Toon posts:

[BC3] Geen internetverbinding na een bepaalde tijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik chello heb, heb ik een vervelend probleem. Om de zoveel uur of na 1 dag heb ik geen internet verbinding meer.

Ik heb een server staan (SuSE 7) die zorgt voor internet delen.

Het heeft altijd gewoon goed gewerkt. Maar sinds ik chello heb i.p.v. bART heb ik dus dit probleem.

Aan de server is niks verandert, alleen dan dat het ip dynamisch wordt gekregen via dhcp i.p.v. het vaste ip bij bART.

Zodra ik dan geen verbinding heb en de server dan reboot, werkt het gelijk weer.

Ik heb de log bestanden al bekeken, maar ik zie geen vreemde dingen erin staan.

Waaraan zou dit kunnen liggen? Ik snap dat het een beetje weinig informatie is, maar misschien heeft iemand anders ook zo''n dergelijk probleem gehad?

Verwijderd

Komt omdat je de server reboot |:( >:)
remember: het is geen windows

Het lijkt erop alsof je geen nieuwe lease aanvraagt en dus zodoende de maimale lease-tijd verstrijkt.
Wat voor een programma gebruik je om met de dhcp-server te communiceren? Het probleem zal daar aan liggen waarschijnlijk.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Op maandag 30 april 2001 22:22 schreef nelske het volgende:
Komt omdat je de server reboot |:( >:)
remember: het is geen windows

Ik geloof dat het niet helemaal duidelijk is. Ik reboot de server omdat het niet meer werkt(de internet verbinding). Na een reboot werkt het dan wel allemaal weer.

Verwijderd

LOL

De enige keer dar je een linux machine opnieuw op moet starten is wanneer je een nieuwe kernel gebakken hebt.
Je netwerk kan je gewoon weer in de lucht krijgen door het scriptje aan te roepen dat bij het opstarten ook aangeroepen wordt (te vinden in /etc/rc.d/init.d of /etc/init.d).

Dit is geen oplossing voor het probleem, maar zo krijg je wel weer je netwerk in de lucht.

Je moet eens kijken in het configuratie bestand van de software die je gebruikt om een dhcp-server te benaderen.
Het zal iets heten als lease-renewal-time o.i.d. kijk ook eens naar max-lease-time.

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar heb je gelijk in.

Maar naar welk programma moet ik kijken?

(PS: werkt je icq niet?)

Verwijderd

Je moet maar eens kijken naar pump, dhclient of dhcpcd.

M''n ICQ doet het wel als het goed is

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:52

peace, love & linux

Doe anders mbv cron elk kwartier gewoon een ping naar bv. www.tweakers.net oid. Dan blijft je netwerk verbinding ieg open.

Daar hadden we op het werk nl last mee. Bepaalde applicaties op de alpha''s gingen time-outen omdat het na een tijdje zonder netwerk activiteit even duurde voordat het netwerk weer lekker liep. Maar misschien is dat ook alleen maar een probleem van ATM wat wij gebruiken

Verwijderd

Op dinsdag 01 mei 2001 21:42 schreef avatar het volgende:
Doe anders mbv cron elk kwartier gewoon een ping naar bv. www.tweakers.net oid. Dan blijft je netwerk verbinding ieg open.

Daar hadden we op het werk nl last mee. Bepaalde applicaties op de alpha''s gingen time-outen omdat het na een tijdje zonder netwerk activiteit even duurde voordat het netwerk weer lekker liep. Maar misschien is dat ook alleen maar een probleem van ATM wat wij gebruiken
Jullie gebruiken toevallig toch niet power-management op de netwerk-kaarten he?
Dat kan namelijk ook bovenstaand probleem veroorzaken.

Verwijderd

Gebruik je toevallig ook een firewall? Als je dhcp lease afloopt en je krijgt een ander ip adres dan kan je firewall wel eens al het inkomende en uitgaande verkeer blokkeren. Als jij reboot wordt je firewal script opnieuw geladen en werkt alles weer.

Verwijderd

Yep, dat had ik hem ook al via ICQ verteld, aangezien hij wel gewoon een dhcp-client had draaien.
Het moet dus wel in het feit liggen dat z''n firewall het blokkeert.
Tijdens het opstarten zijn z''n firewall-regeltjes nog niet geladen namelijk.

Verwijderd

Vaker voorkomend probleem.
Even de file dhcpcd-eth0.exe in /etc/dhcpc linken naar je firewall script en je script wordt automatisch opnieuw geladen na het verlopen van de dhcp lease

Verwijderd

Zie ik daar nou .exe staan?
Krijg ik meteen kriebels van!>:)

Hij is nu al bezig een nieuwe kernel te bakken i.c.m. iptables. Ik gok dat het dus wel opgelost zal worden.

Verwijderd

Ja .exe vond het zelf ook erg vreemd, maar zo heet het standaard. Ik neem aan dat jij hem verder adviseert over het configureren, want alleen iptables met nieuwe kernel lost dit natuurlijk niet op. je moet de link die ik net noemde nog steeds maken.

Verwijderd

Ik help hem wel een beetje op weg ja, maar de rest moet ie toch maar hier vragen.

Tegenwoordig schreeuwt iedereen via ICQ me de oren van kop voor oplossingen. Ik denk dat ik maar een gulden/minuut ga vragen >:)

Neeuh ik ben niet te beroerd om andere mensen te helpen, maar ik moet af en toe ook nog andere dingen doen namelijk:)

Verwijderd

Ik zou mensen toch zoveel mogelijk naar het forum verwijzen. Zo kunnen er meerdere mensen tegelijk van je antwoorden leren en dat resulteert weer in minder vragen via icq :)

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:43
Ik lees deze thread met veel aandacht.
ik heb nml hetzelfde probleem.
Bij mij draait pump en.
Nu heb ik vanavond alles uitgezet wat met security te maken heb en nog geen nieuwe dhcp lease.
Doe ik nog wat fout ?

• Dromer
up

Verwijderd

Hosts.allow en hosts.deny gelden dus alleen voor services die via de superserver draaien en niet voor losse Daemons. Dat is een veel gemaakte fout

Verwijderd

Op dinsdag 01 mei 2001 22:42 schreef balou het volgende:
Ik zou mensen toch zoveel mogelijk naar het forum verwijzen. Zo kunnen er meerdere mensen tegelijk van je antwoorden leren en dat resulteert weer in minder vragen via icq :)
Doe ik ook:)
Verder valt er niet zoveel te leren van m''n antwoorden.
/me blijft graag bescheiden, want hij heeft een hekel aan mensen die dat niet zijn
Op dinsdag 01 mei 2001 23:15 schreef Dromer het volgende:
Ik lees deze thread met veel aandacht.
ik heb nml hetzelfde probleem.
Bij mij draait pump en.
Nu heb ik vanavond alles uitgezet wat met security te maken heb en nog geen nieuwe dhcp lease.
Doe ik nog wat fout ?
Wat gebruik je als firewall?
iptables, ipchains?

Doe eens "ipchains -L" of "iptables -L" en kijk maar eens wat hij geeft.
Ik durf bijna te wedden dat de lokale poort "bootpc" voor een externe "bootps" poort niet open staat voor de INPUT chain.

• Dromer
Ik gebruik ipchains.
ipchains -L geeft
Chain input (policy ACCEPT):
target prot opt source destination ports
DENY tcp ----l- anywhere anywhere any -> 3128
DENY udp ----l- anywhere anywhere any -> 3128
DENY tcp ------ anywhere anywhere any -> nntp
DENY tcp ------ anywhere anywhere any -> netb
ios-ns
DENY udp ------ anywhere anywhere any -> netb
ios-ns
ios-dgm
ios-dgm
ios-ssn
ios-ssn
DENY tcp ------ anywhere anywhere any -> sunr
pc
DENY tcp ------ anywhere anywhere any -> auth
DENY tcp ------ anywhere anywhere any -> imap
2
DENY tcp ------ anywhere anywhere any -> 315
DENY tcp ------ anywhere anywhere any -> logi
n
DENY tcp ------ anywhere anywhere any -> shel
l
DENY icmp ------ anywhere anywhere echo-request
Chain forward (policy DENY):
target prot opt source destination ports
MASQ all ------ Fileserver anywhere n/a
MASQ all ------ Dromer anywhere n/a
MASQ all ------ Nicole anywhere n/a
MASQ all ------ Mirande anywhere n/a
MASQ all ------ Samira anywhere n/a
MASQ all ------ Laptop anywhere n/a
MASQ all ------ Jetdirect anywhere n/a

Verwijderd

Hmm das toch wel wazig!
Aan je ipchains-rules te zien, moet ie het gewoon doen.

Tipje: vervang wel binnenkort je rulesetje en maak er default deny van en zet dan een paar poorten open.

Staat er ook niks in je log-files?
Kan je verder bij pump niet als variable meegeven wanneer de lease ververst moet worden?

• Dromer
Ik heb in mijn host.deny alles dicht staan.
Ik dacht dat ik dan op deze manieren weer wat poorten opengooide.
Maar met pump kan je wel wat meegeven maar zodra ik pump op welke manier ook uitvoer is gelijk me internet weg..
Echt extreem vaag voor mij..

• Dromer
Ah..
Thx voor de info.
Ik heb het ip van mijn dhcp server trouwens nu in mijn host.allow gezet.
dan moet tie hem niet meer blokken volgens mij.. ( als die dat zou doen dan )..
Pagina: 1