Ik wil mijn gateway-tje voorzien van iets anders dan FreeSCO. Dit omdat FreeSCO niet als VPN/PPTP-router kan dienen. Er zijn andere distro''s zoals clarkconnect en smoothwall die het wel kunnen, maar clarkconnect was erg traag bij mij en smoothwall vertikte gewoon de verbinding naar buiten te zien....
Mijn vraag is dus zijn er nog meer van dit soort aangepaste distro''s, liefst met ondersteuning voor PPTP/VPN/IPSec, die draaien op een 486DX33 met 16Mb RAM en een redelijk kleine schijf. De machine is ook duidelijk de reden dat ik absoluut geen Win9x oid wil, plus dat mijn Freesco sinds de laatste stroomstoring +/- 4 maanden geleden zonder problemen draait en windows dit niet kan volhouden.
Graag dus linkjes of in elk geval de namen.
Mijn vraag is dus zijn er nog meer van dit soort aangepaste distro''s, liefst met ondersteuning voor PPTP/VPN/IPSec, die draaien op een 486DX33 met 16Mb RAM en een redelijk kleine schijf. De machine is ook duidelijk de reden dat ik absoluut geen Win9x oid wil, plus dat mijn Freesco sinds de laatste stroomstoring +/- 4 maanden geleden zonder problemen draait en windows dit niet kan volhouden.
Graag dus linkjes of in elk geval de namen.
Verwijderd
De truuk is dat je met (bijna) iedere linux(bsd) distro een gate kunt opzetten. Linux heeft een aantal floppy based router distro''s, alle bsd''s kunnen een gate zijn.
embsd, een gestripte gate gemaakt van OpenBSD is ook heel interesant...
embsd, een gestripte gate gemaakt van OpenBSD is ook heel interesant...
sebatech en r3b00t: Ik heb hier ook al aan zitten denken, maar mijn BSD-kennis is nogal laag en ik was benieuwd of er toevallig "kant-en-klare"-distro''s voor zijn. Als die er verder niet zijn, zal ik me dan toch snel in OpenBSD moeten storten. (Was ik toch wel van plan alleen wou het nog ff uitstellen, gemak dient de mens....)
edit:
Typo''s
Typo''s
Ik zou gaan voor OpenBSD. UNIX varianten worden vaak omschreven als gebruikersonvriendelijk. Zeker waar als je niet van consoles houdt en GUI''s gewend bent.
Maar als je dan toch ergens moet beginnen, dan raad ik je aan om OpenBSD te pakken. In tegenstelling tot de meeste Linux distros is een OpenBSD install standaard vrij karig met een schone /etc en niet al te veel zut die je toch nooit van zijn levensdagen gebruikt.
Als je al aangeeft dat je het ding voor een VPN met IPSec en een routertje wilt gaan gebruiken is het helemaal aan te raden. OpenBSD heeft hiervoor standaard alles al in huis.
Succes.
Maar als je dan toch ergens moet beginnen, dan raad ik je aan om OpenBSD te pakken. In tegenstelling tot de meeste Linux distros is een OpenBSD install standaard vrij karig met een schone /etc en niet al te veel zut die je toch nooit van zijn levensdagen gebruikt.
Als je al aangeeft dat je het ding voor een VPN met IPSec en een routertje wilt gaan gebruiken is het helemaal aan te raden. OpenBSD heeft hiervoor standaard alles al in huis.
Succes.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Pagina: 1