[BC3] hoe bestand uitvoerbaar maken ?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
âlloa, hoe kan ik onder linux n bestand uitvoerbaar maken ?
tis n script wat begint met #! /bin/sh.
hoe moet ik m dan als ''uitvoerbaar'' kenmerken ?

alvast bedankt...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:10

Exirion

Gadgetfetisjist

type eens "man chmod". het gaat om de x.
als je "chmod 777 file" doet, dan hebben alle users alle rechten op de file, dus ook execute rechten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:39

Kettrick

Rantmeister!

Op vrijdag 20 april 2001 17:18 schreef Exirion het volgende:
type eens "man chmod". het gaat om de x.
als je "chmod 777 file" doet, dan hebben alle users alle rechten op de file, dus ook execute rechten.
die wil je dus niet gebruiken >:)

doe gewoon 755 ofzo..

maar 777 is best wel eng !

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 20 april 2001 17:21 schreef RoeLz het volgende:
maar 777 is best wel eng !
Ja, eigenlijk wel een beetje lullig voorbeeld gekozen. Sawry >:)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• BC3 Victim
kej, dat werkt :)

tis n script die ipchains goed insteld, hij hield m nie vast, naja, dit werkt ook, ik moet alleen nu steeds na de login dat script starten.
kan dat ook voor de login automatisch ?
dat ie in n soort autoexec.bat (sorry ;)) staat.
niet boot.local, want volgens mij pakte ie m dan voordat de netwerkkaarten geconfigged zijn en dan gaat t denk ik fout.
iemand idee ??

bedankt >:)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Te laat, maar toch :).

Dat chmod 777 is niet echt prettig, zo geef je de hele wereld toegang tot het programma en dat wil je echt niet hebben. Ik zou er gewoon voor zorgen dat de user die het gemaakt heeft alles mag, de groep alleen mag lezen en dat de groep "others" hooguit leesrechten krijgen. Dus moet je dan voor chmod 754 opgeven.
Stel dat dit een proggie voor de user root is dan kan elke hacker het programma zonder problemen aanpassen en zo je systeem ff naar zijn hand zetten. Om te weten hoe chmod precies werkt gebruikt dan de manual of klik hier.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb ''m in /etc/rc.d/rc.local staan dacht ik. Maar da''s misschien redhat only?

• BC3 Victim
ik snap chmod wel, wist alleen niet dat je ook bestanden er executable mee kon maken :).
maarruh, hoe kan ik dat script nu automatisch laten laden, vlak voor de login ?
of maakt t niet uit dat t dan voor de netwerkkaarten is en dat ik m in boot.local kan zetten ?

Verwijderd

/etc/rc/rc.local en dan helemaal aan het eind?

Je kunt ook kijken wanneer je netwerk online komt en ''m daar vlak achter zetten. Er vlak voor kan ook. Als m''n firewall begint met laden is het netwerk nog niet eens online :)

in boot kan niet geloof ik, want dan kent je PC de commando''s nog niet. (om dezelfde reden kun je bijvoorbeeld je windowsfirewall.exe niet in autoexec.bat gooien)

Verwijderd

Op vrijdag 20 april 2001 17:29 schreef _-rutger-_ het volgende:
ik snap chmod wel, wist alleen niet dat je ook bestanden er executable mee kon maken :).
[topic=156964] >:)
Pagina: 1