[BC3] dhcp ip = ?

Pagina: 1
Acties:

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Weet iemand een manier/programma onder linux om te bekijken wat je ip geweest zou zijn als je een dhcp server geraadpleegd zou hebben voor een nieuw ip?

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Wat je wachtwoord ZOU GEWEEST ZIJN, als je een dhcp-server gevraagd ZOU HEBBEN om een nieuw IP. Nee dat lijkt me niet nee, dat moet je toch echt eerst een IP aanvragen om dat te kunnen zien... :)

• wouzer
  • Niet online
wachtwoord? nee, ip ;) Is er niet gewoon een mogelijkheid op die dhcp server te benaderen en te vragen wat mijn ip op dat moment zou zijn?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
zodra een machine een IP aanvraagt doet hij dit via een ARP pakket (ofzo) hij heeft dan nog geen IP, hij wil er eentje hebben.

Het pakket dan verstuurt word is van het broadcast type, hij weet namelijk ook het IP van de DHCP niet.

Staat ook in diverse datacommunicatie boeken enzo, me pauze is bijna voorbij, ik ga nog even surfen... suc6

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

zodra een machine een IP aanvraagt, dan zal deze in eerste instantie hetzelfde IP aaanvragen als hij voorheen had. De DHCP-server zal deze ook toewijzen aan jouw computertje, tenzij dat IP al aan een andder vergeven is door schaarste in het aantal uit te geven IP''s

• wouzer
  • Niet online
Nogmaals, hoe zou ik dit kunnen zien? Ik krijg misschien binnekort een andere kabelmodem die via dhcp zijn ip krijgt, maar ik wil op mijn linux server gewoon het ip hard erin bakken. Hij staat toch altijd aan dus zo snel zal hij geen nieuw ip toegewezen krijgen.

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:50
als je em nou eerst op dhcp zet..
en dan kijk je wat je ip is (ifconfig)
dan klop je die er vast in..

heb ik ook bij @home gedaan..
duurde 1.5 jaar voordat ze me hadden afgesloten omdat ze de lease niet konden verbreken.

dus nu staat ie weer netjes op dhcp..

Verwijderd

Sommige providers vernieuwen je IP wel degelijk eens in de zoveel tijd, of je PC nou aanstaat of niet

• imdos
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Wat is het probleem als je pc altijd aanstaat .. dan behoud je je ip!

En anders draai je gewoon met een hostname die resolved naar je ip.

Bijv. bij dyndns.org (met clinets die automagisch kunnen updaten enzo)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Als je dhclient gebruikt kan dat wel, dan moet je dhclient-script (oid. lang geleden dat ik ermeer gespeeld heb:)) aanpassen. dhclient laat nl. door dat script het ip aanpassen doormiddel van ifconfig enzow, dus als je dat modified dan kun je het ip zien dat je krijgt en eventueel je ip niet weizigen, maaruh das niet lief om je ip dan niet te weizigen :)

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

dhcpcd heeft een optie "-T", een quote uit de man page:
Test case, when dhcpcd goes through the DHCP negotiation sequence but doesn''t actually configure the interface or otherwise change anything on the system. Used primarily for testing DHCP servers.
Ik snap trouwens niet waarom je niet gewoon een DHCP client draait op je server. Als jouw kabelprovider je een ander IP adres toewijst kun je daar toch niets tegen beginnen. Je bent namelijk van hen afhankelijk om packets voor dat IP naar jouw kabelmodem te routen.

"This is the noise that keeps me awake."

• wouzer
  • Niet online
Tsja, maar toch wil ik liever een ''vast'' ip ivm diverse *.dhs.org domains, apache virtualhosts, etc. Maar ik zal eens naar die -T optie kijken.

Verwijderd

Voor DHS.org zijn er verschillende clients om het IP bij je domeinnaam dynamisch te updaten in hun DNS-server.
Tenminste dat was zo toen ik nog een dhs.org domeintje had.

Verder is de oplossing van het plaatsen van IP''s in je verschillende config''s op te lossen, door ze op de nic te laten draaien van je interne netwerk en vervolgens al het inkomende verkeer via de externe nic op een service-poort door te sturen naar die interne nic.

Verder is het bijna altijd zo, dat zodra je computertje gewoon 24*7 online blijft, dat hij gewoon z''n huidige IP blijft behouden, zodat je bijna van een statisch IP kan spreken.

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

DHCP vraagt standaard om hetzelfde adres als dat je de vorige keer toegewezen kreeg. In de praktijk heb je dus altijd hetzelfde IP. In 1 jaar Chello met DHCP ben ik maar 1 keer van IP gewisseld. Maar alleen je provider kan je een vast IP garanderen, er is niets wat je op jouw bak kunt doen om er zeker van te zijn dat je een bepaald IP hebt en dat het ook werkt.

Kabel is trouwens niet echt geschikt om servers over te draaien. Ten eerste mag dat niet van de meeste providers, ten tweede is je upstream lang niet zo hoog als je downstream.

"This is the noise that keeps me awake."

Verwijderd

ez-ipupdate
look it up
use it
:)

• wouzer
  • Niet online
Verder is de oplossing van het plaatsen van IP''s in je verschillende config''s op te lossen, door ze op de nic te laten draaien van je interne netwerk en vervolgens al het inkomende verkeer via de externe nic op een service-poort door te sturen naar die interne nic.
Zoiets als portforwarding ofzo?
Pagina: 1