Toon posts:

[BC3] Voordelen van BeOS ??

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk nu met W2k en Linux (dualboot), maar wil wel eens met BeOS gaan experimenteren.
Wat is eigenlijk de kracht van BeOS? Welke voordelen heeft het boven W2k, maar vooral Linux?
Kan ik BeOS zodanig installeren dat ik een triple boot krijg?

Verwijderd

Ik heb zelf beos, linux, windows,OS/2(niet getest wel gezien), en nog een hele zooi meer getest. Ik vond linux op het begin wel grappig maar ik zag geen reden om het best moeilijke linux te gaan aanleren omdat ik hier niks mee kon, dat ik ook niet in windows kon en het opstarten duurde al een eeuwigheid, Ook ben ik met beos een hele tijd aan het rommelen geweest. Werkt leuk. Alle hardware word de eerste keer al geinstalleerd, allemaal automatisch. Hij is binnen 1 minuut vanuit windows totaal geinstalleerd. Ook het opstarten door maar een paar seconden. Beos is zeker de snelste van de groten( :) dos is sneller maar die heeft geen gui)

De stabiliteit van beos valt mij wat tegen. Hij wil bij mij wel is blijven hangen maar dat doet windows ook wel is en linux ook.

Wat ik ook een voordeel vind van beos is dat het redelijk simpel is. En ik vind de interface wel cool( wordt minder na verloop van tijd).

Ik vind een nadeel van beos dat er zo verschikkelijk weinig software is, maar de software de er is is wel superklein. Gobe (office clone) is maar een paar mb groot. >:)

Gewoon een keer testen. Met die bootloader zal een probleem worden omdat beos niet op een partitie word geinstalleerd maar gewoon in een bestand van 500 mb ,dat is de beos disk alsware.

Succes Feaster[icq#51588796] *D

Ik vind beos persoonlijk

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uhm, eerst standaard installeren in een image; dan partitie vrijmaken, met wat tools in BeOS een BFS partitie maken. Dan kan je met een clone-tool je hele systeem overzetten en vervolgens vanuit een boot manager óf de floppy naar je partitie opstarten...
Heb het zelf eens gedaan, werkt lekker.

Expanding the inexpandable

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
"Uhm, eerst standaard installeren in een image; dan partitie vrijmaken, met wat tools in BeOS een BFS partitie maken. Dan kan je met een clone-tool je hele systeem overzetten en vervolgens vanuit een boot manager óf de floppy naar je partitie opstarten...
Heb het zelf eens gedaan, werkt lekker."

Dit zal niet gaan denk ik, omdat je beos niet kan starten onder Win2k. BeOS gebruikt toch de dos boot. Bij mij (WinMe) lukte het niet.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-04 14:13
Bij mij werkte dit wel gewoon goed. Ik draai W2k, Linux en BeOS en heb daarom een uitgebreidere boot manager genomen nl. BootMagic.

edit: (type foutje)

• BC3 Victim
Beos rulezzzz
10 mp3z 3 filmpjes en lekker internetten door elkaar heen dat met een Pii 400 EN EEN 16 BITS geluidskaart.... Wie nu nog wat negatiefs over beos te melden heeft......

Btw je moet wel even een aplicatie runner downloaden want anders kun je niet eens exe files runnen (beetje jmmr)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Idéfix
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-08-2024

Idéfix

Gewoon een hond

Op woensdag 25 april 2001 14:11 schreef urotsukidoji het volgende:
Dit zal niet gaan denk ik, omdat je beos niet kan starten onder Win2k. BeOS gebruikt toch de dos boot. Bij mij (WinMe) lukte het niet.
Tuurlijk wel, je moet alleen een BeOS-bootfloppy maken, waarmee je dan BeOS opstart.
Op woensdag 25 april 2001 15:56 schreef OhMyGod het volgende:
Btw je moet wel even een aplicatie runner downloaden want anders kun je niet eens exe files runnen (beetje jmmr)
Aplicatie runner :? waar haal jij die vandaan?
.exe files zijn windows/dos executables en die draaien niet onder BeOS...

Ik ben zo'n trage, slome geest. Wat was dat voor wonderlijk sperma,
Dat van een paar duizend zaadcellen Ik de snelste ben geweest. - Wilfried Finkers

• Expander
  • Niet online
Dat bedoel ik. Dat is echt relaxed. :)

• BC3 Victim
Tuurlijk wel, je moet alleen een BeOS-bootfloppy maken, waarmee je dan BeOS opstart.
[..]
Als je zo''n mooie bootdisk hebt gemaakt en je hebt BeOS op een NTFS partitie staan, gaat dat niet werken. De partitie zal van BeOS zelf moeten zijn of FAT of FAT32.
Aplicatie runner :? waar haal jij die vandaan?
.exe files zijn windows/dos executables en die draaien niet onder BeOS...
Je hebt zoiets als BeBochs, das een emulator en zodoende kun je wel .exe bestanden draaien onder BeOS. Ik vond het lijken op iets alla VMWare of wine, kreeg het alleen niet goed aan de praat -> iedere keer crash :(
Kijk anders eens op www.betips.net

• Idéfix
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-08-2024

Idéfix

Gewoon een hond

Op woensdag 25 april 2001 19:19 schreef ppl het volgende:
Als je zo''n mooie bootdisk hebt gemaakt en je hebt BeOS op een NTFS partitie staan, gaat dat niet werken. De partitie zal van BeOS zelf moeten zijn of FAT of FAT32.
Uit de readme:
Installation Instructions
-------------------------

To install BeOS 5 Personal Edition you need:

- A Pentium-based computer with at least 32 megabytes of RAM (P90 or higher is recommended).
- At least 512 megabytes of free disk space on a non-compressed FAT, FAT32, or NTFS drive.
- Windows 95/98, 2000, or NT4.
- A blank floppy.
Je hebt zoiets als BeBochs, das een emulator en zodoende kun je wel .exe bestanden draaien onder BeOS. Ik vond het lijken op iets alla VMWare of wine, kreeg het alleen niet goed aan de praat -> iedere keer crash :(
Kijk anders eens op www.betips.net
Klopt, heb ik onder 4.5.2 nog es werkend gekregen...maar BeBochs vind ik niet een "aplicatie runner"...

Ik ben zo'n trage, slome geest. Wat was dat voor wonderlijk sperma,
Dat van een paar duizend zaadcellen Ik de snelste ben geweest. - Wilfried Finkers

• BC3 Victim
Nou dan zal ik wel iets verkeerds gedaan hebben. Ik had idd BeOS op een NTFS drive gezet (had de help doorgelezen), bootdisk gemaakt en dan opnieuw opstarten met bootdisk. Kreeg ik een hele mooie melding dat hij geen enkele drive kon vinden waar BeOS op zou kunnen staan en bleef dus fijn hangen :(
Nou ja, het loopt toch beter op een eigen partitie, start hij tenminste in 10 sec. op :9

• BC3 Victim
Btw je hebt een win beos versie...
Met deze versie kun je gewoon uit windows beos opstarten... Dat vind ik een hele slimme zet van ze want je hoeft hiervoor geen dual (triple, multi, enz) boot te maken. Ook kun je beos zo verwijderen in je software menu van windows :)

Try it Beos rulezzzzzzzz

• Expander
  • Niet online
Dat is ook met een image.

Het is inderdaad de andere en veel makkelijkere oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik die versie van BeOS die ik vanuit Windows kan starten ook op de BeOS site downloaden?
ben ik dan niet de stabiliteit van BeOS kwijt als ik ''m vanuit Windows start?

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je start BeOS inderdaad vanuit windows maar vervolgens wordt je pc afgesloten en boot je van een BeOS-bootdisk naar BeOS :)

• BC3 Victim
Op donderdag 26 april 2001 17:03 schreef Mini-me het volgende:
Je start BeOS inderdaad vanuit windows maar vervolgens wordt je pc afgesloten en boot je van een BeOS-bootdisk naar BeOS :)
Niet van een bootdisk. BeOS kun je alleen vanuit windows starten als het de 9x/ME versie is. De versies gebaseerd op de NT kernel (dus windows NT/2000/XP) hebben die mogelijkheid niet, dus heb je een bootdisk nodig.

BeOS zelf kun je zowel kopen (dan heb je professional editie: veel progs, dus netzoals als je Linux in de winkel koopt), maar je kunt het ook downloaden, dan heb je personal edition (das zonder al die progs maar die kun je wel vinden op www.bebits.com).
Op www.be.com kun je BeOS 5 Personal Edition en de 2 patches (5.01 en 5.03, 5.02 was zo fout dat ze die hebben moeten patchen en das dus 5.03) downloaden. Gewoon BeOS installeren, je kunt zelf kiezen waar je hem wilt neerzetten. Wil je hem op een eigen partitie, zet hem dan eerst op een windows partitie en gebruik vervolgens de installern in BeOS zelf, zie ook www.betips.net
Over de stabiliteit: BeOS start je idd vanuit windows, maar dat betekent niet dat het ook in windows draait, dus helemaal niet. Je pc start opnieuw op maar dan in BeOS. Dus BeOS is helemaal standalone ook al start je hem vanuit windows. Der is wel 1 nadeeltje en dat is het feit dat je geen gebruik kunt maken van meerdere processoren als je hem vanuit windows start. De personal kan max. maar 2 processoren aan en de professional meer.
Tis een lang verhaal, tis wel genoeg zo dacht ik :)

• BC3 Victim
Owja, als je toch wat meer info wil hebben zul je toch ff op nieuwsgroepen moeten kijken (ja die bestaan ook nog :)).
De volgende zijn van Be:
alt.os.beos
comp.sys.be
comp.sys.be.announce
comp.sys.be.advocacy
comp.sys.be.help
comp.sys.be.misc
comp.sys.be.programmer

De mensen daar zijn heel erg behulpzaam, dus vraag het daar.

• BC3 Victim
En kijk eens op www.benews.com voor veel info. Al denk ik dat je dan weer snel weer weg bent van BeOS. Het ene na het andere softwarebedrijf is de support al gestopt. Bij Tucows hebben ze zelfs alvast BeOS naar het classicOS gedeelte verplaatst>:)

Verwijderd

Wellicht is het ook interessant om zeta eens te proberen
iets meer up to date als BeOS

www.yellowtab.com

• blaataaps
  • Niet online
Wellicht is het interessant de topiclijst van NOS te bekijken, iets meer up to date dan deze thread: [rml][ Zeta] Yellowtab's beos versie.[/rml]
:)

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ehmm.. Misschien wel ja, maar daar hebben we [rml][ Zeta] Yellowtab's beos versie.[/rml] laatst voor geopend, dit topic is zo oud, dat echt niemand meer zit te wachten op een antwoord hierop ;)
slotje dus..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ej stomme blaataaps!
Kap eens met posten voor mij, stommerik!

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Han
  • Niet online

Han

blaataaps _o_

Jij krijgt de kerstbonus van moto-moi er bij :+

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.