[BC3] Kernel upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Macaco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03-2022
Hoi ,

Ik wil graag leren hoe ik een nieuwe Kernel versie inbrengt in een geinstalleerde linux met oudere kernel.Dus helemaal vanaf het begin.Nou heb ik een nederlandstalige uitleg gevonden over de Kernel http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/translations/dutch/Kernel-HOWTO-NL.gz alleen ik vraag mij af, of ik mij hier nog aan vast kan houden gezien de recentheid.Ik heb op mijn gemak al een heel stuk ervan gelezen maar ben tot de conclusie gekomen dat ik toch wat tegenstrijdigheden heb gevonden.Ik heb de laatste Kernel 2.4.4 gedownload en voor de gein in een directory (test) op mijn Desktop uitgepakt om eens in die README te kijken.In die vertaalde HOWTO-NL.gz staat dat je de source moet uitpakken in /usr/src
Maar in die REAME staat dat je dat NIET moet doen.Dit is voor mij toch lastig LINUX LEREN wat moet ik nou doen? Ook las ik dat in /usr/src al een directory /usr/src/linux zou staan bij is dat niet het geval er staan 4 of 5 andere directory''s iedergeval geen linux dir.
Ook was het nodig om eerst te kijken wat voor gcc en libc versie je hebt dat stond in de README en ook in die HOWTO .
Waar kan ik precies vinden wat voor gcc en libc versie ik heb (welk command)of dir kan ik dat allemaal vinden.

Ik hoop dat er iemand bereid is mij een beetje te begeleiden zodat ik in de toekomst ook mijn kernels kan upgraden.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
1 Uitpakken naar /usr/src/linux-2.4.4
2 Oude linux dir backuppen ->
mv /usr/src/linux /usr/src/linux-old
3 symlink aanmaken naar /usr/src/linux-2.4.4 genaamd linux.
ln -s /usr/src/linux-2.4.4 /usr/src/linux
4 Lees het bestand /Documentation/changes. Daar staat in wat je nodig hebt en hoe je de versie nummers kan opvragen.
Lees de faqs en howto''s.
Beslis wat je wilt hebben in de kernel (dwz wat opties/hw ondersteuning/netwerk gebeuren etc).
5 Maar hou altijd een versie van je oude kernel operationeel. En lees de manual van lilo.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
En gebruik de search op dit forum. Had net al 220 hits op de search: kernel compileren.

Kan je veel info uithalen denk ik. :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Macaco
Bedankt alvast voor je reply.

Maar de oude linux dir backuppen hoe dan als die er niet staat in /usr/src ??

En ik heb de search functie volop gebruikt maar dan zie ik zoveel verschillende dingen staan dat ik er geen touw meer aan vast kan knopen.

En het bestand /Documentation/chances zit die in die tarball van de nieuwe kernel ?

Ik het bestand gevonden maar het opvragen van de versie nummers werkt niet bijv :
# gcc --version geeft ie command not found.

• Macaco
Als ik de boel netjes hebt uitgepakt dan doe ik make config of make menuconfig of make xconfig alledrie geen resultaat ;(

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Wil niet vervelend zijn... maar met gewoon uitproberen kom je ook een heel eind... en daar leer je zelfs meer van! :7

My weblog

• Macaco
Gewoon uitproberen wat dacht je dat ik aan het doen was,maar niks doet het de commando''s werken gewoon weg niet of kunnen niet gevonden worden Ik gooi de handoek in de ring en houdt het wel bij windows en af en toe kijk wel naar mijn linux distro''s waar ik niet mee uit de voeten kan.

Iedereen bedankt voor de hulp het is allemaal voor niks geweest. ;(

• BC3 Victim
Capedro heeft gelijk. Het lukt heus niet allemaal in 1 keer. Je 1e kernel zal waarschijnlijk niet goed zijn.
Enne die make commando''s moet je wel van uit de directory met de source geven.

p.s. # gcc --version (haal dat hekje ff weg)

• BC3 Victim
Op zondag 29 april 2001 13:16 schreef NEWBIE het volgende:

Gewoon uitproberen wat dacht je dat ik aan het doen was,maar niks doet het de commando''s werken gewoon weg niet of kunnen niet gevonden worden Ik gooi de handoek in de ring en houdt het wel bij windows en af en toe kijk wel naar mijn linux distro''s waar ik niet mee uit de voeten kan.

Iedereen bedankt voor de hulp het is allemaal voor niks geweest. ;(
Nou als je het zo snel opgeeft...binnen 2 uur..|:(

Verwacht je dat wij hier continu de site aan het monitoren zijn om meteen op jouw posts te kunnen reageren ? >:)

• Macaco
Ik verwacht helemaal niks meer ben er geen twee uur mee bezig maar twee jaar ach laat ook maar.Ik denk dat het gewoon allemaal te moeilijk is voor mij.Moet waarschijnlijk een echte wiskunde knobbel hebben en die heb ik niet.

Alle respect hoor voor diegene die het allemaal wel weten maar ik wil dit forum niet meer bevuilen kom toch geen stap verder dan linux out of tha box installeren en ernaar kijken. Jammer

• BC3 Victim
Nou die wiskunde knobbel heb je echt niet nodig. :)
Trust me (1+1=4). Kijk als je al 2 jaar bezig bent waarom wil je nu ineens zo snel resultaat ? Een dagje meer of minder maakt dan ook niets meer uit.

Suc6.
Ik ben slapen. Van mij hoor je vandaag niets meer :Z

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Nou nou, niet zo negatief joh :)
Je moet gewoon veel geduld hebben... en forum vervuilen? Er zijn kiddo''s genoeg die het forum 10x zo hard vervuilen en dat de gewoonste zaak van de wereld vinden!

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Macaco
Kijk als je al 2 jaar bezig bent waarom wil je nu ineens zo snel resultaat ?
Omdat ik te laat begonnen ben met computers en alles wat ermee samenhangt.Dan heb ik erg de drang om op een vlotte manier bij te spijkeren.Dus niet dat als ik 70 jaar bent eindelijk een kernel kan upgraden en meer van dat soort dingen.

Wat ook een bijkomend probleem is de meeste hebben toch wel een kennis of een maat of vriendin die verstand van linux hebben zodat je eens kan afkijken hoe het allemaal zo''n beetje werkt.Ik had het met windows ook ,toen ik dat voor het eerst zag dacht ik wat moet ik hiermee .Heb toen eens bij een collega thuis gekeken hoe het ongeveer werkt en ben toen thuis aan de slag gegaan.Niet dat ik nou alle in''s en out''s van windows weet hoor maar ik kan het aardig configureren
Linux is wat dat betreft een stuk moeilijker vooral als je het niet weet.

Oke ik ga niet opgeven Ik ga eerst lekker formule 1 kijken en laterzzz kijk ik wel weer.

mzlls

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Didn''t wanna hurt you

Ben zelf ook weken ''s avonds bezig geweest om eindelijk 2.4.0 aan de praat te krijgen! Uiteindelijk is het met wat ingrepen in de hardware gelukt.

Je kan het natuurlijk ook laten rusten voor een tijdje... voor je het weet krijg je een helder idee en dat is dan de oplossing (99 v.d. 100 keer).

Btw... 2.4.0 werkt nog niet vlekkeloos hoor... hij is al ruim 50 keer door de compiler gepropt! :'(

My weblog

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 29 april 2001 18:11 schreef capedro het volgende:
Didn''t wanna hurt you
Btw... 2.4.0 werkt nog niet vlekkeloos hoor... hij is al ruim 50 keer door de compiler gepropt! :'(
Wordt tijd voor 2.4.4 dan :P
Die compileert vast wat beter...
Maar check wel of je aan alle eisen voldoet voor de 2.4.x range (zijn er niet zoveel hoor)

• Macaco
Nou weet ik waarschijnlijk waarom ik geen "make" command''s kan geven omdat ik tijdens de Linux installatie (mandrake8.0) het Development pakket niet hebt mee geinstalleerd |:( kijk en dat zijn nou van die dingen die vindt ik terug in de search functie hier op GoT :)
Het is alleen jammer dat ik nog niet weet hoe ik dergelijke dingen afzonderlijk weet te installeren,ik moet dan gewoon linux opnieuw installen.Ik kan nu teminste weer checken wat voor gcc versie ik hebt gcc --version Nu kan ik weer verder met het ontdekken hoe een kernel te installeren.

Oh ja ik draai dus meerdere OS''en op de pc en ik hebt hdb7 als boot partition moet ik dit ook weer aangeven als ik straks lilo gaat aanpassen om te kunnen booten met eventueel de nieuwe kernel?

• Xu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04-2025

Xu

Yes, je moet de path + nieuwe kernel + nieuwe label aangeven in lilo.conf & vervolgens lilo(of /sbin/lilo) in typen

Tijdens lilo boot aangeven welke (label) kernel je wilt booten.

Mandrake is een redhat kloon, dus je kent softwares installeren via het rpm commando.

rpm -ivh egcs*.rpm (installeren van gcc? volgens mij wordt er egcs gebruikt.. kan me vergissen.) :) suc6

make menuconfig(of make xconfig voor X)
make dep
make bzImage
make modules_install
make clean

[AMD XP 2400@2.0GhZ | Asus A7V8X-X | 512 DDR-RAM | Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 MB | 80GB Maxtor 5400] && [AMD DURON 800@800 | MSI KT266A Pro2 | 256 DDR-RAM | GeForce2 MX/MX400 64MB | 20GB Maxtor 5400]

• BC3 Victim
Ik heb ook alles zelf mogen uitvogelen (ik heb geen vrienden) :)

Na het compileren copy je nieuwe kernel (<pad naar source>/arch/i386/boot/bzImage) en nieuwe System.map (<pad naar source>/System.map) naar /boot/vmlinuz-2.4.4 en /boot/System.map-2.4.4.

Dit voeg je toe aan /etc/lilo.conf. Label = een door jou gekozen naam. bij image ga ik ervanuit dat je de nieuwe kernel vmlinuz-2.4.4 hebt genoemd.

image=/boot/vmlinuz-2.4.4

label=Linux244

read-only

root=/dev/hdb7

Hierna draai je lilo -v (v = verbose zie je meer meldingen) Je laat de oude configuratie staan in lilo.conf waar je op terug kan vallen als het een en ander fout gaat .

/edit Ook goedemorgen trouwens, ben net wakker.

• BC3 Victim
#$%#@ Opera.

Ik bedoel dit dus:

Image=/boot/vmlinuz-2.4.4
label=Linux244
read-only
root=/dev/hdb7

• Macaco
Oke ik kan modutils niet checken wat voor versie die is dus ik zal hem wel moeten downloaden en installeren.gcc heb ik nu versie 2.96 en 2.91 is geloof ik vereist.
Ik weet dus niet of die kan laten voor wat ie is.

Wat ook vreemd is ik kan mijn kernel bestand niet vinden om hem te backuppen voor het geval het fout gaat. iedergeval staat hij niet in /usr/src Er staat geen linux dir met kernel bestand.
Heb iedergeval de nieuwe kernel 2.4.4 in mijn /home dir uitgepakt dat werd geadviseerd in de README file.Ik hoop dat dat geen bezwaar is.

• Xu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04-2025

Xu

Op zondag 29 april 2001 22:23 schreef NEWBIE het volgende:
Oke ik kan modutils niet checken wat voor versie die is dus ik zal hem wel moeten downloaden en installeren.gcc heb ik nu versie 2.96 en 2.91 is geloof ik vereist.

Wat ook vreemd is ik kan mijn kernel bestand niet vinden om hem te backuppen voor het geval het fout gaat. iedergeval staat hij niet in /usr/src Er staat geen linux dir met kernel bestand.
Heb iedergeval de nieuwe kernel 2.4.4 in mijn /home dir uitgepakt dat werd geadviseerd in de README file.Ik hoop dat dat geen bezwaar is.
Geen probleem... als je je ouwe kernel maar niet overschrijft of zoiets.

Ouwe kernel.. genaamd vmlinuz?(ken me vergissen) in /boot of in /.

[AMD XP 2400@2.0GhZ | Asus A7V8X-X | 512 DDR-RAM | Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 MB | 80GB Maxtor 5400] && [AMD DURON 800@800 | MSI KT266A Pro2 | 256 DDR-RAM | GeForce2 MX/MX400 64MB | 20GB Maxtor 5400]

Verwijderd

probeer eens "insmod -V". Voor zover ik weet heb je versie 2.4.2 nodig...

• Macaco
Inderdaad insmod -V werkt wel als superuser (root)En komt overeen met wat in het chance file staat.

Nou moet ik nog gcc-2.91 hebben. Op rpmfind.net is deze versie niet te vinden.

• BC3 Victim
Op zondag 29 april 2001 22:23 schreef NEWBIE het volgende:

Is in orde kerel :) Dat gaat werken.
Wat draai je eigenlijk RedHat/Mandrake/Suse ?

Verwijderd

En komt overeen met wat in het chance file staat.
Nou moet ik nog gcc-2.91 hebben. Op rpmfind.net is deze versie niet te vinden.
Dit staat toch ook in diezelfde file?
Dit staat er:

gcc 2.95.2
----------
o <ftp://ftp.gnu.org/pub/gnu/gcc/gcc-2.95.2.tar.gz>

• BC3 Victim
Dit komt uit /Documentation/Changes:
Kernel compilation
==================

GCC
---

The gcc version requirements may vary depending on the type of CPU in your
computer. The next paragraph applies to users of x86 CPUs, but not
necessarily to users of other CPUs. Users of other CPUs should obtain
information about their gcc version requirements from another source.

The recommended compiler for the kernel is egcs 1.1.2 (gcc 2.91.66), and it
should be used when you need absolute stability. You may use gcc 2.95.2
instead if you wish, although it may cause problems. Later versions of gcc
have not received much testing for Linux kernel compilation, and there are
almost certainly bugs (mainly, but not exclusively, in the kernel) that
will need to be fixed in order to use these compilers. In any case, using
pgcc instead of egcs or plain gcc is just asking for trouble.

Note that gcc 2.7.2.3 is no longer a supported kernel compiler. The kernel
no longer works around bugs in gcc 2.7.2.3 and, in fact, will refuse to
be compiled with it.

In addition, please pay attention to compiler optimization. Anything
greater than -O2 may not be wise. Similarly, if you choose to use gcc-2.95
or derivatives, be sure not to use -fstrict-aliasing (which, depending on
your version of gcc 2.95, may necessitate using -fno-strict-aliasing).
Ze adviseren dus als je absolute stabiliteit wilt om 2.91.66 te gebruiken.

Je mag ook andere versies gebruiken (2.95.2 of hoger) maar zij kunnen dan geen garanties te geven aangaande problemen omdat deze niet zo uitvoerig getest zijn.

Ik heb zelf 2.95.2 op mijn systeempje (debian) en ik heb geen stabiliteits problemen kunnen ontdekken met mijn zelfgebakken 2.4.2 tot 2.4.4 kernels. Ik zou gewoon verder gaan met de al op jouw systeemaanwezige gcc-2.96.

My $c 2 :)

• Macaco
Dit staat toch ook in diezelfde file?
Dit staat er:

gcc 2.95.2
----------
o <ftp://ftp.gnu.org/pub/gnu/gcc/gcc-2.95.2.tar.gz>
Inderdaad hoor dat klopt maar ik dacht als ik nou die gcc 2.91 neemt zit ik altijd goed.
Ze adviseren dus als je absolute stabiliteit wilt om 2.91.66 te gebruiken.
Je mag ook andere versies gebruiken (2.95.2 of hoger) maar zij kunnen dan geen garanties te geven aangaande problemen omdat deze niet zo uitvoerig getest zijn.

Ik heb zelf 2.95.2 op mijn systeempje (debian) en ik heb geen stabiliteits problemen kunnen ontdekken met mijn zelfgebakken 2.4.2 tot 2.4.4 kernels. Ik zou gewoon verder gaan met de al op jouw systeemaanwezige gcc-2.96.
Oke ik dacht dat in die REAME van de kernel stond dat je een hogere versie van gcc 2.95 problemen kan verwachten.Maar ik laat hem dan wel voor wat ie is en ik zie wel als het fout gaat.Ik wil alleen de voorbereidingen goed doen.

Nou kan ik make menuconfig niet draaien dan geeft ie aan dat Ncurses niet geinstalleerd staat. En ik begrijp dat Kpack progje niet zo ik kan niet goed ontdekken of bepaalde pakketten nou wel of niet geinstalleerd staan.En als nou met Kpackage Ncurses installeer dan moet ik toch zeker nog bepaalde handelingen verichten ? al het betreffende pakketje wordt uitgepakt weet ik niet waar het staat.

• BC3 Victim
Sorry met Kpack kan ik je niet helpen.
Dat ken ik niet.

Gooi de specifieke foutmelding in een searchengine
en doe daar bij de naam van je distro. Kans is groot dat je wat vindt. Probeer groups.google.com eens als search engine zowel in de usenetarchieven als op het web.

Pagina: 1