A Breakbeat A Day Keeps Religion Away.
ik heb hem hier als server draaien, en dat doet ie prima! Je moet wel erg veel dingen configureren voordat de deamons ook daadwerkelijk draaien. Dus kies je voor veiligheid of functionaliteit?
Verder lijkt het erg op RedHat7.0, alleen de kernel is dus nieuwer, zodat portforwarding moeilijk werkt, zie:
[topic=166043]
en
[topic=164689]

En verder hebben ze nu standaard een firewall ingebouwd (die met lokkit makkelijk te bewerken is, werkt bij mij meteen perfect! echt een plus-punt)
Dus dat zijn mijn ervaringen tot nu toe.
Verder lijkt het erg op RedHat7.0, alleen de kernel is dus nieuwer, zodat portforwarding moeilijk werkt, zie:
[topic=166043]
en
[topic=164689]
En verder hebben ze nu standaard een firewall ingebouwd (die met lokkit makkelijk te bewerken is, werkt bij mij meteen perfect! echt een plus-punt)
Dus dat zijn mijn ervaringen tot nu toe.
En waar baseer je dat op?Op zondag 22 april 2001 16:58 schreef Gila het volgende:
ik vind het allemaal ze de Redhat way, op zich niet verkeerd natuurlijk maar zonder de docs te lezen van redhat kom je er nauwlijks uit.. dat vind ik wel een nadeel.
Ik heb alleen rh5.2 met manual geinstalleerd... de rest allemaal zonder, en die deden het allemaal...
En de configuratie kun je verder best met de "officiele manuals" doen hoor!
Magoed, redhat bevalt me best. Ik heb geen zin om een compleet nieuwe distro te leren en daardoor ook weinig tijd in debian gestoken en helemaal niks in andere distro''s.
Verwijderd
Ik vond het eigenlijk best wel goed, hij installeerde zonder problemen. En pakte alles zonder problemen. Draait goed. Heb het maar een dag op mijn bak gehad, en toen maar meteen Mandrake 8.0 geinstalleerd.
Deze vind ik op zich al beter, beter geschikt voor desktop. En als server is deze toch wel stabieler dan redhat, al heeft hij de laatste pakketten.
Deze vind ik op zich al beter, beter geschikt voor desktop. En als server is deze toch wel stabieler dan redhat, al heeft hij de laatste pakketten.
Hoe kan je tijdens de install nou zien welke stabieler isOp zondag 22 april 2001 17:36 schreef wizardxx het volgende:
Heb je ze al een maand draaien? Zijn ze in die tijd even vaak ofzo gecrasht???
Schei toch uit met je voorbarige conclusies. Als je het op een server draait, kies je toch voor een "verbouwde default install" (mag ik hopen, ik tenminste wel) en loop je alle (relevante) configs etc langs.
En ik denk dat ze allebei ongeveer even stabiel zijn en ook ongeveer even geschikt voor de desktop. Je moet natuurlijk niet een middagje redhat met een week mandrake vergelijken...
Neehoor, ook andere applicaties kunnen niet stabiel zijn en dat kan je als de "stabiliteit van een distro" beschouwen...Op zondag 22 april 2001 18:28 schreef banaan-X het volgende:
stabieler? Dat heeft toch met de kernel te maken, niet met je distributie?
Ikzelf gebruik een zelfgecompileerd systeem (à la Linux From Scratch), maar heb vanop school nu toch al enkele dagen ervaring met Redhat 7.1
Mijn bevindingen tot zover:
- De gcc compiler is nog steeds de beruchte 2.96, maar hij lijkt wel fatsoenlijk gedebugged te zijn. Ik had alleszins geen enkel probleem met sources compileren die voorheen op 7.0 niet wilden compileren.
- De pump DHCP client kan je best meteen vervangen door dhcpcd (normal gezien mee geïnstalleerd) want pump had bij mij de grootste problemen om een dynamisch IP op te vragen.
- Met X en Gnome heb ik geen ervaring... Ik installeer dat nooit. Text mode rules, en een GUI heeft niets te zoeken op een server.
- Stabiliteit? Niet meer of minder stabiel dan andere Linux systemene waarmee ik gewerkt heb. Apache, Perl, MySQL en PHP draaien als een trein. Sinds de installatie is de PC niet meer gereboot... Nou ja, ik werk er nog maar een kleine week of 2 mee, dus een echte uitspraak over stabiliteit kan ik niet doen. Misschien over een jaar of zo
- Zeer eenvoudige installatie. Zelfs je grootmoeder kan Linux installeren. Je moet wel steeds zelf de packages kiezen die je wil installeren want standaard overlaadt Redhat je systeem met honderden tools waar je meestal niets mee bent.
- ...
Anyway, ik ben best positief over Redhat Linux 7.1. Redhat krijgt veel commentaar omwille van de fouten die bij 7.0 gemaakt zijn en het feit dat Redhat zichzelf soms promoot als *Linux* (net alsof Linux=Redhat).
Voor mensen die geen tijd of kennis hebben om zelf een systeem vanaf de source codes te bouwen is Redhat een uitstekende keuze.
Mijn bevindingen tot zover:
- De gcc compiler is nog steeds de beruchte 2.96, maar hij lijkt wel fatsoenlijk gedebugged te zijn. Ik had alleszins geen enkel probleem met sources compileren die voorheen op 7.0 niet wilden compileren.
- De pump DHCP client kan je best meteen vervangen door dhcpcd (normal gezien mee geïnstalleerd) want pump had bij mij de grootste problemen om een dynamisch IP op te vragen.
- Met X en Gnome heb ik geen ervaring... Ik installeer dat nooit. Text mode rules, en een GUI heeft niets te zoeken op een server.
- Stabiliteit? Niet meer of minder stabiel dan andere Linux systemene waarmee ik gewerkt heb. Apache, Perl, MySQL en PHP draaien als een trein. Sinds de installatie is de PC niet meer gereboot... Nou ja, ik werk er nog maar een kleine week of 2 mee, dus een echte uitspraak over stabiliteit kan ik niet doen. Misschien over een jaar of zo
- Zeer eenvoudige installatie. Zelfs je grootmoeder kan Linux installeren. Je moet wel steeds zelf de packages kiezen die je wil installeren want standaard overlaadt Redhat je systeem met honderden tools waar je meestal niets mee bent.
- ...
Anyway, ik ben best positief over Redhat Linux 7.1. Redhat krijgt veel commentaar omwille van de fouten die bij 7.0 gemaakt zijn en het feit dat Redhat zichzelf soms promoot als *Linux* (net alsof Linux=Redhat).
Voor mensen die geen tijd of kennis hebben om zelf een systeem vanaf de source codes te bouwen is Redhat een uitstekende keuze.
Is niet "de beruchte" meer dus... aangezien 2.96 al een aantal revisies is ondergaan sinds rh7.0Op zondag 22 april 2001 19:38 schreef SatCP het volgende:
[knip]
Maar dat redhat gepromoot wordt als linux, doen ze niet eens zelf. Maar als een producent een driver ontwikkelt, begint ie met redhat/rpms te leveren. En vergeet voor het gemak de rest...
Verwijderd
Het aller grootste nadeel van redhat (en heeft heeft gewoon ook veel voordelen maarja..daar hebben we het niet over
) is dat de verwevenheid van de scripts in redhat zo complex is. als je mij begrijpt.. neem slack.. daar gaat het altijd (bijna) direct zo als ik wil. dus het is niet echt een aavalletje op redhat maar een voor deel van slack denk ik...:?
maar dit soort discussies zijn eindeloos omdat smaken nu een maal verschillen, echter als ik wat voor delen van redhat 7.1 moet noemen..alles werkt in 1 keer, dat is gewoon handig, alle libs zijn up 2 date maar aan de andere kant op de redhat site staan al weer wat fixes en ook nog eens meer dan 300 bugs. dit zijn natuurlijk geen MAJOR bugs maar elk bugje telt mee natuurlijk.
als ik deze voordelen weer naast een andere distro leg bv. debian moet ik zeggen dat redhat gewoon veel sneller is met de nieuwste dingen (over slak maar te zwijgen
)
zo kan je uren door gaan en als je echt een zeikerd bent gewoon ZELF een distro maken of slack natuurlijk, die is pas makkie..:)
maar dit soort discussies zijn eindeloos omdat smaken nu een maal verschillen, echter als ik wat voor delen van redhat 7.1 moet noemen..alles werkt in 1 keer, dat is gewoon handig, alle libs zijn up 2 date maar aan de andere kant op de redhat site staan al weer wat fixes en ook nog eens meer dan 300 bugs. dit zijn natuurlijk geen MAJOR bugs maar elk bugje telt mee natuurlijk.
als ik deze voordelen weer naast een andere distro leg bv. debian moet ik zeggen dat redhat gewoon veel sneller is met de nieuwste dingen (over slak maar te zwijgen
zo kan je uren door gaan en als je echt een zeikerd bent gewoon ZELF een distro maken of slack natuurlijk, die is pas makkie..:)
Pagina: 1