[BC3] Apt-get

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ter info: Debian 2.2 (kernel 2.4.2).

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Apt-get werkt prima.
Zodra ik een sec advisory binnen krijg ff apt-get update & upgrade en ik ben weer klaar.

Waar de problemen beginnen is als ik van het standaard pad wil afwijken. Debian loopt qua versies wat achter tov de RH en dergelijke (waarschijnlijk omdat ze langer testen ed).
Echter als ik de laatste versie van programma X wil hebben en deze versie staat nog in de "Unstable " of "testing" sectie bij debian. Dan schiet ik met apt-get niets op. Verwijzingen in mijn sources.list naar "unstable" en "testing" helpen me niet verder. :?
Ik kan dan wel de boel handmatig installeren (pakketje downloaden en met dpkg -i installeren) echter dan is het hele voordeel van de apt-get tool verdwenen. Iemand een idee ?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Met alien kan je wel een RH packet instaleren (en nog wat anderen). Als het goed is kan je dan gewoon nog apt-get gebruiken.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Tja, dan kan je net zo goed een .deb uit de unstable tree downloaden en met dpkg -i installen, wat ik overigens aanraad, unstable sections in je sources.list van je stable distro is not done!

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• BC3 Victim
>:)
Dat heb ik ook al gedaan.
De unstable zooi verwijderd uit mijn sources verwijderd . :)

• BC3 Victim
Nog een vraagje over apt-get/dpkg: hoe kan je zien welke pakketen er allemaal zijn geinstalleerd ?
Ik kan dit niet uit de manpage halen. Het lukt wel om informatie op te vragen van een .deb op mijn disk.
Dus een beetje het rpm -aq verhaal zoals onder RH.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

dpkg -l
of
dselect
die laatste kan je ook gebruiken om packages mee te installeren/verwijderen e.d.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• BC3 Victim
dpkg -l (ik had het moeten vinden) |:(

Persoonlijk vind ik dselect niet zo prettig.

Het werkt prima maar de interface is zeer onhandig en informatie wordt onoverzichtelijk getoond.
Je kan niet alles hebben :)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Erg handig is ''gnome-apt'', dan kan je dus zien wat je geinstaleerd hebt. Als je pakketten uit testing of unstable wilt, moet je regels als deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#testing
deb ftp://ftp.nl.debian.org/debian testing main contrib non-free
deb http://http.us.debian.org/debian testing main contrib non-free

# unstable
#deb ftp://ftp.nl.debian.org/debian unstable main contrib non-free
#deb http://http.us.debian.org/debian unstable main contrib non-free

in je sources.list zetten, en dan ''apt-get update'' runnen. Als-ie dan de nieuwe lijsten binnen hebt, kan je ze gewoon apt-getten zoals je gewned bent. Pas wel op: als je unstable in je sources.list hebt staan, en je doet ''apt-get upgrade'', worden dus al je pakketten naar unstable geupgrade, en werkt je systeem waarschijnlijk niet meer! Alleen je hele systeem upgraden als je stable hebt staan dus.

(uiteraard dus in sources.list wel ff het hekje voor de juiste regels neerzetten/weghalen)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Pagina: 1