[BC3] Vreemde foutmelding ivm DMA in Linux 2.4.2

Pagina: 1
Acties:

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als ik een tijdje bezig ben met m''n Linux box (kernel 2.4.2) dan krijg ik soms volgende foutmelding:

hda: timeout waiting for DMA
ide_dmaproc: chipset supported ide_dma_timeout func only: 14
hda: irq timeout: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest }

Dat herhaalt ie meestal 3 keer na elkaar, en dan volgt:

hda: DMA disabled
ide0: reset: success

Als ik het goed begrijp geeft ie de fout omdat de harddisk (hda) geen DMA transfers ondersteunt. Goed mogelijk want het is een oude 4 gig Western Digital die ik toevallig nog liggen had. Binnenkort wordt ie toch vervangen door een moderne schijf, maar in de tussentijd wil ik wel weten wat er juist misgaat.
DMA volledig disablen door een kernel compile zonder DMA te doen is nogal zinloos omdat het voor de CD-ROM (hdc) wel perfect schijnt te werken. Is het dus op een of andere manier mogelijk om bij het opstarten er al voor te zorgen dat ie alleen DMA op hdc geeft en niet op hda? Aangenomen dat dit het probleem is natuurlijk.

En soms krijg ik ook nog volgende fout:

spurious 8259A interrupt: IRQ7

Hiervan heb ik echt geen flauw idee wat het is.

Verwijderd

wat dacht je van dat je hd gewoon kapot is en dat ie bepaalde requests gewoon te laat beantwoordt of juist helemaal niet :? zou niet de eerste schijf zijn die het op deze manier aan het begeven is

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Je kan in de kernel configuratie zeggen dat ie standaard geen dma gebruikt. Je kan DMA dan wel apart aanzetten met ''hdparm -d1 /dev/hdx''

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

hmz, ik heb dat probleem ook met meerdere disken gehad...

De optie

ATA/IDE/MFM/RLL support ---> \
IDE, ATA and ATAPI Block devices ---> \
Use multi-mode by default

aanzetten in je kernel wil ook helpen...

dat resetten van je ide bus *kan* er op duiden dat je disk kapot aan het gaan is. Ik had vroeger ook een disk waarbij de ide-bus om de haverklap reseset werd. Die disk heeft toen nog 1 1/2 maand gedraaid, en toen was het over :'(

Verwijderd

Het kan je schijf zijn die stuk gaat.
Het ligt meer voor de hand dat je ide-chip een VIA chipset is.
Daar zijn wat problemen mee, en je kunt dan dus het beste dma uitzetten.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bedankt voor jullie antwoorden. Het gaat om een Intel TX chipset. Voor zover ik weet zijn hier geen problemen mee bekend.

Ik zal het zekere maar voor het onzekere nemen en deze oude disk vroegtijdig vervangen door een nieuwe. Beter voorkomen dan genezen :)
Pagina: 1