Toon posts:

[BC3] user rechten onder slackware 7.0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een server draaien onder slackware 7.0 nu wil ik van afmijn windows bak telnetten. Ik wil een user net zoveel of bijna net zoveel rechten geven als de root. ik wil namelijk van uit mijn windows bak naar /var kunnen uploaden......
weet iemand hoe dat moet of wat ik kan installen dat ik vanaf win bak kan telnetten met root,..........

Verwijderd

Je kan toch inloggen als user pietje en su - intikken...

Redhat heeft een file /etc/securetty waarin je terms kan aangeven waarvanaf root mag inloggen, dunno of Slackware het heeft en/of waar het zich bevindt.

Verwijderd

Topicstarter
Het hoeft niet op het internet het is voor een locale server........ dus wat is het beste

• Cyborg-BG-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04-2025

Cyborg-BG-

Nu met random icon...

Om vanaf je winbak te telnetten als root moet je eerst op je bak ssh installeren... momenteel is er al een versie 2 van (ssh2) deze versleutled namelijk alle info die jij over het internet naar jou bak stuurd... telnet doet dat neit... en is daarom erg onveilig...
Zodra je op je bak ssh hebt draaien moet je ff putty donwloaden bij tucows ofsow... is maar paar kb en hiermee kanje dan connecten op je bak...En putty is nog freeware ook! wat wil je nog meer...

wat je ook kan doen is de rechten voor de /var map veranderen... ik weet neit voor hoeveel users je dit wil doen, maar het veranderen van de rechten doe je door middel van een chmod commando... als je ff de search gebruikt hiero, dan vind je meer info over chmods...

Greetz

Kunt u mijn Domeinnaam renamen??

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
bij mijn suse 7.1 installatie stond sshd er al op, en werkend.
ik hoefte alleen op mn windows bak met putty te coneecten naar t IP van m''n server, met SSH aangevinkt.
kon ik ook inloggen als root....

suc6 :9

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand als dit toevallig standaart er bij staat ik heb pakket N geheel geinstalleerd

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

nee ... pas vanaf de slackware current tree zit openssh erbij (Dus slackware 7.2) maar je kan hem wel downloaden uit de current tree en proberen! Of gewoon zelf compileren

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
is slack 7.2 al iets van uit dan??

Verwijderd

of je edit je security.conf en zet er pty/1 ofzo bij dan kan je wel als root telnetten maar is niet echt aan te raden hoor :)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

mjah da''s de slackware-current tree! als die stable bevonden wordt dan heb je slackware 7.2 of welke naam ze mogen verzinnen!

(Denk aan 4.x => 7.0)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
umh het is de map waar standaart apache in draait.. /var/blahblah hoe kan ik daar de map voor user silver geheel maken?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 22 april 2001 21:46 schreef SilverForce het volgende:
umh het is de map waar standaart apache in draait.. /var/blahblah hoe kan ik daar de map voor user silver geheel maken?
man chmod
?

Verwijderd

je moet het niet met chmod doen, naar met chown en chgrp

chown /var/www/XXX silver (of anders om)

met chmod kan je bepalen hoe de security is ten aanzien van de NIET eingenaars van de bestanden cq. dirs

Verwijderd

sudo?
En om naar je bak te TELNETTEN heb je GEEN SSH nodig... sigh

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 23 april 2001 10:16 schreef Gila het volgende:
je moet het niet met chmod doen, naar met chown en chgrp

chown /var/www/XXX silver (of anders om)

met chmod kan je bepalen hoe de security is ten aanzien van de NIET eingenaars van de bestanden cq. dirs
oeps :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 23 april 2001 10:22 schreef Deleon het volgende:
sudo?
En om naar je bak te TELNETTEN heb je GEEN SSH nodig... sigh
Klopt, maar is wel een stuk makkelijker om daar ssh voor te gebruiken. Heb je ook gelijk andere voordelen van ssh (remote execute, x-forwarding, port-forwarding etc)

Verwijderd

Telnet word veel gebruikt maar is eingelijks een waardeloos iets. ssh is idd (lees hier boven) veel beter en veiliger. ik persoonlijk ben veel te lui om ssh te installen maar ik zou het telnet gebeuren gewoon uit schakelen. :)

Verwijderd

als je dingen op gekke plekken wilt wegschrijven is het een optie om als root met FTP in te loggen. Dit is echter een optie die iedereen afraad, maar in jouw geval hangt het ding toch niet direct aan het internet en is het voor lokaal gebruik dan kan het wel :)

Gewoon in /etc/ftpusers de user root uit flikkeren.
Pagina: 1