Hallo, ik wil thuis een linux bakje neerzetten om internet te delen/firewallen/webserver te draaien. Wat zijn hiervoor een beetje redelijke systeemeisen. Ik heb de search gebruikt maar vond daar geen bevredigend antwoord.
Verwijderd
Pentium met 32 Mb zou prima moeten werken. Sneller/meer mag natuurlijk altijd...;)
(dan moet je er geen X oid op gaan draaien, maar een slim persoon draait natuurlijk geen grafische troep op een server..)
Ik heb zelf een P133 met 64 Mb als server, loopt prima, al 2 jaar lang. (slack 7)
(dan moet je er geen X oid op gaan draaien, maar een slim persoon draait natuurlijk geen grafische troep op een server..)
Ik heb zelf een P133 met 64 Mb als server, loopt prima, al 2 jaar lang. (slack 7)
Tja, ik heb hier een P90 met 48Mb RAM. Draait prima. Ik ken een paar mensen met een 386 met 16Mb RAM als router/webserver. Snel is het niet, maar het werkt zeker.
Het zal wel niet, maar het zou maar wel.
check de Linux firewall en masquerading HOWTO''s ...
minimum systeemeisen zijn: 80486DX2 66Mhz met 32MB RAM.
Maar om een lekkere load af te werken is een Pentium wel aan te raden.
minimum systeemeisen zijn: 80486DX2 66Mhz met 32MB RAM.
Maar om een lekkere load af te werken is een Pentium wel aan te raden.
Hmm.. als je niet teveel eisen aan je website stelt is een 386SX25 met 8MB al genoeg. Dat firewallen en masqueraden doet ie op z''n sloffen. Heb zelf hier een P100 met 32 mb staan. Die doet behalve wat jij wilt ook nog MySQL, PHP en Samba. Heeft ook nog een tijdje als Keyserver gedraait, maar daarvoor had ik te weinig geheugen eigenlijk.
Verwijderd
8 of 16mb is zat
386 ook
zelf tijdlang op dx4/75 gedraaid en nu een 133 of 166, en die had nauwelijks cpu gebruik..
386 ook
zelf tijdlang op dx4/75 gedraaid en nu een 133 of 166, en die had nauwelijks cpu gebruik..
Verwijderd
Er staat Slack7 op sinds die uit is...Slack 7 al 2 jaar lang haha.
Hij draait nu 2 jaar lang aan 1 stuk door, op 2 a 3x rebooten wegens kernel upgrade na...
Dat bedoelde ik eigenlijk wijsneus....;)
Verwijderd
Hehehe had ik ook wel verwacht maar voelde mij wat uitgeslapenOp vrijdag 20 april 2001 10:38 schreef The Daan het volgende:
[..]
Er staat Slack7 op sinds die uit is...
Hij draait nu 2 jaar lang aan 1 stuk door, op 2 a 3x rebooten wegens kernel upgrade na...
Dat bedoelde ik eigenlijk wijsneus....;)
Verwijderd
Ik heb hier een cyrix 200 met 64 mb ram staan en daarop SuSe linux draaien, we zijn er nog niet helemaal mee klaar, maar het werkt goed.
Ik heb thuis Debian GNU/Linux 2.2 draaien op een 386 met 4Mb en 100Mb harde schijf. Deze werkt als Samba server voor mijn windows bak en ik hoop er straks een firewall van te kunnen bakke.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Ik draai mijn ipchains samen met BIND en DHCPD op een P75 met 32 megs. Draait perfect, niks geen CPU belasting ofzow
Tux is cool!
Ik neem wel even een plaatje van mijn 386, daarop staat een mooie pluche penguin in mijn homemade server hokkie!
Ik neem wel even een plaatje van mijn 386, daarop staat een mooie pluche penguin in mijn homemade server hokkie!
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Ik draai op mijn voormalige p75 nu P166 met 160Mb geheugen (4*32+2*16 Ja inderdaad 6 sloten, je moet toch wat met je oude Edo''s)
Redhat 6.0 voor samba,ipchains, routing, fetch en sendmail ed. Maar hij heeft dan ook altijd zowat 0 processor activiteit.
Ik kan er ook met gemak X op draaien, is wel niet zo slim op een server, maar je moet toch ergens op hobbyen, en in dualboot heb ik geen zin, en voor nog een pc geen plaats.
Redhat 6.0 voor samba,ipchains, routing, fetch en sendmail ed. Maar hij heeft dan ook altijd zowat 0 processor activiteit.
Ik kan er ook met gemak X op draaien, is wel niet zo slim op een server, maar je moet toch ergens op hobbyen, en in dualboot heb ik geen zin, en voor nog een pc geen plaats.
Verwijderd
Ik draai mijn www/sql/ftp/smb/mail server annex router op een P100 met 16Mb RAM die Debian 2.2 draait. ''t Kan wel op een 386 oid, maar we hebben 100MBit hiero en (voor zover ik weet) bestaan er geen ISA 100MBit kaarten. Het hangt er maar helemaal van af wat je je server wil laten doen. Als ie alleen moet routen en je hebt kabel (dus je hebt geen PCI nodig), zal een 486 in principe voldoen met 8 meggies aan RAM. Wil je ook nog een ftp/www server draaien, is het aan te raden om een wat snellere CPU en wat meer RAM erin te stampen en een grote (snelle) HD (''k heb 1.7G verspreidt over 4 disks). Geluid en video boeit niet.
Verwijderd
ik heb een Cyrix 486 SX met 8MB RAM en 3.3 Gig HD. Snel zat, maar als je een dynamische website opzet waar een aantal bezoekers tegelijk opkomen is het te weinig. (heb je meer RAM nodig).
800 Kbytes/sec haalt deze PC makkelijk met masq.
Ohja: Debian 2.2r3 kan ik je aanbevelen.
Een pentium met 16 MB lijkt me ruim voldoende. Het voordeel van een pentium is dat ie PCI heeft en een 486 niet. Verder hebben 486''ers vaak Y2k problemen (mijn PC denkt dat het 1996 is).
800 Kbytes/sec haalt deze PC makkelijk met masq.
Ohja: Debian 2.2r3 kan ik je aanbevelen.
Een pentium met 16 MB lijkt me ruim voldoende. Het voordeel van een pentium is dat ie PCI heeft en een 486 niet. Verder hebben 486''ers vaak Y2k problemen (mijn PC denkt dat het 1996 is).
Verwijderd
Of wat dacht je van een OS/390 in je schuur 
Kun je voor jouw(en de rest van je stad/dorp) van een virtuele Linux box voorzien...
2 nic''s erin, forwarding aanzetten, en gaan met die banaan
Kun je voor jouw(en de rest van je stad/dorp) van een virtuele Linux box voorzien...
2 nic''s erin, forwarding aanzetten, en gaan met die banaan
Pagina: 1