[BC3] waar is /etc/inetd.conf in RedHat7.1?

Pagina: 1
Acties:

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik was bezig om swat te installeren, kun je via poort 901 via html (dus vanaf win-pc via website) lekker makkelijk samba-configuratie aanpassen.

Maar bij het installeren van RH wordt de deamon (?) niet automatisch opgestart, hij wordt met inetd ''opgestart''.

Dus dan zet ik ff een regeltje in die .conf file, maar die is er dus helemaal niet, inetd lijkt niet eens te bestaan!! Wat moet ik doen?

• Oblii
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Oblii

1- start die onzin als Deamon, dan heb je heel inetd.conf niet nodig

als inetd.conf er niet is dan is het niet erg btw, aller erin moet je toch uitzetten omdat het allemaal inbraakgevoelig is.

Anders, tiep mc en ga ff rondkijken of je die file kan vinden in /etc/

als ie er niet is, zie boven :)

But I don't care, I'm in a hurry going nowhere

• banaan-X
  • Niet online
locate swatd

geen resultaat...
Dus deamon zal moeilijk gaan, denk ik? :?

En ik zie net dat RH dan veranderd heeft in xinetd (alleen de conf file bevat bijna geen informatie!, erg vreemd! weet iemand waar bijvoorbeeld van de ftp server dan wordt gezegd waar de server bestanden staan?, want dat staat toch in dat .conf bestand?)

Trouwens, mijn ftp, http, ...,... servers werken geen van allen... Zorgt RedHat7.1 er niet zelf voor dat die bij een start aan worden gezet, ofzo??
edit:
dat gebeurt inderdaad niet, met een httpd start moet je hem eerst nog aanzetten... Hoe verander je dat, ik wil hem standaard aan. Evenzo wil ik ftp standaar aan

Beetje raar, bij 6.2 werkte alles meteen! (behalve ssh)

• Oblii
  • Niet online

Oblii

try

man inetd.conf
www.linuxdoc.org (instrallation howto)

je moet in principe die dingen gewoon draaien als deamon, als je het perse via inetd.conf wil doen (zitten geloof ik wel hier en daar security holes in... maar dat boeit niet echt voor een gewone user) dan moet je ff die x weghalen

of ff de documentatie bij 7.1 lezen, het is niet voor niets dat dar een x voor staat, je moet even kijken of de service gestart wordt (inetd in /etc/init.d) dan zal deze zoeken naar inetd.conf, als deze anders heet (xinitd.conf) dan wordt deze niet uitgevoert

er hoeft trouwens alleen (in jouw geval) in te staan

ftp, www, en ssh

de rest UIT (!!!) time, alles # ervoor, nutteloze gaten, veel te gevaarlijk en hardstikke nutteloos

8-)

• banaan-X
  • Niet online
In rc.d/init.d staat xinetd
En die wordt dus wel/niet opgestart bij system start, maar als je dat handmatig hebt gedaan, dan werkt ftp dus nog steeds niet...

En in xinetd.conf staat helemaal niets dat lijkt op "stream tcp nowait 21" (beetje door elkaar, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel). En ik kan verder ook nergens een bestand vinden dat daar wel op lijkt...

Helaas is de handleiding van wu-ftp ook uitgegaan van een inetd.conf...

Verwijderd

Ga je eerst even in xinetd verdiepen, voordat je hier vuur gaat spuwen. xinetd heeft geen gecentraliseerd configuratiebestand, maar voor elke service een aparte.
Nou heb ik de ballen verstand van xinetd, nooit behoefte gehad aan inetd-services, dus ook niet aan xinetd-services, dus je mag fijn een hele avond documentjes lezen :) Succes ermee

• banaan-X
  • Niet online
Nou lekker handig is dat dan :( :(

Wie bedenkt zoiets onhandigs nou? Maar goed, ik zit nu in een proefwerkweek, dus docs lezen wordt het vanavond niet :'(

Maar weet iemand dat zo 123 te zeggen welk conf bestand dat dan is? Dan hoef ik dat niet helemaal op te zoeken.. ;)

• Oblii
  • Niet online

Oblii

Check mijn l33te usericon :)

tiep

man xinetd.conf
man inetd.conf
man init.d
man initd

en kijk even beetje rond, dan snap je waar stream tcp nowait 21 voor staat

als je linux wil doen zal je er toch echt wat voor moeten lezen

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 19 april 2001 19:38 schreef banaan-X het volgende:
Nou lekker handig is dat dan :( :(

Wie bedenkt zoiets onhandigs nou? Maar goed, ik zit nu in een proefwerkweek, dus docs lezen wordt het vanavond niet :'(

Maar weet iemand dat zo 123 te zeggen welk conf bestand dat dan is? Dan hoef ik dat niet helemaal op te zoeken.. ;)
Als het goed is zit ook de "oude inetd" gewoon bij je redhat, tussen de rpm''s hoor...
xinetd is alleen veiliger en beter (?).

• banaan-X
  • Niet online
Bedankt oblii, dan weet ik ff waar ik moet zoeken, want lezen da''s idd erg nodig voor linux, dat weet ik wel. Ik wist alleen niet dat conf bestanden ook manual-pages hadden :)

ACM: vandaar dat ze dat er ineens uit hebben gegooid. Wel lastig, je moet steeds weer nieuwe dingen leren, ik had red hat 6.2 wel een beetje door (zonder firewall! ;) ), en toen werd ik dus gehackt, maar nu kun je dus met een nieuwe versie haast al de documentatie over je deamons opnieuw gaan lezen, omdat dat al weer veranderd is :( Lekker handig is dat! :'(

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

en toen werd ik dus gehackt, maar nu kun je dus met een nieuwe versie haast al de documentatie over je deamons opnieuw gaan lezen, omdat dat al weer veranderd is :(
Hij zat ook al in redhat 7.0 hoor :)

En is geloof ik de enige deamon die verder veranderd is (ok nieuwere versies etc), zelfs wu-ftpd zit er nog in...

• banaan-X
  • Niet online
Goh, ik heb net ff half uurtje in die manpages zitten kijken, en ik heb nu al de ftp-server en de swat-server draaien! Dat is eigenlijk best wel makkelijk gebleven! :D

Alleen jammer dat redhat niet ff de ftp-server voor je aan heeft gezet, of desnoods met commentaar ervoor. Zoals bij de apache conf.

Best wel stoer trouwens die nieuwe functies! Kun je hem alleen laten werken tussen bepaalde tijden bijvoorbeeld!

Als iemand anders nog wil weten wat je in xinetd.conf moet typen, moet ie maar ff mailen (pjbosch@iname.com), want ik zit nu niet achter mijn linux-bak...

Dat swat kan ik trouwens erg aanraden! Ziet er erg mooi uit! ;)
Pagina: 1