Toon posts:

[BC3] Extended partition. PLease Explain.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo wizzards.

IK ben de vorige keer hier op dit forum netjes geholpen als linux newbie. Ik hoop dat dat nu weer zo gaat. Dat motiveert :-)

Mijn probleem:
Ik heb een suse 7.1 installatie met kde en dat werkt verder goed. Ik heb eingelijk twee vragen:
1. waarom kan ik na een standaard installatie als Root wel het internet op maar als user niet ?
2. hoe kom ik in KDE op een extended partitie ? De filebrowser ziet die partitie niet zitten, terwijl hij toch geformatteerd is (win95fat32) Ik wil daar bestanden heen kopieren vanaf m''n cd rom, en dat moet in KDE omdat m''n cd-rom een scsi is en ik voor de chips (adaptec 2930) nog geen goeie driver voor dos heb, dus niet met een bootdisk kan werken. Vanaf de command promt wil ik het ook wel proberen.
Mijn cdrom is /dev/cdrom en mijn extended partitie is /dev/hda4 als het goed is.
Wie weet raad ?

TNX !

Verwijderd

je zult eerst je partitie moeten mounten.

handmatig kan dat met:

''mount -t vfat /dev/hda4 /<dirwaarje_emwilthebben>''

als je elke keer dat je opstart /dev/hda4 automatisch wilt mounten, moet je in /etc/fstab de volgende regel zetten:

''/dev/hda4 /<dirwaarje_emwilthebben> vfat defaults 0 0''

je cdrom:

''mount -t iso9660 /dev/cdrom /<dir>''

en in /etc/fstab:
''/dev/cdrom /cd iso9660 ro,user,noauto,unhide 0 0''

PS dit komt allemaal uit ''man mount'' --> moet je ff doorlezen!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Primaire partities (en dus ook een extended) zijn hda1-4 (voor de sec-master is dat natuurlijk hdc....)
Een extended partitie kun je niet mounten (heet uitgebreide partitie in DOS)
een logisch station in de ext part echter wel.
Die beginnen bij /dev/hda5 en verder (drive D: en verder onder DOS wanneer je maar één hdd hebt)
mounten van een FAT(32) part met lange bestandsnamen gaat als volgt:
mount /dev/hda5 /mnt/drive -t vfat
dan moet je dus wel een lege dir aangemaakt hebben die /mnt/drive heet.
voor de CDrom geldt dat het type iso9660 is dus dan geldt:
mount /dev/cdrom /mnt/cdrom -t iso9660

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
jullie spreken elkaar een beetje tegen. Kan ik \dev\hda4 nu wel of niet mounten ?

En hoe maak ik een logisch station ? kan dat gewoon met fdisk of Ofdisk in windows realmode ?

ALsie gemount is, kan ik er dan een "snelkoppling" naar maken op de desktop , en zoja hoe ?

tnx 4 helping

Verwijderd

ik denk dat je je logische station al gemaakt hebt als je je ''extended partitie'' hebt geformatteerd.

wat je dus eigenlijk gedaan hebt, is op de vrije ruimte op hda4 een nieuwe partitie aangemaakt (hda5) en geformatteerd met fat32

dus probeer /dev/hda5 eens te mounten?

PS het op de / ipv \ !!!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
het beste kun je (wanneer dat nog nodig is uiteraard) de partities aanmaken met de fdisk van DOS (de FAT(32) partities dus)
Dan weet je zeker dat ze geen problemen geven onder windows/dos.
en verder is de DOS-fdisk makkelijker te gebruiken voor een minder ervaren gebruiker dan Linux'' fdisk.

DOS-fdisk:
1 (creeer partitie)
3 (creeer logisch station in uitgebreide partitie)
<geef grootte op in MB of %>
indien nog ruimte over is dezelfde vraag nog een keer

fdisk afsluiten en reboot.
gevolgd door een format (wel opletten dat je de juiste part te pakken hebt (!!))

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1