Toon posts:

[BC3] Screen, maar niet voor iedereen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn slackware 7.1 server gebruik ik screen. Root en 1 user kunnen screen zonder problemen gebruiken. Andere users krijgen deze foutmelding: Cannot open your terminal ''/dev/pts/0'' - please check.

Alle users zitten in dezelfde groep behalve root. Waarom werkt dit niet bij elke user?

Verwijderd

Topicstarter
Geen fanatieke screen gebruikers hier?

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Gebruikers toevoegen aan de groep sys

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 05 mei 2001 23:39 schreef Groot-Moefti het volgende:
Gebruikers toevoegen aan de groep sys
Kun je misschien uitleggen waarom ik mijn gebruikers aan deze groep moet toevoegen? De ene gebruiker waar screen wel mee werkt is ook niet aan deze groep toegevoegd.

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ben je soms met ''su'' naar een andere gebruiker toe geswitched? Dan wil die deze foutmelding nog wel eens geven vogens mij. Gewoon ECHT met de gebruikersnaam inloggen.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Of - of -l of --login gebruiken als je su''t. :)

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op zondag 06 mei 2001 00:05 schreef balou het volgende:

[..]

Kun je misschien uitleggen waarom ik mijn gebruikers aan deze groep moet toevoegen? De ene gebruiker waar screen wel mee werkt is ook niet aan deze groep toegevoegd.
Omdat in Slackware de groep sys de eigenaar is van veel bestanden in /dev. Daarom krijg je altijd van die vragen "waarom doet het geluid het niet voor gewone users in Slack???". Gewoon alle gebruikers die dat motte gebruiken toevoegen in sys. of nog beter een apparte groep maken en dan chown de juiste device files, das misschien veiliger...

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 15:26 schreef wouzer het volgende:
ben je soms met ''su'' naar een andere gebruiker toe geswitched? Dan wil die deze foutmelding nog wel eens geven vogens mij. Gewoon ECHT met de gebruikersnaam inloggen.
Ik heb het even getest en als ik gelijk als normale gebruiker inlog zonder su te gebruiken werkt het wel. Vaag :?

Als ik het goed begrijp komt dit probleem dus specifiek bij slackware voor of hebben alle distributies hier last van?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dat heeft weinig met je distro te maken...
Maar met screen en filepermissions/ttypermissions etc :)
Onder rh6.2 werkt het zo ook niet.
Het probleem zit hem er gewoon in dat je bv als root inlogt (niet handig, maar bv) en dan su''d naar een andere user.
screen probeert dan de tty te pakken waar je op ingelogd bent (die van root) maar wordt uitgevoerd door een andere user (die daar dus met zijn fikken vanaf moet blijven)...

Dat is iig zoals ik dat probleem begrijp :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat screen om die reden met een soort root privileges draaide. Of heb ik het nu helemaal mis?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 06 mei 2001 23:09 schreef balou het volgende:
Ik dacht dat screen om die reden met een soort root privileges draaide. Of heb ik het nu helemaal mis?
Ik snap screen verder ook niet altijd hoor :)
Ik doe _altijd_ ''su -'' en regelmatig dat ik geen screen -r mag gebruiken |:(
Maar soms wel...
Pagina: 1