Toon posts:

[BC3] Linux vs. Win9X

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu op school en heb een lijstje gemaakt van de verschillen tussen deze 2 O.S.''en.

Dit is mijn lijst:
-Linux stabieler dan WIN
-Linux andere (moeilijkere interface)

Het probleem is dus dat mijn lijst niet zo groot is, willen jullie mij helpen met deze lijnst groter te maken.... alleen feiten en geen verzinsels.

Greetz,
ShockWave

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ondersteund meerdere sessies. Geen gelul met restanten van MS-DOS. Ondersteund multi processing.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02-2025

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Toen ik op school zat moest ik mijn huiswerk zelf doen!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn huiswerk wel gedaan... :P Maar het probleem is dat als ik dan wat vind dat meestal weer iets is om linux beter te maken of windows en meestal is er dan geen woord van waar.

Daarom vraag ik het hier nog een keertje aan mijn mede tweakers in de hoop dat zij mij dus wel verder kunnen helpen...

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12-2025
is het niet verstandiger om linux met windows NT te vergelijken? (of windows 2000 natuurlijk)

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Papillon

Spring 's in the Air...

Linux is een Multiuser omgeving
Linux is vrij verkrijgbaar
Linux is beter configureerbaar
Linux is vaak sneller
Linux heeft minder systeemeisen
Linux is minder gebruikersvriendelijk (betrekkelijk)
Linux ondersteunt out of box meer dan windows (Ja echt waar, voor windows levert bijna altijd de fabrikant de drivers (op flop of CD))

etc. etc.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-02 09:21
Linux vergelijken met Win9x is IMO geen eerlijke vergelijking. Win9x is namelijk rete instabiel. Je kan beter vergelijken met Win2k.

DIT IS MIJN WEBSITE

• jms
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

jms

Het zijn toch alle bij os''sen. Dus tuurlijk kan je het wel vergelijken. Tis toch Microschofts fout dat zij zo''n k*t os uitbrengen.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02-2025

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op woensdag 25 april 2001 16:32 schreef jms het volgende:
Het zijn toch alle bij os''sen. Dus tuurlijk kan je het wel vergelijken. Tis toch Microschofts fout dat zij zo''n k*t os uitbrengen.
Linux is een server-OS. Win9x een desktop OS. Dat is hetzelfde als de software van een Nokia GSM vergelijken met PalmOS.

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 16:52 schreef RickJansen het volgende:
Linux is een server-OS. Win9x een desktop OS. Dat is hetzelfde als de software van een Nokia GSM vergelijken met PalmOS.
Sorry Rick, maar hier ben ik het niet mee eens. Linux is nu net een scalable OS, het wordt van mainframes tot embedded systems gebruikt. In die range vind je ook servers en desktops. Dit is mi. net een van de grote voordelen van de linux kernel, de zelfde functionaliteit van klein tot groot. (IBM heeft zelfs een prototype van een polshorloge dat linux draait.)

Verwijderd

Waarom Linux met Windows vergelijken?
Je kan beter een staatje maken met daarin veel meer systemen. Dus ook Beos, MacOs en nog meer.
Je kan zeggen dat Linux stabieler is als windows, maar beos is dan weer stabieler dan windows en linux enz.
Maar windows is het meest compatible (qua Hard en Software) omdat dat gewoon het meest gebruikt wordt.
Das tenminste een mooi onderzoekje. Je kan mij trouwnes niet wijsmaken dat dat al wel niet ergens op het internet te vinden is.

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 17:24 schreef richardc het volgende:
Maar windows is het meest compatible (qua Hard en Software) omdat dat gewoon het meest gebruikt wordt.
:? Wat versta jij onder software compatible? Dat een windows-gebruiker bestanden/programma''s kan delen met een andere windows-gebruiker? MS staat er nu juist bekend om dat ze opzettelijk hun software incompatible maken om (potentiele) klanten te dwingen over te stappen op MS-produkten cq. hun MS-produkten te upgraden. Zo heeft MS met win2000 bijvoorbeeld opzettelijk een versie van het kerberos authenticatie-systeem op de markt gebracht die incompatible is met de standaard, om maar eens een recent voorbeeld te noemen. Voor dit soort praktijken heeft men zelfs de term "embrace & extend" bedacht (cynici plakken er vaak nog "extinguish" achter ;)).

<edit>typo</edit>

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Die "compatibiliteit" heeft niets met windows te maken maar alles met de ondersteuning door externe bedrijven.

Er is maar 1 voordeel van windows boven linux e.a. OS''s en dat is de (bijna exclusieve) ondersteuning van hard- en software fabrikanten....zonder die exclusieve ondersteuning zou windows niet lang stand houden in de concurrentie tegen andere OS''s

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Het grote verschil tussen linux en windows is niet de software en driver ondersteuning, gebruiksvriendelijkheid, grafische vormgeving, prijs/kwaliteit verhouding en meer van dat soort crap.
Dat zijn allemaal factoren die afhankelijk zijn van ''3rd parties''.

Het grote verschil zit hem in de architectuur van het OS (kernel/libraries, etc.) functionaliteit mbt. multi-user, multithreading etc.

Een groot voordeel van linux boven windows is scheiding van OS en GUI. Grafische interface en bijbehorende functionaliteit heeft op zich geen zak te maken met de werking van het OS zelf.
Crasht onder linux je GUI, dan loopt het OS zelf nog door, dit in tegenstelling tot windows...om maar een voorbeeld te nemen.

Als je deze lijst met verschillen tussen win95 en Linux helemaal compleet wilt hebben dan heb je toch wel enkele honderden a4-tjes nodig denk ik.

• Xu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04-2025

Xu

Linux is vrij & open
Linux kan meerdere cpu''s ondersteunen(vs win9x)
Linux geheel configureerbaar
Linux ruim keuze aan software
Linux is informatie (kennis verrijkend etc.)

:Z dat mijn bijdrage..nu ikke slapen :Z :Z :Z ;Z:Z:Z

[AMD XP 2400@2.0GhZ | Asus A7V8X-X | 512 DDR-RAM | Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 MB | 80GB Maxtor 5400] && [AMD DURON 800@800 | MSI KT266A Pro2 | 256 DDR-RAM | GeForce2 MX/MX400 64MB | 20GB Maxtor 5400]

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2025
Windows installeer je door er een CD in te stoppen en gewoon ff te lezen wat er staan en verder klikken en het werkt als je mazzel hebt.

Linux Tja ik ben er de laatse paar dagen achter gekomen dat je standaar ff linux installen net zo makkelijk doet als windows lees enter enter enter enter voltooien, reboot klaar.

alleen dan komt het :( ik kan het niet meer aanklikken :) vind ik wel een voordeel hebben maar toch het hele gezeur komt omdat je op school enzo eigenlijk gewoon windows voor je kiezen krijgt en dat ken je en dan valt het ZWAAR tegen om Linux te gaan leren want je zoekt je helemaal scheel en ik snap er nog steeds geen fuck van maar ik zet wel door maak je geen zorgen.

alleen is het een beetje slechte vergelijking wat er hier boven al stond tussen Linux en Win9x.

dan moet je linux algemeen nemen dus ook de slechte kanten accepteren en alle windows versies dan heb je een betere vergelijking denk ik.

Verwijderd

UPDATEN EN NIEUWE VERSIES (nogmaals een windhoos vs Linux post :D)

Als je een nieuwe windhoos versie wilt hebben moet je naar een winkel gaan en moet je die aanschaffen voor zo'n 400 euro. als je de nieuwste linux wilt hebben download je die gratis en draait even een update een keer in de zoveel tijd.

updaten kan bijvoorbeeld met;

Apt-get --> apt-get upgrade && update
yum --> yum upgrade

simpel toch?

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

Goh nuttige kick :+

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 16:28:
UPDATEN EN NIEUWE VERSIES (nogmaals een windhoos vs Linux post :D)

Als je een nieuwe windhoos versie wilt hebben moet je naar een winkel gaan en moet je die aanschaffen voor zo'n 400 euro. als je de nieuwste linux wilt hebben download je die gratis en draait even een update een keer in de zoveel tijd.

updaten kan bijvoorbeeld met;

Apt-get --> apt-get upgrade && update
yum --> yum upgrade

simpel toch?
Als je dan een topic kickt wat gaat resulteren met een slotje, zorg dan iig wel dat het nog enig nut heeft en dat je mensen niet voorziet van foute info :+

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-02 18:52

Acheron

updatepack.nl

Nieuw hier :)

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
*klonk*

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.