Hallo,
Ik heb net een server geinstalleerd.
Deze bevat een Tyan Thunder 2500 moederbord (erg duur serverworks chipset, niet vragen maar ik ben geen pro en mag er toch linux opzetten).
Hierop heb ik zojuist redhat7.1 op geinstalleerd, allemaal leuk en aardig.
Tijdens de installatie had ik er 2 harddisks inzitten. Een 9gig scsi en een 60gig ide, ook niks mis mee

Magoed, de 60gig ide was dus primairy master (hda) en de 9gig scsi is sda.
In de bootvolgorde van dit Serverworks chipset (phoenix bios) staat de scsi disk na de floppy drive, maar
voor de ide disk.
Dit omdat we de ide disk leeg willen laten voor een ander project (ook niet om vragen, dat is ons eigen besluit)
Maar we wilden dus eigenlijk eventueel nog wel een andere ide disk erbij planten.
(60gig eruit, 27gig erin)
Nu komt het probleem, uiteraard hebben we /, /boot etc op de scsi disk geplaatst. En in het bios is het de bootdisk. Nu wilden we daar dus ook lilo opzetten. (boot=/dev/sda, root=/dev/sda5 etc) maar tijdens lilo -v draaien komt er "warning, /dev/sda1 is not first disk" voorbij (/dev/hda is blijkbaar eerder?)
Ok, warning in linux zegt niet zoveel, dus reboten die hap.
En zoals de lezer wel verwacht, komt er heel mooi LIL- of LI of L voorbij (verschillende probeersels)
Na een paar reboots besluit je dan die 60gig disk maar los te trekken, lilo te draaien (langleve de bootflop) en dan werkt het uiteraard wel.
Ook kan je dan de 60gig weer vast maken maakt allemaal niet uit.
Totdat je weer lilo draait! (moest dus, vanwege een nieuwe kernel)
lilo -b /dev/sda
werkt ook niet.
Uiteraard is het wat lastig om een harddisk los te maken elke keer als je lilo wilt draaien (zeker als je er niet makkelijk fysiek bij kan)
Heeft er iemand een idee, hoe ik lilo/de kernel duidelijk kan maken welke de first-disk is, of hoe het anders op te lossen is?