Als ik een tijdje bezig ben met m''n Linux box (kernel 2.4.2) dan krijg ik soms volgende foutmelding:
hda: timeout waiting for DMA
ide_dmaproc: chipset supported ide_dma_timeout func only: 14
hda: irq timeout: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest }
Dat herhaalt ie meestal 3 keer na elkaar, en dan volgt:
hda: DMA disabled
ide0: reset: success
Als ik het goed begrijp geeft ie de fout omdat de harddisk (hda) geen DMA transfers ondersteunt. Goed mogelijk want het is een oude 4 gig Western Digital die ik toevallig nog liggen had. Binnenkort wordt ie toch vervangen door een moderne schijf, maar in de tussentijd wil ik wel weten wat er juist misgaat.
DMA volledig disablen door een kernel compile zonder DMA te doen is nogal zinloos omdat het voor de CD-ROM (hdc) wel perfect schijnt te werken. Is het dus op een of andere manier mogelijk om bij het opstarten er al voor te zorgen dat ie alleen DMA op hdc geeft en niet op hda? Aangenomen dat dit het probleem is natuurlijk.
En soms krijg ik ook nog volgende fout:
spurious 8259A interrupt: IRQ7
Hiervan heb ik echt geen flauw idee wat het is.
hda: timeout waiting for DMA
ide_dmaproc: chipset supported ide_dma_timeout func only: 14
hda: irq timeout: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest }
Dat herhaalt ie meestal 3 keer na elkaar, en dan volgt:
hda: DMA disabled
ide0: reset: success
Als ik het goed begrijp geeft ie de fout omdat de harddisk (hda) geen DMA transfers ondersteunt. Goed mogelijk want het is een oude 4 gig Western Digital die ik toevallig nog liggen had. Binnenkort wordt ie toch vervangen door een moderne schijf, maar in de tussentijd wil ik wel weten wat er juist misgaat.
DMA volledig disablen door een kernel compile zonder DMA te doen is nogal zinloos omdat het voor de CD-ROM (hdc) wel perfect schijnt te werken. Is het dus op een of andere manier mogelijk om bij het opstarten er al voor te zorgen dat ie alleen DMA op hdc geeft en niet op hda? Aangenomen dat dit het probleem is natuurlijk.
En soms krijg ik ook nog volgende fout:
spurious 8259A interrupt: IRQ7
Hiervan heb ik echt geen flauw idee wat het is.