[BC3] Linux passes veranderen via browser

Pagina: 1
Acties:

• McCormick
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Weet iemand een perl-scrippie of ander scrippie waarmee ik users via een browser hun passes kan laten veranderen op een linux-bak (na inlog met ssh-encryption). Of heeft iemand anders een paar goede tips voor het maken van zo''m scrippie, ik weet namelijk niet goed waar ik moet beginnen.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Euhm?
Hoe bedoel je dat nou weer?
Jij wilt passwords laten veranderen door de webserver op het systeem??
Lekker veilig...

• McCormick
Tzja, moet toch kunnen of nie, en tis non-public ook.

Verwijderd

Webmin doet zoiets als ik me niet vergis. Je kan het gratis downloaden van webmin.com.
Da''s een open-source management ding. Tis dan een kwestie van in hun scripts kijken hoe zij het doen.
Beter goed gejat dan zelf verzonnen :P

• McCormick
Webmin ken ik jah, maar das (hence the ''min'') eigenlijk alleen voor admins...en Webmin werkt met een eigen webservertje die als een andere user (webmin) runt, ut werkt anders dan ik wil zeg maar...

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Tsja het kan wel.
Maak een perl-cgi script. Laat die alle veranderingen maken en zorg ervoor dat het script van root is.
Denk heeeel erg goed over veiligheidsaspecten na, maar opzich moet het op die manier kunnen.

• McCormick
Op dinsdag 01 mei 2001 23:23 schreef ACM het volgende:
Tsja het kan wel.
Maak een perl-cgi script. Laat die alle veranderingen maken en zorg ervoor dat het script van root is.
Denk heeeel erg goed over veiligheidsaspecten na, maar opzich moet het op die manier kunnen.
Ja maar die user zou toch ook met zn eigen account zn pass moeten kunnen veranderen of nie?

Verwijderd

Ik weet niet of het helemaal is wat je bedoelt maar op http://www.mindbright.se/mindterm/ kun je een ssh client in de vorm van een java applet vinden. Die kun je dus starten vanuit een browser of integreren in een webpagina.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 01 mei 2001 23:26 schreef McCormick het volgende:

[..]

Ja maar die user zou toch ook met zn eigen account zn pass moeten kunnen veranderen of nie?
Leg je probleem es beter uit?
Ze loggen in met ssh?
Waarom wil je dan moeilijk met een browser doen, laat ze gewoon ''passwd'' gebruiken?

• McCormick
Op dinsdag 01 mei 2001 23:58 schreef ACM het volgende:

[..]

Leg je probleem es beter uit?
Ze loggen in met ssh?
Waarom wil je dan moeilijk met een browser doen, laat ze gewoon ''passwd'' gebruiken?
Ze loggen in op die webpage met ssh-encryption :)

• McCormick
Op dinsdag 01 mei 2001 23:56 schreef balou het volgende:
Ik weet niet of het helemaal is wat je bedoelt maar op http://www.mindbright.se/mindterm/ kun je een ssh client in de vorm van een java applet vinden. Die kun je dus starten vanuit een browser of integreren in een webpagina.
Nee, dat bedoel ik niet, ik wil gewoon een maar input-fields hebben zeg maar :) Net als je bij veel providers ook passchanges kan doen via browser...

Verwijderd

Dan moet je jouw webserver als root draaien en dan een cgi scriptje maken dat passwds weizigt ( das niet extreem moeilijk) of een suid root binairy vanuit een cgi script aanroepen dat de weiziging uitvoert. Ik zou voor dat laatste gaan en dan die suid binary uiteraard alleen voor de group apache (of hoe de cgiscripts ook runnen) exeutable maken (dit werkt echter weer niet als je users ook cgi script mogen runnen). Ut kan dus best, maar als je niet weet wat je doet zou ik het niet doen uit veiligheids overwegingen.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op woensdag 02 mei 2001 00:03 schreef McCormick het volgende:

[..]

Ze loggen in op die webpage met ssh-encryption :)
Bedoel jij niet SSL?

• McCormick
Op woensdag 02 mei 2001 00:25 schreef Onno het volgende:

[..]

Bedoel jij niet SSL?
Eigenlijk wel jah...oopsie... ;)

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
heb je php op je server?

zo ja, dan kun je met het system commando van php leuke dingen dingen doen..
Pagina: 1