk.

Succes ermee iig!

P.S. Als dit ingewikkeld klinkt: het is ook inderdaad ongeveer het lastigste deel uit de installatie. En hier kom je bijna niet omheen, elk OS heeft nou eenmaal harddisk ruimte nodig en dus zul je dat op de een of andere manier moeten toewijzen. Je zou tenslotte niet willen dat Linux gewoon maar alles pakt en windows verwijdert ofzo. Nou ja, misschien later >:)

Verwijderd

Op woensdag 16 mei 2001 20:44 schreef BackSlash32 het volgende:

[..]

Als je een bootdisk kan maken of booten vanaf de CD, geen probleem.

Als je al een ander OS draait zul je HD ruimte moeten opgeven.
MD kan tijdens de install dit ook wel doen voor je, maar als je het liever van tevoren doet, speel je wsch. wel op safe.
[..]

Mandrake is geoptimaliseerd voor Pentium Pro en hoger. Dat wordt ermee bedoeld.

Mandrake mirror die een beetje snel is:
ftp://ftp.nl.FreeBSD.org/pub/linux/mandrake/iso/
Niet waar de i586 is gewoon de pentium 1, de naam pentium is gekozen omdat de 586 combinatie niet viel te patenteren en ze niet wilden hebben dat AMD dezelfde namen aan haar processoren gaf. Je kan dus prima i586 pakken (geoptimaliseerd voor pentiums en hoger, werkt dus niet met 486 en lager)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 20 november 2001 17:17 schreef wessel99 het volgende:

[..]

Niet waar de i586 is gewoon de pentium 1, de naam pentium is gekozen omdat de 586 combinatie niet viel te patenteren en ze niet wilden hebben dat AMD dezelfde namen aan haar processoren gaf. Je kan dus prima i586 pakken (geoptimaliseerd voor pentiums en hoger, werkt dus niet met 486 en lager)
Correct, maar een beetje overbodig na al die maanden ;)

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mjah, eigenlijk wel he ;)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.