Hoe groot is je upstream bandbreedte?
''t is een @home verbinding, dus theoretisch zo''n 3.8Mbit down/256Kbit up. Ik heb het geluk dat het in mijn wijk niet echt druk te noemen is, gemiddeld haal ik zeker 2Mbit down en die 256Kbit up haalt ie sowieso wel.
Hoeveel verkeer wordt er richting server gegenereerd?
Het gebeurd al bij 3 clients welke dialup gebruiken bij hun ISP. Hoeveel verkeer het spel precies veroorzaakt heb ik eigenlijk nooit nagekeken, temeer daar het via die PPTP verbinding wel werkt.
Hoe hoog/laag ligt de response tijd?
Wat bedoel je met die response tijd? De latency? Zoals gezegd heb ik geluk met a) een snelle provider (@home) en b) een rustige wijk. Mijn ping binnen het eigen @home netwerk ligt eigenlijk altijd onder de 50 ms, de spelers welke inloggen op mijn server komen veelal uit zweden. Op een zweedse server haal ik een ping van tussen de 49 - 110.
Ik zou me zo voor kunnen stellen, dat je niet genoeg bandbreedte hebt, waardoor er packets gedropped worden ed.
Dat dacht ik eigenlijk eerst ook en had de zaak laten rusten. Todat iemand mij PopTop wees en het wel bleek te kunnen.
Kan je buiten een ICMP host unreachable via tcpdump helemaal niks vreemds vinden?
Helaas.. We hebben zowel de traffic vanaf client kant als vanaf server kant bekeken (windows mbg. dsoft''s sniffer). Als we een sessie met linux ertussen en een sessie zonder linux ertussen naast elkaar leggen zien we geen verschil, tot op het moment dat die client die ''host unreachable'' de deur uitdoet (waar overigens geen reactie op komt).
Je zou natuurlijk puur om te testen even een scriptje kunnen maken, waarin je alle verkeer dat op je server uitkomt wordt doorgestuurd naar die gameserver (DNAT).
Net even getest, zelfde effect
Ik heb de indruk dat e.e.a best met bandbreedte te maken zou kunnen hebben, vandaar dat ik ook met packet shaping aan het experimenteren ben geweest..
Daar heb ik ook vragen over.. mocht je daar in thuis zijn, ik heb
hier dat gedeelte van mijn script even neergezet - maar niet hier gepost omdat je dan een onoverzichtelijke chaos krijgt

.
Ik heb de indruk dat dit wel goed werkt (gewoon door te testen) maar eerlijk gezegd ben ik er niet genoeg in thuis om dit op basis van kennis te kunnen bevestigen. Misschien dat jij hier meer in ziet
Als je ''t script bekijkt zal je opvallen dat de 10:400 en 20:400 classes ontbreken, dat waren de classes voor drakan, echter heb ik er weer uitgehaald.
[edit: kleine typo''s]
[edit2: @home is natuurlijk niet 256Kbit maar 128Kbit upstream]
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen