[BC3] /dev/fd0 has worng major or minor number

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over SuSe Linux:
Ik gebruik versie 7.0 en heb recentelijk de kernel geupdate naar versie 2.4.1 en daarna versie 2.4.2 sindsdien krijg ik bij het mounten van /floppy of /cdrom de melding: /dev/fd0(of /dev/cdrom) has wrong major or minor number. (bij beide 2.4.x kernels)
mijn modutils hebben versie 2.4.5
Gnu C versie 2.95.2
Gnu make versie 3.79.1
binutils versie 2.9.5

Is iemand dit ook eerder tegengekomen en hoe is dit opgelost?
Ik kan de drives nog wel gebruiken maar dan moet ik booten met de oudere kernel :'(
Please help... alvast bedankt..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

De fout lijkt me nogal logisch.
Je major en/of minor nummers zijn fout. :P

Major en minor nummer zijn de manier in linux om een bestandje te koppelen aan een bepaald apparaat. Major nummer 4 staat (bijvoorbeeld) voor de IDE bus. Minor nummer 3 zou dan bijvoorbeeld de 2e harddisk kunnen zijn.

Oplossing:
Verwijder de /dev/fd0 bestandjes.

Kijk in /usr/src/linux-2.4.2/Documentation/devices.txt voor de juiste major en minor nummers.

maak de devices opnieuw aan met het commando "mknod".

De vraag is of het wel zo is dat je major en minor nummer fout zijn. Je moet natuurlijk wel ondersteuning hebben meegecompileerd voor je floppydrive en je CD-rom drive... (DUH).
(Floppy: Block devices -> Floppy support.)
(CDROM: ATA/IDE/MFM -> Include IDE/ATAPI CDROM support OF SCSI-emulation (voor je brander))

• BC3 Victim
Het laatste is inderdaad het geval: ondersteuning is meegecompileerd :) Ga eens kijken of het werkt als ik de bestandjes opnieuw aanmaak. hou je op de hoogte..
Thnx
p.s. Ik had inderdaad devices.txt doorgenomen maar werd er niet helemaal wijs uit hoe ik het moest interpreteren en gebruiken..

vervolg-- helaas, heb zoals je aanraadde de bestaande /dev/fd0(xxx) weggegooid en opnieuw aangemaakt met: mknod /dev/fd0 b 0 0 voor /dev/fd0 maar nog steeds dezelfde melding..
insmod floppy geeft aan dat hij al geladen is :'(.. nog meer ideetjes? Ik ben benieuwd.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Dames en Heren..
Is er dan echt niemand die dit eerder heeft gezien? :?
Anybody?

• BC3 Victim
Laatste poging dan maar.. Hellep, Heb het zelfs opnieuw geinstalleerd op een testmachine en het geeft nog steeds dezelfde melding...

Verwijderd

Probeer eens in /dev/ MAKEDEV fd0 (eerst fd0 weghalen). Misschien doet die het dan wel.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Heb je misschien devfs meegecompileerd? Die zit te rommelen in de /dev map. Het zou kunnen dat die vervelend doet bij jouw setup. Anders zou''k het ook niet weten zonder zelf aan de machine te zitten.

Andere hint: maak jouw kernel eens exact gelijk aan de Suse kernel. Als het dan wel werkt kun je beetje bij beetje gaan customizen totdat je het probleem vind...veel werk, maar het werkt gegarandeerd.

• BC3 Victim
Ha Valium, nee helaas, devfs ook niet meegecompileerd. Ik heb ook al flink rondgekeken.. Wat betreft je laatste suggestie: het gelijk maken zou wel kunnen maar de opties die make xconfig geeft bij de suse kernel 2.2.16 en die van 2.4.x zijn behoorlijk verschillend.. Ik had eerder wel de meegeleverde kernel van SuSe gecompileerd (moest cbq ondersteunen met alle mogelijke classifiers) en dat gaf geen problemen. Ik zal toch eens gaan spelen ermee.. zo overeenkomstig mogelijk maken dus.

In de mailinglists heb ik ook nog niet echt een oplossing gevonden.. Thnx in ieder geval
p.s. als je mocht besluiten de warmte op te zoeken (in SR) dan ben je hier wel welkom om eens te kijken naar die bak.. :)

• BC3 Victim
heb zelfde probleem met redhat linux 6.2 :(
nog steeds niet opgelost maar ik ga de oplossingen hierboven wel ff proberen...
had er met redhat 5.2 trouwens geen last van

• BC3 Victim
Heren en dames Tweakers..
Het probleem is hier opgelost.. Het zat in een hoek die ik niet had verwacht en totaal over het hoofd had gezien: Floopy was door windoozz 2k geformateerd en cd''tje was MS joliet.. 3 keer raden wat niet meegecompileerd was...... |:( juist ja.. de ondersteuning voor ms-dos fs en MS joliet onder de optie filesystems.... Hopelijk heeft iemand anders er wat aan... Toch bedankt voor de tips...

Pagina: 1