Toon posts:

[BC3] kernel-configuratie/firewall/scsi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik probeerde hier onze firewall (RH6.2) met kernel 2.2.16-3 (RH dus, kernel-image geinstalleerd..) te upgraden naar versie 2.2.18, via source. Ik heb eigenlijk nog nooit veel problemen gehad met het compileren van een dergelijke kernel, maar het was de eerste met scsi-support. Het leverde hier nog al rare taferelen op. Allereerst, het is een PentiumII MMX, 128mb, een Adaptec AIC-7881U met daaraan een Seagate harddisk. Verder een IDE/ATAPI cdrom. De netwerkkaarten zijn een 3c900 combo (3com) en een Intel Ethernet Pro 100.

Ik heb dus gekozen voor SCSI-core/scsi-disk drivers en geen generic scsi-support, want geen extra scsi-hardware. Voor de cdrom alleen de IDE/ATAPI drivers geselecteerd. Ik heb de aic7xxx.o/3c59x.o/eepro100.o drivers als modules gecompileerd. Dus #make menuconfig, #make dep, #make modules, #make modules_install, image naar /boot en lilo editen/uitvoeren. Ik krijg na het rebooten van de nieuwe machine, en het kiezen voor mijn nieuwe baksel een aantal fatale meldingen. Gaat om de volgende (unresolved symbols):

scsi_register_Rb13032eb
bread_R026e8243
best_memcpy_Ra0b82c11
__brelse_R960fba6e
scsi_partsize_R4d12a0d9
scsi_unregister_R84f2a037
best_memset_R3e04c7a1
>:)
kmod: failed to exec /sbin/modprobe -s -k block-major-8, err no=2
VFS: Cannot open root device 08:0b
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 08:0b
Kernel stort dus vervolgens in van ellende.

Als iemand enig idee heeft waar ''m het knelpunt zit... help! :)

Ik had verder nog wel een warning mbt ip masquerading, maar daar kom ik wel uit, als ik tenminste maar iig die machine geboot krijg!

Verwijderd

Jah, vind je het gek? Ik zie nergens dat je de kernel zelf compiled (make bzImage)...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal ook nog even de warnings aangeven die ik kreeg bij het compileren van de bootimage.
Dit is een stukkie configuratiefile:

# SCSI support
CONFIG_SCSI=y
CONFIG_BLK_DEV_SD=y
CONFIG_SCSI_CONSTANTS=y
CONFIG_SCSI_LOGGING=y
# SCSI low-level drivers
CONFIG_SCSI_AIC7XXX=m
# CONFIG_AIC7XXX_TCQ_ON_BY_DEFAULT is not set
CONFIG_AIC7XXX_CMDS_PER_DEVICE=8
CONFIG_AIC7XXX_PROC_STATS=y
CONFIG_AIC7XXX_RESET_DELAY=5

en dit de warnings:
...
/usr/src/linux-2.2.17/include/linux/blk.h:429: warning: `do_sd'' defined but not used
/usr/src/linux-2.2.17/include/linux/blk.h:453: warning: `do_sd_request'' declared `static'' but never defined
scsi.h:641: warning: `end_scsi_request'' defined but not used
...

en over de eerste reactie... die was ik vergeten op te schrijven ;)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Als je een SCSI-schijf hebt dan bak je toch niet de ondersteuning voor je SCSI als module maar prop je toch gewoon in de kernel.
Evenals die netwerkkaarten, toch wel essentieel om te hebben. Netwerkkaarten zou je er eventueel uit kunnen laten maar als je kernel image niet te groot wordt is het niet nodig om het te laten!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• wouzer
  • Niet online
Neem in ieder geval 2.2.19, dat scheelt je een hoop securitybugs.

Verwijderd

Topicstarter
Waar ik in ieder geval achterkwam... een ramdisk zou wel kewl zijn.:+ die ga ik dus nog is even maken.

• imdos
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Owh jee, en je default kernel heb je vergeten te laten staan in lilo zeker:? En lilo wel upgedate? /sbin/lilo eventueel met -v

Dan moet je maar bootten met een lilo bootdisk of rescue disk.

Hopelijk overkomt je dit maar 1x :)
De volgende keer bedenk je je wel 2x en loop je alle opties nog ff na :P

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
neu.. default kernel zit wel goed. ik heb thuis zelfs 5 verschillende mogelijkheden >:)
ik kan natuurlijk inderdaad wel kijken of het meecompileren van die scsi-support in de kernel werkt, ga ik is doen... helaas kan dat altijd pas zo rond 5en, vanwege kantooruren...

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Heb je wel de juiste fs''en meegecompileerd?
bv. ext2fs en zo..

Hoe heb je het gecompileerd (SCSI) als module? Enne al met SCSI generic enabled geprobeerd ?

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Topicstarter
gewoon ext2fs meegecomp''d, en verder dos+fat als module. zelfs joliet heb ik nog als module meegenomen, maar die skip ik wel, heeft toch niet echt nut hè?

SCSI generic lijkt niet te werken, ik krijg dan in ieder geval dezelfde warnings bij het aanmaken van de bootimage.

hoe ik de scsi module gecompileerd heb? nou, letterlijk volgens t boekje... normaal gesproken zou het compileren van zo een kernel ook niet echt voor problemen moeten zorgen.
Ik zag wel in de changelog dat de aic7xxx driver geupdate was met kernel 2.2.19. Ga ik dat in ieder geval proberen :)
maar ja... hij werkt dus kennelijk wel bij kant-en-klare (eerdere) redhat-kernels, dus ik denk eigenlijk niet dat het daar aan zal liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou had ik alleen een vraagje over die ramdisk... Kopieren van een oude lukt niet, doh! op zich ook wel logisch, vandaar waarschijnlijk ook unresolved symbols. Ok, nou heb ik de kernel-docs doorgebladerd en vond de initrd.txt. Helaas stonden hier alleen wat basic install gegevens in en geen concrete gegevens over die bestanden die ik nodig heb. Iemand enig idee wélke bestanden ik nodig zou hebben??

tnx in ieder geval tot nu toe :)

Verwijderd

Topicstarter
Iemand enig idee over die ramdisk? Ik probeerde gebruik te maken van de bestaande 2.2.16-3 versie (om te neuzen dus), maar ik krijg de bestanden niet onder /dev/ram, tenminste niet onder het mountpoint zichtbaar.

Ik voerde het volgende uit hierbij...

#/sbin/mke2fs -m0 /dev/ram 500/sbin/mke2fs -m0 /dev/ram 500
#mount -t ext2 /dev/ram /mnt/ramdisk
#dd if=/boot/initrd-2.2.16-3.img of=/dev/ram
results: 853+1 records in
853+1 records out
#ls /mnt/ramdisk geeft dus geen output
Ook nog geprobeerd of ik de laatste twee kon omdraaien, maar dat geeft de volgende melding na het mounten:

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/ram, or too many mounted file systems
:?
(ook geprobeerd met #mount -t minix, maar dat werkte nou ook niet bepaald)
Pagina: 1