[BC3] 1024cyl prob met Mandrake 8

Pagina: 1
Acties:

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:43
ok, ik ben redelijk ver met linux en heb ook al een perfect werkende versie van SuSE 6.4 op mijn server lopen maar ik was op zoek naar een soort van 2e desktop OS voor mijn workstation en dat heb ik gevonden in Mandrake 8. Afijn, de ISOs gedownload geburned en geïnstalleerd. Mijn HD (30GB) was eerst verdeeld in 4 partities voor Windows ME (FAT32 dus). En ik heb van de laatste partitie 2 GB afgeknabbeld met PartitionMagic en daarop Mandrake geïnstalleerd.

Het probleem is nu alleen dat ik me niet echt raad weet met de bootloader. Ik kan LILO niet installeren omdat die constant zegt dat mijn cylinder boven de 1024 is.
Ik heb toen maar voor GRUB gekozen (best wel lelijk trouwens in tekstmodus), maar als ik
Linux kies in het bootmenu dan krijg ik:
KERNEL PANIC .. :( cannot mount root
to /dev/hde8 .. hetzelfde als ik in Failsafe boot of als ik van floppy boot.
Hoe komt dit en hoe los ik het op..?
Ik hoop niet dat ik Mandrake vooraan mijn schijf moet zetten want dat zou betekenen dat ik mijn hele partitiereeks moet gaan verschuiven. Suggesties welkom. :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Ik gok dat root (/) niet meer op /dev/hde8 te vinden is, maar'' op een andere partitie.

Hoe GRUB werkt weet ik niet (ik had begrepen dat die zowat alles zelf uit zocht), maar bij lilo kan je gewoon opgeven waar hij de root kan vinden tijdens het opstarten.
Als je dus via je diskette opstart kan je iets als volgt opgeven:
code:
1
linux root=/dev/hde7

dit is dus gewoon een voorbeeldje. Je zal zelf even uit moeten zoeken waar je root heen gegaan is.

Overigens gok ik dat het /dev/hde7 moet zijn, aangezien je zegt dat er eerst ME op stond met 4 partities. ME kan maar een primaire partitie (visible) tegelijk aan, dus ik gok dat de volgende drie extendend zijn. Verder had je het over de laatste partitie, dus probeer /dev/hde7 maar eens.

Overigens je lilo cylinder probleem is gewoon op te lossen door in /etc/lilo.conf hetvolgende regeltje neer te zetten:
code:
1
lba32

vervolgens "lilo -v" draaien (oh ja hier moet je dus ook de goede root eerst nog ff opgeven)

Succes

• ScuL
Op dinsdag 01 mei 2001 18:06 schreef nelske het volgende:
Ik gok dat root (/) niet meer op /dev/hde8 te vinden is, maar'' op een andere partitie.

Hoe GRUB werkt weet ik niet (ik had begrepen dat die zowat alles zelf uit zocht), maar bij lilo kan je gewoon opgeven waar hij de root kan vinden tijdens het opstarten.
Als je dus via je diskette opstart kan je iets als volgt opgeven:
code:
1
linux root=/dev/hde7

dit is dus gewoon een voorbeeldje. Je zal zelf even uit moeten zoeken waar je root heen gegaan is.
OK, dat ga ik zo even proberen.
Overigens gok ik dat het /dev/hde7 moet zijn, aangezien je zegt dat er eerst ME op stond met 4 partities. ME kan maar een primaire partitie (visible) tegelijk aan, dus ik gok dat de volgende drie extendend zijn. Verder had je het over de laatste partitie, dus probeer /dev/hde7 maar eens.
Jep, ik heb al een search gedaan naar 1024 hier, en daar vond ik soortgelijke topics maar daar staat bijna altijd dat Linux op een primaire partitie geïnstalleerd moet worden. Kan dat niet gewoon op een logische schijf van een extended?
Overigens je lilo cylinder probleem is gewoon op te lossen door in /etc/lilo.conf hetvolgende regeltje neer te zetten:
code:
1
lba32

vervolgens "lilo -v" draaien (oh ja hier moet je dus ook de goede root eerst nog ff opgeven)
Ja ook dat antwoord heb ik vaak genoeg gezien, het probleem is alleen dat ik niet in mijn linux kom en dus ook lilo.conf niet kan aanpassen :)

Verwijderd

Op dinsdag 01 mei 2001 18:17 schreef -ScuL- het volgende:

[..]

OK, dat ga ik zo even proberen.
[..]

Jep, ik heb al een search gedaan naar 1024 hier, en daar vond ik soortgelijke topics maar daar staat bijna altijd dat Linux op een primaire partitie geïnstalleerd moet worden. Kan dat niet gewoon op een logische schijf van een extended?
[..]
Geen enkel probleem. Ik heb het zo al bij meerdere computers geinstalleerd gehad.
Overigens is /dev/hde7 de 3e uitgebreide partitie op je systeem.
PS. heb je een UDMA66 of UDMA100 systeem?
anders zie ik de /dev/hde niet zo zitten!
Ja ook dat antwoord heb ik vaak genoeg gezien, het probleem is alleen dat ik niet in mijn linux kom en dus ook lilo.conf niet kan aanpassen :)
Yep, dan moet die opstart flop wel werken ja:)

• ScuL
De flop werkt dus niet, ik heb nog niet geprobeerd het cijfertje aan te passen hoor.
Maar trouwens, tijdens de setup gaf de LM installer aan dat hde8 mijn ext2 main partitie zou worden en hde9 mijn swap.
..
Zoals je ziet in mijn sig heb ik een UDMA66 schijf aangesloten op een HPT370 controller.

• ScuL
YES.
ik ben al wel een stap verder. ik moest hdc8 hebben ipv hde8. Nou boot hij, alleen hij geeft een fail bij de swap partitions, logisch, want hij zoekt op hde9. Daarna heeft hij nog het volgende te melden:

Checking root filesystemmodprobe:
modprobe: Can''t locate module block-major-33.
Possibly non-existent swap device?

fsck.ext2: No such device or address while trying to open /dev/hde8.
Failed to check filesystem: Do you want to repair the errors?
(beware, you can loose data).

Hoe fix ik dit, en zet ik ze weer terug op /dev/hdc8 en /dev/hdc9 ?

Thanks.

Verwijderd

Je swap-partitie staat in /etc/fstab en zal er ongeveer als volgt uit zien:
code:
1
/dev/hde8   none   swap   sw   0   0

hier moet dus gewoon de goede partitie ingevuld worden.

Hoe je in grub in moet stellen op welke partitie de root (/) te vinden is durf ik helaas niet te zeggen.

In lilo.conf is het in ieder geval als volgt:
lba32
..
..
.

image=vmlinuz
label=linux
read-only
root=/dev/hda5
..
..
.
Dit is natuurlijk maar een voorbeeldje; bij label en image kan iets heel anders staan bij jou. Ik heb er ook maar even het regeltje lba32 in gezet.
De punten staan gewoon voor eventuele reeds bestaande configuratie opties.

• ScuL
ik ben inmiddels al iets verder,
heb met vi alle paden in /etc/fstab aangepast naar /dev/hdc
en dat werkte net, maar nu opeens niet meer :o
even kijken waar dat aan zou kunnen liggen.
tevens kan ik niet 1,2,3 een grub.conf vinden..

Verwijderd

Ik ken heel grub niet, maar voorzover ik weet heeft grub geen config bestand, omdat deze zo''n beetje alles zelf uit zou moeten zoeken.

• ScuL
Nog even het volgende:
Als ik vanaf de bootable CD start, dan geeft hij mijn HD aan bij het laden van de HPT370:
als DMA:hde

.. dus ik installeer, en de LM installer zegt dan doodleuk dat alles geconfigd wordt op hde..

als ik dan reboot, en boot vanaf HD, of floppy
dan is het op eens DMA:hdc geworden ipv hde!

Verwijderd

Ik heb helaas geen UDMA-66 of 100 schijfjes, maar ik gok dat de installer hem goed herkend en dat ie vervolgens na installatie gewoon als UDMA-33 controler gebruikt o.i.d.
Op welke interface hangt die schijf fysiek?
primaire/secundaire ide?
master/slave?

• ScuL
aan de UDMA100 als primaire master.

ik heb 8 IDE interfaces..
4 normaal en 4 UDMA100/RAID.

Note:
van de 4 normale interfaces is de secundaire controller in de BIOS disabled om een IRQ te sparen.

Verwijderd

Dat verklaart een hele hoop :)

Door het disabelen van die secundaire controller wordt je primaire ATA66 controller automatisch /dev/hdc en /dev/hdd.

Wel vreemd dat de installer dat niet detecteert. Of heb je hem pas naderhand uitgezet?

• ScuL
Nee dat is al die tijd al zo. De installer negeert het maar LM maakt er dus WEL een probleem van bij het opstarten..

Verwijderd

Kan je op de GRUB command-line niet opgeven welke partitie gebruikt moet worden als root voor linux?
Al een keer "man grub" gebprobeerd?

• ScuL
Ja dat kan, ik ben onderwijl bezig LM opnieuw te installeren. Dus ik zal zo even alles laten verwijzen naar hdc8 kijken hoe het dan gaat.

• ScuL
Hmz, ok, ik was nu dus LM8 opnieuw aan het installeren. De bootloader kan ik gewoon NIET op LILO zetten. Dan krijg ik hoe dan ook deze melding:

De installatie van de boatloader is mislukt. De volgende fout werd gevonden:
(jaja ik heb hem in het NL)

Use of the ''lba32'' option may help on newer (EDD BIOS) systems. Fatal: geo_comp_addr: Cylinder number is too big (3456 > 1023).

Ik kom hier niet verder tenzij ik GRUB gebruik ipv LILO.

Verwijderd

Staat lba32 wel in /etc/lilo.conf (handmatig controleren)
Ik neem toch aandat je bios niet ouder is dan een jaartje of 2.
Okee laat ik dat anders zeggen: Ik weet zeker dat je bios niet ouder is dan 2 jaar, aangezien je een ATA100-controler erop hebt zitten :P

Ik zou de opstart-flop er toch maar bij pakken en dan je /etc/lilo.conf eens checken. Ik gok dat die installer er gewoon een soep-zooitje van aan het maken is.

• ScuL
Ja; maar ik kan de installer nu toch niet zo maar afbreken om lilo.conf te editen.
Want, volgens mij staat LILO er nog niet eens op omdat hij hem pas installeerd als die onder de 1024 cylinders zit :)

Verwijderd

Kan je tijdens het installlen al niet naar een shell toe?
(Alt+F2)
Vervolgens kijken of ie al een /etc/lilo.conf heeft aangemaakt en die eventuel aanpassen.
Daarna weer terug (Alt+F1) en verder gaan.
Anders zit er denk ik niks anders op dan GRUB installeren of eventueel handmatig lilo na afloop installeren.

• ScuL
Het wordt de laatste optie want ik heb geen shell in deze installer. :o

• ScuL
Ok, hij is nu opnieuw geïnstalleerd. Ik heb bij GRUB de parameters zo ingesteld dat hij naar hdc toe moet ipv hde. Nu bootte hij niet in 1x goed, maar ik heb /etc/fstab ff aangepast dat het wel weer goed werkt.

• ScuL
forget it.. hij blijft conflicten geven.
ik format die partitities gewoon en doe het opnieuw, maar dan met het IRQ aan, dan kan ie ook geen fouten meer maken.
Anders kom ik nooit van die conflicten af..
GRUB werkt verder wel OK trouwens.

• ScuL
Ok, Mandrake 8 startte nu dus perfect op. Ik heb vanuit KDE LILO ingesteld als bootloader en dat werkte weer wel! Dus nu kan ik booten met LILO en dan kiezen dus ME & LM8. Werkt prima verder :D

Pagina: 1