[BC3] [FreeBSD] Rare vastloper

Pagina: 1
Acties:

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Ik heb weer wat raars... Eerst een situatie schets :):

Ik heb nu een 486DX2-66 met FreeBSD 4.2 draaien als internetserver met ADSL(basic) als verbinding naar INET. Deze server maakt gebruik van MPD om verbinding te maken met XS4ALL. Dan heb ik SQUID 2.3 draaien als Proxy en IPNAT/IPFILTER als firewall en nat router. Ook draait er nog Apache op als webserver voor die ene bezoeker per dag :) en ProFTPD om bij mijn files te kunnen. Voorderest nog wat kleine daemons zoals TimeServer, DNS, SSH en dat soort gein. Mijn serverload is niet noemenswaardig hoog, dus naar mijn gevoel trekt die bak het perfekt en is er dus niks mis. Alles gaat lekker snel zoals het hoort.

Maar nu het volgende: als ik van een interne client een ftp verbinding te maken met bijvoorbeeld ftp.xs4all.nl gaat het helemaal goed. Zo gauw ik echter een verbinding maak -vanaf een interne client- naar FTP.NL.UU.NET is het in 1 keer afgelopen: BSDbak MORSDOOD :(:(:?
Ook FTP.NL.DEBIAN.ORG had volgensmij hetzelfde probleem, maar ik heb geen zin om dat nu te testen : dan staat mijn bak weer 10 minuten te FSCKen |:(
Voorderest gaan de meeste ftpz gewoon goed,dus daar is niks mis mee. Oja als op mijn bak direct ftp naar ftp.nl.uu.net is er ook niks mis. Dus mijn eerste ingeving is, dat het ergens bij IPNAT moet zitten, maar waar :?

Alvast bedankt voor de eventuele tips/moeite

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
dns draaien met je adsl basic account mag toch niet? wel logisch ook trouwens, het veroorzaakt een boel moeilijk/niet oplosbare problemen en er zijn weinig nuttige toepassingen voor te verzinnen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Vaagharses
Zover ik weet heb ik nergens gelezen, dat ik geen DNS mag draaien... Opzich draai ik die DNS alleen als caching DNS en voor interne hostnamen. Dit heeft als voordeel dat ik niet in al mijn andere daemons: HostNameLookUp op off moet zetten.

Maar ik zal wel ff kijken wat hij doet als ik DNS uit zet, maar ik denk dat het niet helpt.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07 15:13

oXygeN

oftewel oxje...

alsof xs4all je gaat laten crashen als je named draait :)

\o/

• Vaagharses
Op zaterdag 21 april 2001 17:56 schreef oXygeN het volgende:
alsof xs4all je gaat laten crashen als je named draait :)
LOL :) Nou ik heb het dus ook getest zonder DNS: resultaat => Morsdood...

Het vreemde is ook, dat ie het alleen maar doet bij ftp.nl.uu.net en niet bij ftp.xs4all.nl of whatever.

Zeer vreemd dus allemaal ook omdat ik absoluut GEEN info krijg waarom die crasht...

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 21 april 2001 18:23 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

LOL :) Nou ik heb het dus ook getest zonder DNS: resultaat => Morsdood...

Het vreemde is ook, dat ie het alleen maar doet bij ftp.nl.uu.net en niet bij ftp.xs4all.nl of whatever.

Zeer vreemd dus allemaal ook omdat ik absoluut GEEN info krijg waarom die crasht...
''t zijn allebei snelle ftp''s, is het niet zo dat je buffers (oa door je proxy) te snel vollopen, en daardoor een crash veroorzaken?

Alhoewel ik niet kan voorstellen dat een 486 en/of FreeBSD daar last van kunnen hebben...

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Wat wordt er eigenlijk in je logfiles geschreven op het moment van de crash?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:56

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Niks natuurlijk, syslogd heeft daar geen tijd meer voor. Doet die ftp van nl net een ident naar je bsd en crashed ie daar niet op ?

I have usernames older than you.

• Vaagharses
Op zaterdag 21 april 2001 19:56 schreef tuimelaar het volgende:
Wat wordt er eigenlijk in je logfiles geschreven op het moment van de crash?
Die heb ik al nagelopen: niks in te zien. Hij loopt inderdaad al vast voordat syslogd kans krijgt er wat aan te doen. Een log file zou het een stuk makkelijker maken :)

Maar het is ook alleen maar ftp.nl.uu.net en ftp.nl.debian.org waar ik het bij heb. Ftp.nl.debian.org is trouwens van uu.net: ik zie bij een trace ftp.eu.uu.net...

Ik ben er achter dat dit probleem in mijn systeem zit toen ik Mandrake 8 voor mijn laptop wilde downloaden.

Zwaar vaag dus...
Leuke hersenbreker dus: Als ik een paar logfiles/configfiles online moet zetten, hoor ik het wel :)

Verwijderd

vaagharses: hoe ''dood'' is de machine op dat moment? console toegang werkt ook niet meer?

• Vaagharses
Nou hij is werkelijk morsdood, zelfs de knipperende cursor op mijn console zit vast... als hij al in de screensaver is geschoten -zwart scherm-, krijg je hem daar niet meer uit. Pingen naar 192.168.1.2 niet mogelijk...

Vrij dood eigenlijk: Hij heeft dus geen kans om aan te geven waarom die dood is... zwaar frustrerend. Het enige gegeven dat ik heb is, dat ik de fout weer kan genereren door vanaf een client via een ftp proggie naar ftp.nl.uu.net te gaan... Dat is dus nog de enige site waar ik dit probleem heb.

Maar echt dood is ie nog nog niet. De ledjes van het keyboard bij CapsLock/NumLock/ScrollLock gaan nog wel aan/uit :)

Verwijderd

Op zondag 22 april 2001 11:36 schreef Vaagharses het volgende:
Nou hij is werkelijk morsdood, zelfs de knipperende cursor op mijn console zit vast... als hij al in de screensaver is geschoten -zwart scherm-, krijg je hem daar niet meer uit. Pingen naar 192.168.1.2 niet mogelijk...

Vrij dood eigenlijk: Hij heeft dus geen kans om aan te geven waarom die dood is... zwaar frustrerend. Het enige gegeven dat ik heb is, dat ik de fout weer kan genereren door vanaf een client via een ftp proggie naar ftp.nl.uu.net te gaan... Dat is dus nog de enige site waar ik dit probleem heb.

Maar echt dood is ie nog nog niet. De ledjes van het keyboard bij CapsLock/NumLock/ScrollLock gaan nog wel aan/uit :)
de enige manier om iets verder te komen is volgens mij door een sniffer VOOR je freebsd bak te hangen en vervolgens vanaf je client te connecten naar uu.net. Op die manier kan je namelijk zien of de aanvraag richting uunet uberhaupt door de freebsd bak heen komt en of er eventueel een reply terugkomt vanaf uu.net. als hij vastloopt na die reply dan wordt het helemaal leuk... (draait uu.net toevallig ms? >:))

• Vaagharses
Nou ik hier het enige logfiletje wat ik kan bemachtigen op dit moment: vanuit CUTEFTP

STATUS:> Connect: Sunday 11:38:05 04-22-2001
STATUS:> Connecting to ftp.nl.uu.net
STATUS:> Connecting to ftp.nl.uu.net (ip = 195.129.111.9)
STATUS:> Socket connected. Waiting for welcome message...
220-

Welcome to the UUNET EMEA FTP site, user from arnoldusnet.xs4all.nl.

Local time is Sun Apr 22 09:38:07 2001 (GMT +1)

Please note that files on this FTP server are _not_ checked for virusses
etc.

If you experience any problems using this archive, please let us know by
sending email ftp-admins@eu.uu.net.

The storage for this box is sponsored by Dothill Systems Corp.
220
STATUS:> Connected. Authenticating...
COMMAND:> USER anonymous
331 Anonymous login ok, send your complete email address as your password.
COMMAND:> PASS ********
230-

Dus het gaat mis net na het aanloggen. het vreemde is: ik kan namelijk wel vanaf mijn FreeBSD bak aanloggen bij ftp.nl.uu.net. Dan kom ik wel op die ftp:
230- You''re user number 94 of 250 (41 out of 50 in your class "NL") possible users.

230 anonymous acces granted, restrictions apply.
Remote system type is UNIX.
Using binary mode to transfer files.

Vaag dus :?

Ik kan wel gaan kijken met een sniffer hoe het zit, maar daar heb ik op dit moment weinig ervaring mee: moet ik een hubje er tussen hangen en dan een andere pc laten sniffen of kan ik ook een sniffer op mijn BSD bak installeren ??

Ook vanaf mijn Debian bak gaat het mis. Ik gebruik het commando ftp ftp.nl.uu.net. Alleen nu blijft het ftp commando hangen bij de eerste regel 220- en niet mijn BSD bak :)

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Misschien een probleem met ipnat, die of je bak crashed of load enorm omhoog trekt (hoewel dat laatste me een beetje sterk lijkt).. Doe anders een cvsup, make world en een kernelrecompile. (4.3-R is uit) en probeer nog eens..

• Vaagharses
Ik ben bezig met een nieuwe kernel... ik ben nu aan het CVSUPpen (dit is voor mij nieuw nooit eerder gedaan :D, gelukkig zit er bij FreeBSD wel een duidelijke handleiding, dat kan je tegenwoordig niet meer van alle OSsen meer zeggen :P).

Maar het zal nog wel even duren voordat ik een uitslag heb of dit de oplossing is: compilen op een 486DX2-66 blijft lang duren :z:)

• Vaagharses
Ook na een nieuwe KERNEL hetzelfde probleem... ik ga FreeBSD maar opnieuw installeren denk ik. Ik weet echt niet waar het zit... .. . .

• EricV
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03-2024

EricV

Telematicus collosus

Héél vreemd inderdaad. Ik draai hier ook 4.2-Release met IPFILTER en geen problemen.
Ik draai echter geen IPNAT, maar heb gewoon nat enable yes in mijn ppp.conf staan, weet niet of dat met MPD ook werkt...

Subscribe anders op de NLFUG mailinglist (www.nlfug.nl), daar zijn veel meer BSD kenners.

• Vaagharses
Ik krijg steeds meer het vermoeden dat het aan IPNAT ligt... maar ja: wat waar en hoe :?

Ik ben nu RELEASE-4.3 aan het downloaden vanaf ftp.uk.freebsd.org (ik kon geen andere werkende mirror met RELEASE-4.3 vinden). Zodat ik die versie kan installeren op die bak. Ik kan wel alles gaan uitpluizen hoe het zit, maar ik denk dat opnieuw installeren sneller is ;)

Wat alleen zo ontzettend balen is, dat je met MXSTREAM geen ftp install kan doen => klote VPN |:(... vandaar dat ik hem download, zodat ik FreeBSD via mijn interne ftp installen. Om nou mijn servertje(ookal is het maar een IBM Aptiva) mee naar mijn schooltje te nemen vind ik een beetje te veel van het goede :+

Ik meld wel terzijnertijd of het probleem is opgelost, in iedergeval: bedankt voor jullie tips :)

Verwijderd

Vraagje gebruik je squid om te ftpen. sluit je dit uit in squid en doe je dit met nat of beide??

Sebastiaan

• Vaagharses
Ik gebruik NAT voor ftp(+rest) en squid alleen voor HTTP. Ik sluit ftpen via Squid niet uit, maar je krijgt alleen squid met ftp als je via IE werkt geloof ik.

Maar Als ik vanaf ik mijn debianbak werk weet ik zeker dat het via NAT loopt en niet via squid, en hij loopt dan nog steeds vast.

Ik ga nu lekker 4.3 installeren, heb hem gisternacht gedownload. Ik hoop/denk dat dan het probleem voorbij is.

• Vaagharses
Het zou ook een security probleem in de oude Kernel van 4.2 lees ik hier net: In de nieuwe 4.3 zitten allerlei bugfixes.
http://www.freebsd.org/releases/4.3R/notes.html

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:56

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Punt blijft dat het natuurlijk raar is dat een boel sites werken, en die 2 niet. Ik zou haast denken: misschien werken ze met een zippert tussendoor ? Zoals t.net ook gezipte pagina''s http''t zeg maar. Maar ik moet toch echt zeggen dat ik denk dat het door de site komt die je benaderd. De ftpd zal iets terugsturen waar je bak niet tegen kan. Ik weet niet wat, maar ik zou dat uitzoeken. Misschien dat iemand anders eens een tcpdumpje kan draaien voor een ftp sessie naar die uunet server ? Herinstallatie voor 1 probleem is altijd |:(

I have usernames older than you.

• Vaagharses
Op maandag 23 april 2001 13:41 schreef pjottum het volgende:
Punt blijft dat het natuurlijk raar is dat een boel sites werken, en die 2 niet. Ik zou haast denken: misschien werken ze met een zippert tussendoor ? Zoals t.net ook gezipte pagina''s http''t zeg maar. Maar ik moet toch echt zeggen dat ik denk dat het door de site komt die je benaderd. De ftpd zal iets terugsturen waar je bak niet tegen kan. Ik weet niet wat, maar ik zou dat uitzoeken. Misschien dat iemand anders eens een tcpdumpje kan draaien voor een ftp sessie naar die uunet server ? Herinstallatie voor 1 probleem is altijd |:(
Opzich heb je daar gelijk in, om voor zo''n probleem nou je bak opnieuw te installeren, dat zou niet noodzakelijk moeten zijn.
Maar dit keer had ik er toch wel een paar redenen voor om er een nieuwe Install op te zetten:
-Dit was niet het enige probleempje
-Het was mijn eerste install van FreeBSD, dus er ik heb er flink op los lopen klooien :+ en weet echt niet meer wat ik exact heb gedaan.
-vb: heb 4 verschillende MailServers geprobeerd, 2 manieren van NAT geprobeerd en ga maar door, en die restjes blijven achter enne ik weet niet waar :)
-Er zaten toch een aantal exploits in 4.2 en Release 4.3 is net uit :9

Al met al voor mij genoeg redenen geweest om toch een herinstallatie te doen. Dat was voor mij de snelste oplossing... Oke het is natuurlijk wel boeiend WAAROM die bak vast liep, maar ja ik heb genoeg -technische- problemen op te lossen :z

Maar mijn servertje werkt nu en is weer geheel online :):):):):):):):):):)

Zie hier vanaf mijn laptop:

331 Anonymous login ok, send your complete email address as your password.
COMMAND:> PASS ********
230-
You''re user number 78 of 250 (23 out of 50 in your class "NL") possible users.

230 Anonymous access granted, restrictions apply.
STATUS:> Login successful
COMMAND:> TYPE I
200 Type set to I.
COMMAND:> pwd

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39
Jeroen ga nou s slapen man! Trouwens je klokkie van je laptop loopt een beetje voor! Staat rond de 1:00 op je posting terwijl ik het hier op 00:45 heb. Maar goed zie je morgen wel.

PS: Dat 8 bit ISA kaartje dat je hebt gefixed is echt wel vet:9. FF vijlen en je douwt m net zoals mr. Kaartvijl (jeweetwelwieikbedoel) in een pc slot! :)
Pagina: 1