[BC3] welke distro voor op een laptop

Pagina: 1
Acties:

• eppo666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:44
ik ben al een tijdje bezig met linux en heb al verschillende distro''s geprobeerd (redhat 5.2&7.0/suse 6.0&7.0/mandrake 7.2.)maar de ene ziet mijn geluidschip niet (es1869)
de andere ziet mijn usb controller niet (opti82c861) weer een andere ziet mijn pcmcia kaarten niet (dynalink netwerkkaart en een trust 56k modem (ik weet het bagger maar het zat er bij)) laptop is een maxdata artist bristol pro pentium tillamook 300 mmx.
dus nou is de vraag welke distro zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken.
alle advies is welkom,bij voorbaat dank.

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 08:34
Ik wil niet vervelend doen (eigenlijk wel natuurlijk, vandaar de nick >:) ) maar misschien moet je niet meteen opgeven als ie ''m "niet ziet" en zelf wat aan''t rotzooien gaan met kernel modules en howtows. Als dat modem een soft modem is, ben ik bang dat het niet zal werken maar usb wordt met de laatste kernels best wel goed ondersteund. Mischien een goed idee om er een te compileren.

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• eppo666
daar ben ik al een tijdje mee bezig en heb al vanalles geprobeerd drivers zoeken op internet bij de fabrikanten en op linux sites.
ik ben ook niet van plan om het op te geven,maar advies is altijd welkom.
vandaar dit topic.

Verwijderd

Precies, elke recente versie van een distro zou moeten voldoen. Niet alles werkt out of the box. Bij 2.2.x kernels zit pcmcia support bijvoorbeeld nog niet standaard in de kernel. Voor je geluidskaart zul je misschien je kernel met de juiste driver ingeschakeld opnieuw moeten compilen. Misschien kun je ook even op http://www.linux-laptop.net/ rondneuzen.

Vooral laptops + linux is tweaken, dus geef niet te snel op.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik heb geen winmodem meer ! :)
Het is nu een Linmodem >:)

Kijk wat voor modem je hebt en ga naar http://www.linmodems.org , vooral met rockwells maak je een goede kans.

Dat kreng van mij werkt echt super, zo goed dat ik mijn psion goldcard niet meer gebruik.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• eppo666
balou en nipeng bedankt voor de links.

nog meer adviezen zijn welkom.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Je geluidchip (1869) zit standaard in de 2.4 kernel dacht ik... Ik heb zelf een asus l8400c en daar zit een es1988 ding in en die heb ik wel aan de praat. Mijn laptop heb ik vrij eenvoudig werkend gekregen met RH70, RH7.1 heeft tegenwoordig zelfs een speciale laptop install optie (nog niet geprobeerd).

Een interessante link voor de ess-chipies is: http://www.zabbo.net/maestro3/

Als het niet lukt kun je voor je geluidskaart
ook altijd naar de alsa home pages kijken:
http://www.alsa-project.org/

suc6

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:57
Ik heb van de week Suse 7.1 perfect werkend gekregen op m''n Dell Inspiron 4000. De ingebouwde (win/lin)modem werkte met een drivertje perfect (lucent chipset), verder geen problemen. Geluidskaartje (maestro3) werkt met nieuwste kernel ook als een trein (ingebouwd in de kernel zelfs).
USB gebruik ik niet, en ik heb ook geen pcmcia kaarten erin zitten (ingebouwde netwerkkaart/modem), dus ik weet niet hoe dat werkt. Wel gewoon de (nu alweer eenna-) laatste kernel erop gezet (2.4.3).

Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75

• eppo666
edm bedankt voor de links en de tips.

quarkus ook bedankt voor de tips,ik weet eigenlijk niet of het een softmodem is,het is een pcmciamodem kaartje,maar ik zal er eens wat verder in duiken.

meer adviezen,tips en links zijn welkom.
Pagina: 1