[BC3] USB Scanner en CD-Recorder

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik heb progeny Debian GNU/Linux draaien, met een kernel upgrade naar 2.4.0
Ik wil mijn HP-CD-Recorder (IDE) gebruiken, en mijn USB scanner Mustek 1200CU
Heeft iemand hier iedeeën over?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Voor je brander scsi emulatie bakken en de Howto lezen op ldp.nllgg.nl
Met de naam CD-Burning-Howto o.i.d.

Die scanner moet je in ieder geval kijken of hij ondersteund wordt in de compability list van hardware.redhat.com bijv.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik geloof dat het packet voor scanner SANE heet. Moet je daar de manual es van bekijken. Opzich moet een usb scanner het wel doen op een 2.4.x kernel...

• BC3 Victim
USB Scanner wordt niet gedetecteerd door SANE, en de IDE-SCSI emulatie werkt niet met de kernel 2.4.0, de Scanner wordt op zich wel ontdekt door de kernel, net zoals mijn USB SideWinder Gamepad
(8>

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Ide-scsi werkt niet met 2.4.0?
Hij werkte wel met 2.2.x?
Bij mij werkt hij prima.
Weet je zeker dat je een lilo-optie hebt doorgevoerd zoals:
append="hdc=ide-scsi"
Als /dev/hdc je brander is.

Daarna zou hij het met hulp van de modules ide-scsi en sg moeten doen.
Controleer dat eens met lsmod en cdrecord -scanbus

En je scanner, kijk eens op:
http://www.meier-geinitz.de/sane/

Dat hij door de kernel herkent wordt lijkt me prima.
Misschien dat je voor Sane nog een device aan moet maken.

• BC3 Victim
De IDE-SCSI module kun je niet meer compileren in kernel 2.4.0, of heb ik iets gemist? Hij deed het wel met kernel 2.2.18.
De append regel is er wel, maar dan klaagt hij! |:

Verwijderd

bak dan ff een nieuwe kernel met scsi-emulatie, scsi-cdrom support en generic scsi support. bij lilo een ''hd..=ide-scsi'' en dan doet ie het echt wel hoor.

• BC3 Victim
Die nieuwe kernel heeft geen optie voor IDE-SCSI, dat is het hele probleem!
|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Verwijderd

sorry hoor, maar ik draai 2.4.3 met ide-scsi, beter kijken dus? als je nu gewoon ff de source download en zelf een kerneltje bakt met ide-scsi er gewoon had in, dus niet als module.. (kan ook hoor als je dat wilt)

• BC3 Victim
Zit het wel in 2.4.3 dan? In 2.4.0 zit ''ie in ieder geval niet. Helaas... Ik zal wel ff een nieuw kerneltje bakken dan. Ik voel me net een }:O !!

Verwijderd

2.4.3 draait hier in ieder geval als een zonnetje. veel plezier ermee!

• BC3 Victim
dank!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 23 april 2001 16:16 schreef DGTL_Magician het volgende:
Zit het wel in 2.4.3 dan? In 2.4.0 zit ''ie in ieder geval niet. Helaas... Ik zal wel ff een nieuw kerneltje bakken dan. Ik voel me net een }:O !!
2.4.0 zou ik niet weten.
Maar hier in 2.4.2 en 2.4.3 deed ide-scsi het wel gewoon (na compile) hoor...
En zowiezo is het niet handig 2.4.0 te blijven draaien, aangezien er flink wat fixes voorbijgekomen zijn

• BC3 Victim
Prima!

Verwijderd

De scanner werkt met de Mustek 1200ub drivers voor sane. deze zijn hier te downloaden: ftp://ftp.mustek.com.tw/pub/driver/1200UB/Linux/V1.0.3/

Het is verstandig om de sane-backend drivers te deinstalleren en deze mustek-drivers daarvoor in de plaats te zetten.
Vergeet ook niet de scanner.o kernel module te laden.

• BC3 Victim
En mijn CD-Brander lukt nog steeds niet, ik heb de benodigde modules, ik laadt met een kernel parameter (append "hdc=ide-scsi") de uitvoer van "cd-record -scanbus" is ook goed, daar wordt ie gevonden, maar als device wordt hij niet gevonden. Iemand een ideetje? Volgens mij ben ik er bijna!

Verwijderd

"Als device wordt hij niet gevonden"
Wat probeer je te doen?
Als je hem probeert te mounten, moet je hem mounten als /dev/scd0, mbv de module sr_mod.
Als je probeert te branden gaat dat via /dev/sg0 (of sg1/sg2/etc.) mbv de module sg.
Kijk de permissies eens na van deze devide files.

• BC3 Victim
Mounten met /dev/scd0 werkt niet, branden met /dev/sg0 heb ik nog niet geprobeerd. Ideetjes????
>:)

• BC3 Victim
Niemand?
:'(

• Victor78
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 20:53
Probeer eens /dev/sr0 of /dev/sr1, daar staan mijn cdrom en brander op. Ik heb trouwens zowel mijn gewone cdrom als m''n brander (beiden ide) via de scsi emulatie werken, gewoon in de kernel. Je moet dan gewoon de ide-cdrom ondersteuning weglaten.

Verwijderd

Welke modules zijn er geladen?
Dit kun je met lsmod controleren.
Zoals ik zei heb je sg nodig om te branden en sr_mod om te mounten.

En met ide-cdrom support zou hij het gewoon moeten doen, je hebt namelijk een kernel-optie ingevoerd.

Ik hoorde trouwens dat je in plaats van "hdc=ide-scsi" nu "hdc=scsi" moet ingeven. Maar bij mij werkt het eerste pirma.

• BC3 Victim
Scsi emulation geprobeerd mee te bakken in de kernel ?

Geef het niet op ! Het moet kunnen werken.

p.s. Heb zelfs hier mijn HP USB rw drive aan de praat onder 2.4.2 *D

[Zie nu pas dat je dat al hebt getracht]

• BC3 Victim
Mijn brander werkt met CD-Record, ik kan hem alleen nog steeds niet mounten, hij geeft een bad superblock error.
Mijn gewone CD-Rom werkt wel, ik heb hem ook al gebruikt voor een 1:1 kopie van een CD!
Thx iedereen!

• Victor78
Heb je wel iso en jolliet ondersteuning in de kernel? Probeer anders eens modprobe iso9660. Als je 2.4 heb kun je ook het udf-systeem gebruiken. Dit is dat systeem van Direct-CD in windows.

• BC3 Victim
Ik heb beide wel, maar krijg nog wel een Bar Superblock error

• Victor78
Heb je je gewone cdrom als ide-scsi of als gewone ide? Als je hem als ide-scsi heb heb je misschien geen ondersteuning voor meer ide-scsi-cdroms. Als je bij je kernel-configuratie met xconfig kijkt bij ''SCSI support'' zie je daar ''maximum supported cdrom that can be loaded as modules''. Kijk daar eens. Heb je verder scsi-cdrom support aan staan? Weet je zeker dat je cd goed is? :)

Ik heb alles in de kernel zitten, hij doet alles dus automatisch. Dit staat er in mijn dmesg:

SCSI subsystem driver Revision: 1.00
scsi0 : SCSI host adapter emulation for IDE ATAPI devices
Vendor: E-IDE Model: CD-ROM 48X/AKU Rev: T31
Type: CD-ROM ANSI SCSI revision: 02
Vendor: SONY Model: CD-RW CRX140E Rev: 1.0n
Type: CD-ROM ANSI SCSI revision: 02
Detected scsi CD-ROM sr0 at scsi0, channel 0, id 0, lun 0
Detected scsi CD-ROM sr1 at scsi0, channel 0, id 1, lun 0
sr0: scsi3-mmc drive: 0x/48x cd/rw xa/form2 cdda tray
Uniform CD-ROM driver Revision: 3.12
sr1: scsi3-mmc drive: 32x/32x writer cd/rw xa/form2 cdda tray

victor:/# ls -l /dev/cdrom*
lrwxrwxrwx 1 root root 8 Apr 26 13:42 /dev/cdrom -> /dev/sr0
lrwxrwxrwx 1 root root 8 Apr 24 22:09 /dev/cdrom1 -> /dev/sr1

Bij mij werkt mounten nu gewoon. Heb je je cdrom wel in /etc/fstab gezet? Laat even zien hoe je mount en wat de output is.

Heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt. :P

• BC3 Victim
gewone cd is geen scsi, dus das niet het probleem

• BC3 Victim
En het werkt nog steeds niet...

• Victor78
Geef es wat meer info dan. Relevante stukken uit logs, welke commando''s je geeft en wat de output is. Alleen dan kan iemand je misschien helpen.
Pagina: 1