[BC3] [RH Linux 6.1] -> HD toevoegen?

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:10

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik draai RH Linux 6.1, en wil nu een tweede harde schijf toevoegen, maar dan wel als een echte Linux-schijf.

Het is maar een schijfje van 350 MB, maar dat is voorlopig genoeg om als een backup/data schijf te dienen.

maar nu, hoe krijg ik hem onder linux aan de praat. Hij is niet gepartitioneerd, dus dat moet ook nog gebeuren.

* sus is een newbie met linux, dus als het kan graag duidelijk uitleggen wat ik moet doen

Thanks in advance

Verwijderd

volgens mij is het:

prik je schijf erbij
start linux als root, terminal venster openen, type cfdisk [enter]
partioneer de schijf in het formaat dat je wilt en vervolgens type je mkfs -t ext2 /dev/hd-xx- (kweenie aan welke ide controller je hem hebt geprikt)
vervolgens maak je een dir aan waaronder je de schijf wilt mounten en mount je hem daar.

Hoop dat het zo wilt lukken

Verwijderd

mkfs -t ext2 gaat er overigens vanuit dat je de schijf als ext2 partitie gepartitioneerd hebt...

• sus

sus

Topicstarter
Gelukt!

En hoe kan ik linux die schijf automatisch laten mounten bij het opstarten. Ik wil ook dat mijn CD-rom automatich gemound wordt.

De schijf is /dev/hdb1
De CD-rom is /dev/cdrom

Ik werk trouwens niet grafisch (krijg de XServer nog steeds niet aan de praat :(), bedoel je met terminal-venster de gewone prompt?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

dan moet je ff toevoegen in /etc/fstab

op dezelfde manier zoals je andere hd er staat en bij je cd-rom speler moet je ff kijken voor de opties in man mount

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• sus

sus

Topicstarter
owkee, ff gekeken in /etc/fstab

Ik heb hem ook toegevoegd, maar er staan nog twee kolommen:

1 1
0 0

1 1 staat bij /dev/hda2 (linux boot), bij alle andere staat 0 0.

Wat moet ik er neerzetten?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:53

Super_ik

haklust!

kweenie waar het voor dient maar ik heb gewoon 0 0 neergezet werkt prima

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Pagina: 1