[BC3] partitie suse 7.1 naast win98se part max 1.5GB?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
startx en xconfig bijvoorbeeld
xconfig dus eerst om beeldscherminstellingen goed te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me nu dan eindelijk in het Linux gebeuren gestort. Krijg het wel geïnstalleerd, maar zit toch met een probleem.

Ik draai Windows 98Se op dezelfde schijf (45Gb IBM). Op de een of andere manier lukt het me niet een partitie van 10Gb vrij te maken voor SuSu. Als ik wil installeren kan ik max 1.45 Gb kiezen. Heb dan ook net ruimte te kort om de Office versie te installeren.

Heb op verschillende manieren partities met partion magic proberen te maken maar wanneer ik dan weer reboot met de SuSe cd kan ik weer alleen 1.45 Gb kiezen.

Wanneer ik Win98Se (Cubase en Soundforge gaan nu eenmaal niet op Linux) wil behouden en toch een partitie van 10Gb wil maken voor Linux, hoe los ik dat op?? Kan er niks over vinden, ook niet in de handleidingen.

Mijn schijf wil ik zo hebben:
* Win98Se (10Gb)
* SuSe 7.1 (10Gb)
* Lege partitie voor audio-opnamen (15 Gb)
* Partitie backupbestanden ((10 Gb) liefst op het langzaamste gedeelte van de schijf)

Op dit moment staat Suse volgens Part Magic op het laatste gedeelte van de schijf? En de partitie is ook maar 1.45Gb zoals ik al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uhm suse 7.1 zei je he? Heb je gekozen voor expert partitionering? Dan kun je nl alle vrije ruimte zelf indelen. Is zo wie zo beter te onderhouden.
Een beetje systeem indeling heeft minstens een eigen /usr /home en de rest zou je als / **is root kunnen doen**. Verdeling is met de office +/- 50% van de vrije ruimte /usr 20% root en de rest mag je zelf indelen :P

Orkaan
P.S. Uhm, als dit te technisch is moet je het maar ff zeggen... verwoord ik het anders... is een beetje laat enzo >:)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, moeilijk en niet moeilijk. Moet er normaal gesproken wel uitkomen als ik niet... zo slim ben geweest wat partities te vergroten en te schuiven met partition magic. Normaal ging dat altijd goed, nu dus niet. En laat ik mijn mijn domme kop nu net een ghost hebben op die schijf waar ik met die partities heb zitten spelen.

Partition Magic liep vast en nu doet de schijf niets meer... wil niet meer starten. Ook niet met de bootdiskettes. Ben ik nu de lul???

Gisterennacht is het me ook niet gelukt om Win98Se op een andere schijf te installeren. Ging na de controle de cdrom opstarten en liep vervolgens vast. Het gekke is dat toen ik Suse cdrom voor de lol erin stopte deze wel werd geinstalleerd?

Is de diskmanager nu mijn enige oplossing? Dan verlies ik wel echt alles wat ik op mijn dtla heb staan. Die mp3tjes zijn niet erg, maar mijn eigen muziekopnames!!! En al mijn studie shit... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, heb dan toch gevonden dat ALT F1 dat opstartmenu oproept. Alles gelukt, maar snap alleen nog niet waarom KDE niet met de drivers voor m''n eigen muis werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Whow, what a sec... Als je bij de suse install voor expert part kiest wat geeft die dan aan? Aan vrije ruimte bedoel ik dan? Als dit niet klopt met wat er vrij moet zijn moet je ff op ctrl-alt-f5 (geloof ik) drukken.... dan krijg je zo''n #/ te zien... tik ff in fdisk /dev/hdx waar x staat voor je schrijf... eerste ide connector = /dev/hda 2e = /dev/hdb etc...

als je scsi hebt is het als het goed is /dev/scd0 t/m weet ik veel....
als je met fdisk /dev/hdX een keuze scherm krijgt doe je de p indrukken... dan moet ie alle part''s aangeven...

Verwijder iig de linux partities die er al staan... dit doe je met d <enter> dan vraagt die om een schrijfnummer... dat schrijfnummer heb je gezien met de optie p --> bijv /dev/hda8 voor part 8 Tis zo simpel 8-)

Als je dan ff terug gaat naar de grafische install (alt-f7) en ff opnieuw inleest dan moet die wel aangeven hoeveel mb/gig/tera je nog vrij hebt...

Suc6

Orkaan

p.s. altijd blijven lachen.... :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb helaas geen scsi, maar met ide gaf hij denk wel het goede aan. ga je stukje toch maar even uitprinten om erbij te leggen bij mijn nieuwe poging het naast win98 te installen.

Die dtla heb ik weer aan de praat gekregen door de master boot te wissen met diskmanager. Helaas al mijn mp3 en audioprojecten definitief weg ;( maar 1 partitie is gedeeltelijk intact gebleven: daar mijn icq adresjes, my documents diretory en mijn emailtjes nog van kunnen redden.

Oh bedankt, ik zal zeker blijven lachen. Met chagarijnen schiet je toch geen f*ck op *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh, de reden waarom ik de master boot heb uiteindelijk heb weggehaald is omdat mijn compu niets meer deed wanneer de schijf aangesloten was.

Dus op die kleine schijf is uiteindelijk windows 98 gekomen om vervolgens de dtla op primary slave te zetten maar in bios primary slave weer op none te zetten. De enige manier om in diskmanager te komen op dat moment... misschien wel andere ook, maar ja, als je moe bent weet je het ook niet meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, als iemand nog kan helpen:
het is gelukt om linux naast mijn windows te installen.
Heb in totaal 2Gb van de Suse DVD kunnen installeren. Alleen ben ik zo slim geweest tussendoor te gaan eten. Toen ik terugkwam was hij al klaar en heb ik niet mijn vga kaart, netwerkkaart en geluidskaart kunnen activeren. De eerste keer dat ik Linux opstarte kreeg ik netjes de KDE alleen in een lelijke VGA kleur. De tweede keer kwam ik in de tekstversie van linux terecht. Ik krijg de grafische interface met geen mogelijkheid terug. Wordt niet echt slimmer van die handleidingen al zal dat wel aan mezelf liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sax2 of via yast2

als je dan toch suse gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 30 april 2001 22:17 schreef trifling het volgende:
sax2 of via yast2

als je dan toch suse gebruikt
Bedankt jongens. Ik had ondertussen uitgevonden dat ik de vga in yast moest instellen MAAR

EEN NIEUWE STOMMITEIT:
Heb mijn logitech muis in Yast 2 gekozen en nu zit ik in KDE zonder muis. Heb alleen nog toetsenbord. Ik kan Yast 2 niet opstarten zonder muis. Zijn hier shortcuts voor. Wil mijn comput vanavond nog uitzetten als dat mogelijk is zonder de powerswitch.

Ik weet dat ik met CTRL ESC net zoiets als CTRL ALT DEL in windows oproep, alleen als ik logout kies doet KDE dat niet. Kan wel switchen naar de apps die nog openstaan maar... yast 2 was al dicht

Ok, jullie zullen je wel compleet omrollen van het lachen. Zo''n suse nulletje. |:(

Ik zoek ondertussen wel weer verder in mijn handleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Abit BM6 met celeron 366@550 en ook een 45 GB harder schijf en heb ook SUSE 7.1 geinstalleerd. Zo deed ik het:
Heb WIndows ME + W2K dual boot op mijn HD.
Heb mijn harde schijf gepartitioneerd op 2-4-2-10-20 met 5 over/niet gepartitioneerd.
INstalleer SUSE 7.1 met booten 1e CD, YAST2 ziet dat de HD al dual-boot is en installeerd automatiek LILO op een flop, geen zweet.
Ik zweet echter wel als ik iets wil veranderen als monitor/geluidskaart, ik kan het dan alleen goed krijgen met opnieuw installeren.
Linux is en blijft K, maar ik blijf het proberen, ze zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linux is en blijft K, maar ik blijf het proberen, ze zeggen...
Hahah, vergeleken met windows is dit toch wel een stukje moeilijker goed te krijgen. Zeker het installeren van onderdelen. Maar alles heeft z''n voor- en nadelen. Zo heb ik voor 99 piek wel een OS, office pakket, firewall, etc. Nou ja, alles wat je nodig hebt zal ik maar zeggen. En ondanks dat ik zo zit te tobben, sinds ik nog steeds windows in- en uitadem ga ik door. Is en blijft een leuke hobby.

PS, moet wel zeggen dat ik BeOS het meest logische vindt dat ik ooit heb gebruikt. Alles klopte gewoon en de installatie was een fluitje van een cent. Jammer dat het doodbloed wegens geldgebrek.
Pagina: 1