[BC3] partities maken voor Linux

Pagina: 1
Acties:

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Hallo,

ik heb nu Mandrake 8.0 gedownload en wil deze graag installeren.

Op dit moment staat Win98SE er op en dit moet zo blijven... (ouders)

Wat voor partities maak ik aan?

Kom nu niet met UTFS ofzo, want dat heb ik gedaan, maar ik wordt er niet wijzer uit.

Ik heb 1 hd van 20 Gb, waarvan ik zo''n 15 voor win wil houden. Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat ik dit moet doen (correct me if I''m wrong):

|windows|linuxboot|linuxswap|linux|

klopt dit?

En worden windows en linuxboot dan primaire partities en de andere gewone (ga PartitionMagic gebruiken.

Graag wijze tips voor een Linuxnewbie

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Dus gewoon 1 partitie houden van 20 gig en daarop ruimte vrijmaken of in Partition Magic de partitie resizen naar 15 gig en de rest niet toebedelen?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

madrake 8.0 bevat z''n eigen partitie software wel. en omdat je een vrij recente versie hebt heb je geen linux boot nodig!
maar enkel een swap en gewone ruimte ...

Het verstandigste is gewoon die ruimte leeg maken en door linux zelf laten partitioneren!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Linux boot hoeft niet per se, als je maar een redelijk nieuwe (ik geloof 21.6) versie van LILO hebt. Aangezien Mandrake 8 net uit is zal die er ongetwijfeld wel bij zitten.

edit:
Hmm, imdos was me voor, en nog beter ook..

Verwijderd

Op zondag 22 april 2001 21:10 schreef Razorfist het volgende:
Dus gewoon 1 partitie houden van 20 gig en daarop ruimte vrijmaken of in Partition Magic de partitie resizen naar 15 gig en de rest niet toebedelen?
Resizen naar 15 GB en de rest leeg laten. De Mandrake installatie maakt van die overgebleven 5 GB vast wel wat moois.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
thanx

ik ha de cd''s ff branden en het proberen

Als het mislukt weet ik bij wie ik moet zijn...;)

Verwijderd

Op zondag 22 april 2001 21:15 schreef Razorfist het volgende:
thanx

ik ha de cd''s ff branden en het proberen

Als het mislukt weet ik bij wie ik moet zijn...;)
:)
Veel succes, hoewel je dat bij Mandrake gelukkig niet zo hard nodig zult hebben.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Herkent Mandrake 8 trouwens fat32-drives? of moet ik alvast een partitie maken om bestanden op te zetten? en wat voor indeling moet deze dan hebben? (FAT of zo?)

sorry dat ik zoveel vraag, maar ik ben dus een newbie met hoofdletter N..E..W..B..I..E :P

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40
Jep, fat32 drives mount ie automatisch bij het opstarten, in /mnt/windows, of als je er meer hebt in /mnt/win_c, /mnt/win_d etc.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
aha...dus ik kan gewoon mijn bestanden op de windows schijf onder linux blijven gebruiken. Mooi!

Verwijderd

Linux kan gewoon met FAT32-partities omgaan, zowel lezen als schrijven. Ik neem aan dat Mandrake ze al meteen beschikbaar stelt, zodat je vanaf je eerste boot in je verse Linux-systeem al meteen er bij kan.

edit:
Hmpf, mensen blijven me voor zijn...

Verwijderd

Op zondag 22 april 2001 21:48 schreef Razorfist het volgende:
aha...dus ik kan gewoon mijn bestanden op de windows schijf onder linux blijven gebruiken. Mooi!
Yep. Die staan bijvoorbeeld in:

/mnt/win_c/My documents/

of in:

/mnt/win_c/win98/Desktop/

en/of ergens anders.

Onder linux heb je gelukkig geen onhandige driveletters. :)

Verwijderd

Op zondag 22 april 2001 22:24 schreef Zemanova het volgende:

[..]
Onder linux heb je gelukkig geen onhandige driveletters. :)
Nou... als alles onder /mnt/win_c/ /mnt/win_d/ enz. staat is dat eigenlijk net zoiets als drive letters..
Dan is het handiger om namen als /mnt/mp3 /mnt/documenten /mnt/music videos enzovoort te gebruiken.
Pagina: 1