Toon posts:

[BC3] ISA printerpoortje erbij

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[ssssssssssssssssschop!]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi hoi,

Een server (SuSE 7.0) moet ook als printserver gaan dienen voor 2 printers. Het ding heeft echter maar een paralelle poort. Nu heb ik nog wel zo''n ISA-kaartje liggen voor een extra printerpoort en een extra COM-poort.

Hoe zorg ik dat ik die extra printerpoort kan benaderen onder linux? Waar koppel is een device aan het I/O-bereik van de kaart?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Is niet zozeer een linux-aangelegenheid, meer een instelling van dat kaartje. Als je dat kaartje op LPT2 zet dan kun je ''m onder linux gewoon gaan gebruiken imo..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Owkee, check. Maar die bewuste LPT2 heeft een bepaalde IRQ en een I/O-bereik. Hoe koppel is de instelling voor het LPT2-device onder linux aan die waarden?

• BC3 Victim
Ik heb op m''n eigen server ook 2 printer poorten(1 printer en 1 lcd scherm :) ). En volgens mij gaat dat gewoon automatisch. Ik heb alleen gezorgt dat ze beide verschillende irq''s en io adressen hebben, verder heb ik niks verandert.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
De IRQ''s maken geloof ik niet zoveel uit, maar die I/O-adressen - kies je daarvoor gewoon de vaste waarden? (0278h, 0378h etc.) Zijn ze dan gewoon onder linux te benaderen onder /dev/parport0 enz.?

• BC3 Victim
Ja, voor de io adressen heb ik gewoon de standaard waarden gekozen. Volgens mij maken de irq''s wel wat uit, maar ok...
En bij mij kan ik de poorten dan bereiken onder /dev/lp0 en /dev/lp1

• BC3 Victim
Ja, die IRQ''s maken wel uit, maar vaak stel je die in met jumpers op het kaartje en niet in de softare. LPT2 zit vaak op IRQ 5..

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... nu denk ik dat het wel moet lukken - zal even de standaard I/O''s en IRQ''s opschrijven en dan maar eens gaan frutten om het voor elkander te krijgen.

Daarna printertje voorzien van apsfilter, ghostscript erop en linken met Samba - zie ik dan iets over het hoofd of iz die printserver dan ready to use?
Pagina: 1