Hallo Tweakez!
Ik ben weer aan het klooien geslagen met samba, dit keer met logon scripts.
Ik heb de volgende 4 pcs met de volgende OS-en
Win98
win98SE
win2k Prof SP1
Debian 2.2 (server)
Op de server draait de allernieuwste versie van samba: Samba version pre-3.0.0 die ik heb binnengehaald via CVS, de rede dat ik geen samba 2.0.x draai is het feit dat die geen Win2k client logons op samba-domains ondersteund.
Daar zit nu dus ook het probleem, ondanks dat staat aangegeven dat ik je met deze versie van samba met Win2k kan inloggen op samba-domains lukt het me niet om dit voor elkaar te krijgen. De pcs die op Win98* draaien hebben nergens last van.
Noujah, voordat ik m''n foutmelding hier neerpleur zal ik eerst eens proberen uit te leggen wat ik allemaal gedaan heb.
1. Samba geinstalleerd met ./configure ; make ; make install (geen errors)
2. Voorgeconfigureerde smb.conf file in /usr/local/samba/lib gezet, samen met de usermap (waar verwijzing in staat dat de user ''Administrator'' in linux gezien moet worden als ''laurens'')
3. de map ''logon'' aangemaakt in /usr/local/samba en daarin het loginscript gezet (tevens world en group readable gemaakt)
4. Dezelfde Users op linux aangemaakt als die gebruikt worden op de windows PCs (voor Win2k de user ''laurens'' omdat die gemapped wordt naar user ''Administrator'').
5. Met het commando ''smbpasswd -a LinuxUsersVanStap3'' deze users bekent maken aan /usr/local/samba/private/smbpasswd (ook root heb ik op deze manier toegevoegd, stond ergens op internet)
6. Een ''Machine Account'' aangemaakt met netbios name van win2k bak door de volgende regel toe te voegen aan /etc/passwd laurens$:x:1008:1011::/dev/null:/bin/false (groepID 1011 bestaat)
7. Machine Account actief gemaakt met ''smbpasswd -a -m laurens''
8. Op de Win2k bak via ''rechter muisknop op Deze computer > Eigenschappen > Tabblad Netwerkindentificatie > Eigenschappen > achter domein het domain gezet > OK'' bij gebruikersnaam en wachtwoord ''root'' en ''hetrootuserpassword'' (had ik ergens gelezen, dat je daar je root login op linux bak moest opgeven, maar Administrator + pass en laurens + pass geven dezelfde error)
Als ik dit allemaal gedaan heb krijg ik de volgende error:
Alvast bedankt.
Counter-Strike
[PS: Had ff een twijfel of ik deze vraag hier of in het Network Troubleshooting forum moest plaatsen, mocht hij toch daar thuisbehoren, verplaatst em dan maar]
Ik ben weer aan het klooien geslagen met samba, dit keer met logon scripts.
Ik heb de volgende 4 pcs met de volgende OS-en
Win98
win98SE
win2k Prof SP1
Debian 2.2 (server)
Op de server draait de allernieuwste versie van samba: Samba version pre-3.0.0 die ik heb binnengehaald via CVS, de rede dat ik geen samba 2.0.x draai is het feit dat die geen Win2k client logons op samba-domains ondersteund.
Daar zit nu dus ook het probleem, ondanks dat staat aangegeven dat ik je met deze versie van samba met Win2k kan inloggen op samba-domains lukt het me niet om dit voor elkaar te krijgen. De pcs die op Win98* draaien hebben nergens last van.
Noujah, voordat ik m''n foutmelding hier neerpleur zal ik eerst eens proberen uit te leggen wat ik allemaal gedaan heb.
1. Samba geinstalleerd met ./configure ; make ; make install (geen errors)
2. Voorgeconfigureerde smb.conf file in /usr/local/samba/lib gezet, samen met de usermap (waar verwijzing in staat dat de user ''Administrator'' in linux gezien moet worden als ''laurens'')
3. de map ''logon'' aangemaakt in /usr/local/samba en daarin het loginscript gezet (tevens world en group readable gemaakt)
4. Dezelfde Users op linux aangemaakt als die gebruikt worden op de windows PCs (voor Win2k de user ''laurens'' omdat die gemapped wordt naar user ''Administrator'').
5. Met het commando ''smbpasswd -a LinuxUsersVanStap3'' deze users bekent maken aan /usr/local/samba/private/smbpasswd (ook root heb ik op deze manier toegevoegd, stond ergens op internet)
6. Een ''Machine Account'' aangemaakt met netbios name van win2k bak door de volgende regel toe te voegen aan /etc/passwd laurens$:x:1008:1011::/dev/null:/bin/false (groepID 1011 bestaat)
7. Machine Account actief gemaakt met ''smbpasswd -a -m laurens''
8. Op de Win2k bak via ''rechter muisknop op Deze computer > Eigenschappen > Tabblad Netwerkindentificatie > Eigenschappen > achter domein het domain gezet > OK'' bij gebruikersnaam en wachtwoord ''root'' en ''hetrootuserpassword'' (had ik ergens gelezen, dat je daar je root login op linux bak moest opgeven, maar Administrator + pass en laurens + pass geven dezelfde error)
Als ik dit allemaal gedaan heb krijg ik de volgende error:
Vertaald in het Engels is dit:Er is geen toewijzing uitgevoerd tussen accountnamen en beveiligings-ID''s
Ter volledigheid nog ff m''n smb.conf:No mapping between account names and security IDs was done
Ik zou mijn GoT niet weten wat ik nog meer zou moeten doen, internet afgezocht, maar niets gevonden wat me tot de oplossing van het probleem bracht, ik hoop daarom ook dat jullie me kunnen helpen.# Global parameters
[global]
domain logons = Yes
workgroup = AAMVN
netbios name = SERVER
server string = Server running Debian 2.2 GNU/Linux
encrypt passwords = Yes
os level = 65
preferred master = Yes
domain master = Yes
username map = /usr/local/samba/lib/usermap
create mask = 0770
force create mode = 0770
directory mask = 0770
force directory mode = 0770
hosts allow = 192.168.0.
logon script = logon.bat
[wwwroot]
comment = Apache Web Filez
path = /home/www/htdocs
force group = www
force user = www
writeable = Yes
max connections = 5
[wwwconf]
comment = Apache Configuration Filez
path = /usr/local/apache/conf
valid users = laurens
writeable = Yes
max connections = 5
[Data]
comment = Documenten, Internet Downloads, Mp3z, enzovoorts
path = /root/sambashare/data
writeable = Yes
max connections = 5
[OfficeCDs]
comment = Microsoft Office 2000 CDs
path = /root/sambashare/officecds
writeable = Yes
max connections = 5
[esc880]
comment = Epson Stylus Color 880
path = /tmp
printable = Yes
printing = cups
print command = /usr/bin/lpr -o raw -P%p -r %s
lpq command = /usr/bin/lpstat -o%p
lprm command = /usr/bin/cancel %p-%j
queuepause command = /usr/bin/disable %p
queueresume command = /usr/bin/enable %p
load printers = no
[netlogon]
comment = The domain logon service
path = /usr/local/samba/logon
public = no
writeable = no
browsable = no
Alvast bedankt.
Counter-Strike
[PS: Had ff een twijfel of ik deze vraag hier of in het Network Troubleshooting forum moest plaatsen, mocht hij toch daar thuisbehoren, verplaatst em dan maar]
Dit is het einde van deze mededeling. De mogelijkheid tot reageren is aanwezig!