Toon posts:

[BC3] Mandrake 8 vs. Red Hat 7.1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb beide distributies gedownload en vergelijk ze op basis van de installatie-ellende:

Mandrake 8:

Logitech iFeel mouseman wordt niet herkend, zorgt voor een niet opstartend systeem: ouwe wheelmouse maar weer uit de kast gehaald

Soundblaster live doet het niet: wordt wel herkend in /proc/pci, maar is niet configureerbaar. Wordt gestoord van alle Alsa shit, ik wil alleen maar geluid uit mijn speakers

Apache vertikt het verder om op te starten

Het zag er grafisch wel mooi uit..... en ik kreeg mijn Nvidia kaart redelijk makkelijk aan de praat met accelerated drivers

Red Hat 7.1:

Alles vlekkeloos geinstalleerd, alleen de accelerated nvidia drivers krijg ik niet aan de praat. geluid, muis, apache werkt allemaal in een keer. De gui is net iets minder gelikt en uiteraard ontbreekt ook tuxracer op de cd ;)

Mijn vraag is: ben ik nou de enige die zo teleurgesteld is in Mandrake 8? En is er voor mij een alternatief waarbij ik kan spelen met kernel 2.4 en geen last heb van al die half werkende hardware (Suse vind ik geen optie)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 01 mei 2001 23:46 schreef chicolapino het volgende:
Red Hat 7.1:

Alles vlekkeloos geinstalleerd, alleen de accelerated nvidia drivers krijg ik niet aan de praat.
Volgens mij doe je dan iets verkeerd? :)

Magoed, ik heb mandrake nooit geprobeerd omdat ik wel "tevreden genoeg" ben over RH7.1

Verwijderd

Bij mij doet alles het perfect onder Mandrake 8 (zie sig). Alles vond ie in 1x. Alles draait lekker (apache, php, samba etc etc).

Bij Red Hat 7.1 wilde XFree/KDE niet echt lekker werken en geluid deed het ook niet.

Ik ben dik tevreden met Mandrake 8 en ik heb het hier op m''n werk (in een intranet) ook lekker draaien :)

''k Heb er spijt van dat ik Suse 7.1 Pro Eng heb gekocht :(

Verwijderd

mandrake 8 was bij mij een zooitje:

- Xfree kreeg ik niet normaal aan de praat (ook niet na handmatige install)
- Maxtor UDMA66 niet goed herkent (foute driveparms bij hdparm) --> 6 x zo langzaam als normaal
- nog meer zooi

snel weer teruggestapt naar Mandrake 7.2, eiegen kerneltje en nieuwe Xfree, ben ik tevreden hoor.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op dinsdag 01 mei 2001 23:46 schreef chicolapino het volgende:
Mijn vraag is: ben ik nou de enige die zo teleurgesteld is in Mandrake 8? En is er voor mij een alternatief waarbij ik kan spelen met kernel 2.4 en geen last heb van al die half werkende hardware (Suse vind ik geen optie)
Ja hoor. Slackware Linux 7.2. Komt binnenkort uit. Eigen kernel erop zetten en het hele grafische gebeuren zelf compileren. Er is nog niets dat ik niet aan de praat heb gekregen bij Slackware: mijn TV kaart doet het (Haupauge), Geluidskaart doet het (ESS1370), Accelerated X + NVidia OpenGL drivers werkt, Scrollwiel werkt en infrarood afstandasbediening werkt.
Kijk Slackware heeft niet zo;n gezellige autodetectie, maar je moet een beetje zelf gaan knutselen -> dan werkt het tenminste :)

[deze advertentieruimte is te koop]

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik vond het HELEMAAL niets die Mandrake 8, bij mij deed niets het, geluid niet, netwerk niet, tv kaart niet, en ik kon niet eens meer in fat partities van uit mandrake :(

7.2, is echt veel beter.

Eppie

• XElD
  • Laatst online: 17-08 10:54
Mandrake 8 is bij mij echt een zonnetje, de hardware werd BETER gedecteerd dan onder Win2K, dwz. dus dat AL mijn hardware in één keer werd gevonden en geconfigureerd zonder dat ik er ook maar iets voor hoefde te doen, hij pakte zelfs mŽn TV kaart (die pakte win2k niet) ,VIA IDE controllers, logitec mouseman USB (waarvan het wieletje ook perfect wordt ondersteund), petje af dus....

Verwijderd

Ik heb gister Linux Mandrake 8.0 geinstalleerd, werkt perfect op 1 ding na. Ik kan de gegevens op mijn cd niet lezen, dan geeft ie een input/output error. Maar het vreemde is dat als ik er een muziek cd in stop dat ie die dan wel gaat afspelen. Maar ik kan dan weer niet zelf op de cd rondsnuffelen.

Maar voor de rest werkt alles perfect in Mandrake. Geluidskaart, muis en netwerkkaart ook (in tegenstelling tot 7.2). :)

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 13:12

BIM

Nothing interesting

Ik had alleen maar problemen met de install van Mandrake 8.

Had ik alles netjes uitgezocht (wat wel en wat niet te installen)
vindt Mandrake dat hij de default waardes moet gebruiken
(kwam ik dus achter NA de install)

Oja, installen duurde ook nog eens 3x zo lang als 7.2

En ik krijg m''n WaveLan niet aan de praat :(

• ScuL
  • Laatst online: 07:43
Voor de eerste keer dat ik Linux op mijn workstation PC heb geïnstalleerd.

Installatie ging niet helemaal vlekkeloos
zoals hier te lezen:
[topic=171336]

Maar toen het eenmaal draaien liep alles perfect! TV-kaart werd gedetecteerd, USB muis, en al.. kon gelijk internetten en James Bond kijken :P

Moet alleen nog ff kijken of ik een OpenGL applicatie aan de praaat krijg zodat ik mijn GF2MX ff kan laten zweten :)

[over bestaand probleem tijdens de installatie:]
Die standaard installer bevat een bug.
Als je meer dan 4 IDE interfaces hebt (bijvoorbeeld door een UDMA of RAID controller). En je hebt de secundaire poort uitgeschakeld in de BIOS dan negeert de installer dat waardoor de UDMA/66 schijf als ''hde'' gezien wordt terwijl het in feite ''hdc'' is. Enige oplossing hiertegen is door de secundaire IDE poort weer aan te zetten, handmatig editten zit er niet in namelijk.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• balk
  • Laatst online: 19-08 23:20

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Bij mij werkte ALLES van RH 7.1 Ik heb hem al meerdere malen op verschillende systemen geinstaleerd en alle keren ging foutloos. Alleen bij een dualboot met NT 4 maakte hij er geen dualboot van (moet ik trouwens nog steeds toevoegen, maar met die Red Hat nog geen behoefte aan gehad :+ )
Met windhoos9x ging dat trouwens wel prima

8-)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op woensdag 02 mei 2001 16:55 schreef BIM het volgende:
[..]
Oja, installen duurde ook nog eens 3x zo lang als 7.2
[..]
Bij mij ging het installen juist veel sneller dan bij 7.2. :)

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-07 08:15
zo zie je maar weer, niks is het beste.

kwestie van uitproberen dus!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zyn ter trouwens veel verschillen tussen rh7 en 7.1 ?? ik had namelijk 7 geinstalleerd en 2 dagen later kwam 7.1 uit..

• goodfella
  • Laatst online: 20:19
Op woensdag 02 mei 2001 12:28 schreef Groot-Moefti het volgende:

[..]

Ja hoor. Slackware Linux 7.2. Komt binnenkort uit. Eigen kernel erop zetten en het hele grafische gebeuren zelf compileren. Er is nog niets dat ik niet aan de praat heb gekregen bij Slackware: mijn TV kaart doet het (Haupauge), Geluidskaart doet het (ESS1370), Accelerated X + NVidia OpenGL drivers werkt, Scrollwiel werkt en infrarood afstandasbediening werkt.
Kijk Slackware heeft niet zo;n gezellige autodetectie, maar je moet een beetje zelf gaan knutselen -> dan werkt het tenminste :)
Ja Slackware is een goede distri. Maar het is echter geen distri voor een newbie

• RG

RG

Lambda

Op woensdag 02 mei 2001 16:57 schreef -ScuL- het volgende:
[over bestaand probleem tijdens de installatie:]
Die standaard installer bevat een bug.
Als je meer dan 4 IDE interfaces hebt (bijvoorbeeld door een UDMA of RAID controller). En je hebt de secundaire poort uitgeschakeld in de BIOS dan negeert de installer dat waardoor de UDMA/66 schijf als ''hde'' gezien wordt terwijl het in feite ''hdc'' is. Enige oplossing hiertegen is door de secundaire IDE poort weer aan te zetten, handmatig editten zit er niet in namelijk.
Die bevat helemaal geen bug. Linux trekt zich er echt niets van die instellingen en dat is reuze fijn. Ook al heb je geen HD''s ingesteld in je BIOS, dedecteerd Linux die gewoon. Waarom zou je die ook uitschakelen? Dat heeft toch geen nut: Linux ondersteund meer ide kaarten dan er in emnig computer kunnen :)

• StarLite
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik wil ook wel linux.
Maar ik ben bang dat mijn Aureal Vortex2 SQ2500 geluidskaart niet word ondersteund :(
Iemand enig ID welke distri het best is voor dit soort ondersteuning¿

Ook heb ik gehoord dat me Promise Ultra-66 kartje nog wellus porblemen kan gaan geven, is dat [al] opgelost¿

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nog een interessant probleem met mandrake vergeten
mijn hd zit op de hpt controller op mn kt7 raid moederbord.
Mandrake herkent tijdens de installatie mijn disk als /dev/hde
Maar als alles klaar is en ik ga rebooten dan wordt tijdens het bootproces mijn disk herkend als /dev/hda
Gevolg is dat je met de cdrom in rescue mode eerst de fstab moet aanpassen, dan linux booten met opties root=/dev/hda en dan lilo kunt gaan zitten editen.
Een boel gedoe dus. :r

• leander
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-03-2025
hihi, wat een feest dat mandrake 8.
Ik was altijd al gecharmeerd van Mandrake, maar nu doet zelfs m''n scroll-wheel het. Dat is me nog nooit gelukt onder linux (heb een of andere vage kloon)
Het lijkt erop dat mandrake 8 voor mij een vrijwel volledige vervanger zou kunnen worden voor m''n win2000 desktop...
Heb eens gekeken naar die Galeon-browser en dat is volgens mij ook een prima ding :P

• ScuL
  • Laatst online: 07:43
Op woensdag 02 mei 2001 19:19 schreef Groot-Moefti het volgende:

[..]

Die bevat helemaal geen bug. Linux trekt zich er echt niets van die instellingen en dat is reuze fijn. Ook al heb je geen HD''s ingesteld in je BIOS, dedecteerd Linux die gewoon. Waarom zou je die ook uitschakelen? Dat heeft toch geen nut: Linux ondersteund meer ide kaarten dan er in emnig computer kunnen :)
Dan geen bug, maar raar blijft het wel. Er gebeurt immers het volgende: .. De installer negeert de uitgeschakelde controller en doet alsof hij wel ingeschakeld is waardoor hij mijn UDMA66 schijf als ''hde'' ziet. vervolgens schrijft hij in de bootloader (LILO of GRUB) weg dat Linux geboot dient te worden vanaf hde, en dat root in /dev/hde8 staat. Maar op het moment dat ik Linux voor de eerste keer opstart, ziet hij mijn UDMA66 schijf als ''hdc'', wat de correcte benaming zou zien indien de 2e controller uitgeschakeld is. Dit veroorzaakt dus een opstartprobleem want Linux geeft nu een Kernel Panic omdat hij root niet kan mounten :) .. (Is dat dan een bug?? Of hoort ie het daar weer niet te negeren :), zeg het eens)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• RG

RG

Lambda

Dan heb je gelijk. Het is een bugje ;)

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

MD8 doet het hier heel goed. ''k Ben ook aan''t twijfelen of ik win2k niet vaarwel ga zeggen. Alles gedetecteerd, geïnstalleerd alleen 1 klein probleempje. Ik kon als gewone user niets lezen van cdrom/floppy. Bleek dat een gewone user geen toegangsrechten had tot /mnt. ''t Was dan ook snel opgelost.
Vroeger draaide ik MD7.2 en MD7, en die waren veel minder stabiel. Installatie verliep ook vlekkeloos, maar ik kreeg de oude XFree86-3.3.6 nooit echt tegoei op m''n voodoo banshee. Nu met XFree4.0.X draait alles als een zonnetje.
Laatste versie van redhat die ik ooit geprobeerd heb, is 6.2 dacht ik. En verder dan proberen ben ik nooit geraakt. Hij detecteerde zelfs m''n hd niet standaard (op hpt controller).
''k Heb dan even Gentus gedraaid, wat ook wel tof was (Abit distro, voor een Abit mobo). On-the-fly je fsb veranderen, DMA settings veranderen en uittesten en heel stabiel. Alleen de distro is nooit echt van de grond gekomen. ''k Denk trouwens dat het hele project door Abit stilletjes onder de mat geveegd is, bij de rest van het stof.
In ieder geval, ''k zit nu bij mandrake, en ''k ben er best wel tevreden van.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 04 mei 2001 02:50 schreef Groot-Moefti het volgende:
Dan heb je gelijk. Het is een bugje ;)
te meer omdat het probleem mandrake specifiek is, rh 7.1 heeft er geen last van

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40
De aureal geluidskaart werkt met de aureal drivers van sourceforge, niet de oude van aureal zelf.
Pagina: 1