[BC3] tcp/ip netwerk - suse 7.1

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
[edit]
dit is inmiddels opgelost, heb nu nieuw probleem, zie onderaan.
[/edit]

allo alloa,

ik krijg mn netwerk niet aan de praat onder linux dat ik m kan pingen onder windows, en vanaf linux naar windows kan ik ook niet pingen... (ben nog wel zo slim: dit is geen dual-boot system :))
iemand enig idee ?
mn netwerkkaart is geloof ik wel goed geconfigged (3com etherlink 3 (2x)), omdat eerst wilde sendmail enzo nie laden, en na wat aanpassingen bij netwerkhardware wel...

weet iemand wat een mogelijke oplossing zou kunnen zijn ??

bij voorbaat dank :P

edit:
tis dus n suse 7.1 prof linux (gisteren gekocht :9), en ik kan yast enzo gewoon gebruiken

edit:
ik heb n hostname, ip en netmask ingevuld, en t werkt nog niet :(

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

H,

Ben (nog) geen Linux guru maar:
- Onder Windows heb je TCP/IP geinstalleerd? (duh!)
- IP adressen, subnet masks en default gateways staan goed?
- Netwerk verbinding is OK? Niet per ongeluk een cross-cable waar het niet moet ofzo? Evt. "link OK" LED''jes branden?

CU,
J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Ben (nog) geen Linux guru maar:
- Onder Windows heb je TCP/IP geinstalleerd? (duh!)
jep, al heel lang, met andere windhoos pc''s en da werkt allemaal goed
- IP adressen, subnet masks en default gateways staan goed?
volgens mij wel...
in windhoos pc iig wel
- Netwerk verbinding is OK? Niet per ongeluk een cross-cable waar het niet moet ofzo? Evt. "link OK" LED''jes branden?
op hub branden de lampjes vrolijk ja...

andere oplossing ?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
doe es ff
ifconfig en past dat hier ....
verder weet ik niks van Suse .... maaruh met ifconfig zul je het wel zien enzo
in debian is er een
/etc/networking/ dir waar je lekker kan pielen enzo :) probeer dat is up je suse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

H,

''Teken'' ook ff een klein netwerk overzichtje, dat maakt het vaak een stuk eenvoudiger. Als je er dan de IP-settings bij zet van de verschillende systemen, kun je snel zien of het probleem in de overall netwerk opzet zit of dat het iets met drivers/hardware ofzo is.

CU,
J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
tis me ooit gelukt onder redhat: hoe mount ik mn floppydrive of hoe spreek ik m anders aan ?
dan doen ik nl
code:
1
ifconfig > /floppy/ifconf.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Juhh :)
mkdir floppyslut
mount /dev/fd0 floppyslut
cd floppyslut
ifconfig > ifconfig.log

of je moet geen FAT support in je kernel gebraden hebbeh.

Floppy is FAT8 ofzo of Fat6 d8 ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of met de mtools werken
man mtools geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
mjah mtools who needs it :), je kan toch formatten op je windows bak, ennuh als je 1,4 Mb moet opslaan ofzo dd if=filetje of=/dev/fd0 :)
werkt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
netwerkopstelling staat hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.care4sites.nl/netwerk.bmp

sorry, tis n bmp gemaakt in paint, staat hier nix anders op >:)

die suse pc heeft dus 2 netwerkkaarten, beide 3com etherlink III (3com 509b), eentje wordt later voor intern, andere voor aan chello com21...

zou de fout kunnen komen doordat t dezelfde kaartjes zijn ?
dat ze onder zelfde irq zitten ?
beide zijn ISA versies...

ik post zo de uitkomst van ifconfig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
owja kut 2 netwerk kaartjeh hhmmz is in je /etc/lilo.conf enzo als je de resources met de hand moe invullen :( .. of kan linux proben :) daar word men best gelukkig van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
dan moet ie dat elke keer moet doen als ie reboot ??? nuhh hij moet et ff goed zetteh in z''n config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
hij start ze wel goed hoor bij t opstarten;
want hij zegt:
code:
1
2
setting up network device eth0.......done
setting up network device eth1.......done

ik post zometeen ifconfig results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

H,

Had een ASCII plaatje verwacht maar dit is een stuk beter :)

IP''s zien er goed uit, default gateway heb je niet nodig voor een pingetje vanaf een win-doos als je subnet masks goed staan.

Zou goed aan de hardware+drivers kunnen liggen, zeker met ISA.

CU,
J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Neeh z''n devjes zijn goed, anders zou die wel een erreur geven :). Ik zou het toch in je networking config opzoeken enzo. Ut ligt nie aan de harde waren. ifconfig zal dat ff bevestigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 netwerkkaartjes op hetzelfde subnet!
Je hebt je routering toch wel goed ingesteld he?
code:
1
2
ifconfig
route

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
toen ik net gewoon ifconfig deed stond r eth0 en eth1, als ik t nu doe staat r eth0 en lo (loopback ?)...

om een of andere rede wil eth1 nie meer.
heb trouwens al wel paar keer gereboot, en nu zegt ie bij t opstarten iets met flags...

wat is r nou weer !? :'(
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:20:AF:CA:1C:36
inet addr:10.0.0.187 Bcast:10.0.0.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::20:afca:1c36/10 Scope:Link
inet6 addr: fe80::220:afff:feca:1c36/10 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:100
Interrupt:10 Base address:0x300

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:3924 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
nu is r dus wel iets met hardware ?
ik heb in yast eth1 ff uitgezet, gereboot en m weer aangezet, hijs nu aant booten, misschien werkt t ???
ik post zo nieuwe ifconfig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Najah ik ga ff naar huis enzo dus geen tijd meah, spreek je gozert :) als je er echt niet uit komt mail me maar ofzo
robjeh@wanadoo.nl ... ennuh suck6.

kijk es in /usr/doc/net<2x tab>
dan zie je ff een lijstje met hellup topicjes die met net beginnen ....
anders /usr/doc/ifconfig
probeer es
ifconfig eth0 <ipnummer>
ifconfig eth1 <ipnummer>

maarja dat wil je niet elke keer doen enzo als je pc boot :(

<edit>
nou niet stiekum gaan posten als ik aan het typen ben he :)
</edit>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
ik probeer wel eerst gewoon 1 netwerkkaartje aan de praat te krijgen, dan komt die andere later....

nu dat nog proberen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 18 april 2001 16:59 schreef r0bj3h het volgende:
dan moet ie dat elke keer moet doen als ie reboot ??? nuhh hij moet et ff goed zetteh in z''n config
Wat ben jij nou aan het ijlen:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
nou, de ene heeft t n halve minuut uitgheouden, en toen kreeg ik geen ping reply''s meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ifup eth1
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
heb eth1 eruit gesloopt en nu doet eth0 t goed :)
gooi wel es n pci kaartje erin...

weet iemand trouwens hoe je voor de login n commando uit kan voeren ?
(clear)...
dus al je ''logout'' heb gedaan, moet ie clearen en dan de login weergeven, moet kunnen, red hat doet t automatisch, suse 7.1 nie.... iemand n oplossing :?

Pagina: 1