[BC3] videokaart voor veel OS''sen

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Hallo,

als nieuwe videokaart twijfel ik tussen een GeForce 2 MX of een Matrox G450. Belangrijk is dat de kaart niet alleen werkt onder Windows 9x/ME/2000 maar ook onder vele Linux-distributies (bijvoorbeeld SuSe) en BeOS 5. Kan ik dan beter voor de GeForce of de Matrox kiezen? Of is er een andere, betere kaart (maximaal 400 gulden)

Alvast bedankt.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
De geforce werkt in elkgeval met xfree 4.0.3 als een trein. Onder windows ook aleen beos ben ik onzeker over.

De matrox kaart komt niet voor in de lijst van xfree 4.0.3 dwz niet als gespecificeerde kaart.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Hmm.. Ik heb zelf een geforce en die werkt perfect onder linux(echt snel, ook met games:)), maar met beos niet echt(ik krijg zwart wit beeld). Voor de matrox kaart zijn dacht ik wel linux drivers, maar ik weet verder niks over de performance daarvan.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
De geforce werkt in elkgeval met xfree 4.0.3 als een trein. Onder windows ook aleen beos ben ik onzeker over.

De matrox kaart komt niet voor in de lijst van xfree 4.0.3 dwz niet als gespecificeerde kaart.

Verwijderd

Matrox geeft via een forum zelfs support :) De eerste kaart die BeOS ondersteunde was btw een matrox G200.

Voor die specifieke kaarten weet ik het trouwens niet.

Ohja, ik ben dus matrox "fan". Perfecte beeldkwaliteit :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Laat ik dan ook maar wat toevoegen.
Ik heb een geforce1 ddr.
Deze doet het onder:
Windows98se
WindowsMe
Windows2000
Linux+xfree4.x (2.2/2.4 kernels)
BeOS (5 pro) (jahoor, gewoon mooi kleur)
QNX
FreeBSD + Xfree4x
Openbsd + xfree4x

en meer heb ik niet getest :)

• P5ycho
  • Laatst online: 22:40
BeOS (5 pro) (jahoor, gewoon mooi kleur

das VESA support, is behoorlijk traag.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Op zondag 15 april 2001 23:57 schreef ACM het volgende over ondersteuning van zijn Geforce kaart:
BeOS (5 pro) (jahoor, gewoon mooi kleur)
QNX
Ja, mooi in kleur... En tevens RETETRAAG, want dan werkt hij volgens mij alleen maar in VESA 2.0 compatibiliteitsmodus :r. Dat wil je ECHT niet hebben, want dat gaat echt ZWAAR ten koste van de performance. Bovendien zal 3d al HELEMAAL niet werken onder die OS''en.

Gebrek aan Geforce ondersteuning onder BEOS was juist een heel berucht probleem.

Dat krijg je als je een kaart uitkiest die zijn specs niet vrij beschikbaar stelt. Matrox doet dat wel en daarom zijn zowel de ondersteuning van alle denkbare OS''en, alsmede de PERFORMANCE onder die OS''en LEGENDARISCH.

Platform-onafhankelijkheid: dan is Matrox een no-brainer.

Als je 3d performance belangrijker vindt? Tja... Dan zou ik voor een ATI Radeon gaan. Eveneens open specs en ook nog eens kick-ass 3d performance. BE had niet voor niets aanvankelijk een Radeon gebruikt om hun experimentele hardware 3d OpenGL performance te benchmarken...

• gcb
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

ATI RAGE pro.. heeft maar 8 MB''tjes, maar werkt verder prima (alle windows''en, Xwindows, ik geloof de rest ook)

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
Anandtech heeft een review gemaakt over de prestatie''s van videokaarten onder linux

Zie hier

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Voor de "zeikstralen" die mijn post niet begrijpen.
Ik zei "BeOS 5 (pro) (jahoor mooi kleur)"
Ik kan dus vloeiend DivX kijken in BeOS!
Vloeit daarin zelfs mooier dan in win2k... Helaas loopt bij mij beeld en geluid erin niet synchroon :( anders zou ik altijd in BeOS divx kijken...

[edit]
Op maandag 16 april 2001 00:03 schreef P5ycho het volgende:
BeOS (5 pro) (jahoor, gewoon mooi kleur

das VESA support, is behoorlijk traag.
Neehoor, is dus gewoon hardware accelerated support. (ik geloof wel dat ik de moeite genomen had, om op de BeOS site een drivertje op te halen...)
Ja, mooi in kleur... En tevens RETETRAAG, want dan werkt hij volgens mij alleen maar in VESA 2.0 compatibiliteitsmodus :r. Dat wil je ECHT niet hebben, want dat gaat echt ZWAAR ten koste van de performance. Bovendien zal 3d al HELEMAAL niet werken onder die OS''en.
Onder BeOS draai ik dus niet in vesa, QNX is ook niet in vesa. Maar helaas geen 3d acceleration. Draai in beide OS''en wel met gemak 1280x960x32bit beeld en dan is de cpu belasting nog niks, dus geen VESA (ik weet hoe beos/vesa met een geforce eruit ziet hoor....)

[edit2]
Nou en hier is dan die BeOS driver
En hier het noemen van (2d) hardware acceleratie in QNX

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40
Die matrox g450 kan onder linux een beetje moeilijk zijn, maar het kan wel. Dan is een geforce een stuk makkelijker denk ik. Mijn Geforce 2 GTS doet het perfect onder linux.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Gezien de goede 3d prestatie van de nvidia kaarten onder Linux zou ik voor een mx gaan...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-08 16:18
Ik heb een Diamond Viper V550 (TNT1), en die doet het werkelijk op elk OS dat ik geprobeerd heb (Linux met X, BeOS, Win9x/NT/2000).. De kaart is idd wat gedateerd, maar voor iemand die niet zoveel waarde hecht aan hardcore 3D een prima videoplankje :)
Pagina: 1