[BC3] software RAID 1 vraagjes...

Pagina: 1
Acties:

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
Ik heb momenteel een P133 met 64mb edo ram (ga ik uitbreiden naar 96mb als ik een p1 mobo kan krijgen dat geen moeite heeft met 4 simms :)) en daar draai ik e-smith linux 4.1 op om mijn internet verbinding te delen e.d.
Nu las ik in de handleiding dat je ook softwarematige raid 1 kon gebruiken i.c.m. 2 ide schijven. Dat lijkt me wel interessant. Maar voordat ik nog een schijf erbij koop wil ik graag weten of dit wel een beetje gaat lopen op zo''n pc....dus wat zijn voor software raid zo''n beetje de min. eisen? Veiligheid is leuk maar het moet niet daardoor super traag gaan. en hardware raid vind ik veel te duur voor mijn simpele thuisservertje

(Sorry dat het een cross post is, maar bij HA duurt het altijd ontzettend lang voordat ik antwoord krijg en aangezien het toch betrekking op linux heeft pas het hier wel dacht ik....heb ook het idee dat hier wat meer mensen met kennis van zaken komen.)

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
heeft hier niemand ervaring mee?

Verwijderd

Ik ga hier morgen ook mee spelen (2x 18GB SCSI schijven) in een software RAID 1 (mirroring) configuratie maken.

In de HOWTO staat wel het 1 en ander over hoe het in z''n werk gaat. ben alleen benieuwd of ik het booten van de software raid array aan de praat ga krijgen.

Weet iemand misschien hoe het met de swap partitie zit? daarover staat namelijk niks in de howto...

howtos:

http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/Software-RAID-HOWTO
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/Boot+Root+Raid+LILO
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/Root-RAID-HOWTO
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/Software-RAID-0.4x-HOWTO

Ik heb nog wat door te nemen :)

Verwijderd

Ik heb het nu een tijdje lopen met kernel 2.4.3 en het was echt een eitje om aan te maken en het loopt als eem tiet dus het is zeker aan te raden veel succes ermee !!!

Verwijderd

Op donderdag 19 april 2001 18:36 schreef Doggie het volgende:
Ik heb het nu een tijdje lopen met kernel 2.4.3 en het was echt een eitje om aan te maken en het loopt als eem tiet dus het is zeker aan te raden veel succes ermee !!!
Ook om van je array te booten? Heb je misschien nog andere docs geraadpleegd?

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Hay,

I''m currently trying to get Softraid working on my Slack-Current install (May 17th). I admit it has been a long long time since the last time, but this I do not remember.

I''m running 2.4.4 kernel, self compiled, with the required Raid-0 and Raid-1 code compiled into the kernel.

I have - as suggested by the raid-howto at http://unthought.net/Software-RAID.HOWTO/ss4.3 - made a raidtab, and used their examples.

after that I ran
mkraid /dev/md0
mkraid /dev/md1
mkraid /dev/md2

shortly after, between 10 seconds to 2 minutes, the system completely locks down, and the server need a serious kick down.

Once the system has rebooted, I can start the devices again (no need to make them, the do exist now) but after roughly the same time the system fuzzez out again. Anyone else succeeded where I''m now failing?
------------
(stukkie staat ook op het slack forum, vandaar dat het in engels is)

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

Verwijderd

Op vrijdag 13 april 2001 19:38 schreef timotheebastin het volgende:
heeft hier niemand ervaring mee?
Tuurlijk wel. Het is erg simpel op te zetten.
het komt er op neer dat je een par. op disk1 spiegeld met een par. op disk2. Eventueel ben ik wel bereid om je mijn config. bestanden te mailen.

Verwijderd

Op maandag 21 mei 2001 16:05 schreef ger24 het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Het is erg simpel op te zetten.
het komt er op neer dat je een par. op disk1 spiegeld met een par. op disk2. Eventueel ben ik wel bereid om je mijn config. bestanden te mailen.
Zet ze hier maar neer...dat is het makkelijkst :) ik heb het overigens toen nog wel aan de praat gekregen, maar ik vertrouw het niet echt helemaal, testen is lastig en ik verwacht dat het systeem niet de lucht inkomt als er een schijf kapot gaat en hij wordt gereboot (dit ivm lilo configuratie)

Graag zie ik jouw config files :)

Verwijderd

Op maandag 21 mei 2001 16:22 schreef fkooman het volgende:

[..]

Zet ze hier maar neer...dat is het makkelijkst :) ik heb het overigens toen nog wel aan de praat gekregen, maar ik vertrouw het niet echt helemaal, testen is lastig en ik verwacht dat het systeem niet de lucht inkomt als er een schijf kapot gaat en hij wordt gereboot (dit ivm lilo configuratie)

Graag zie ik jouw config files :)
Als er een schijf kapot gaat kun je ''m met raidhotremove uit de array trekken.

Mij lijkt dat als je dan lilo op zowel /dev/hda en /dev/hdc laat installen (dus de twee disks in een RAID1 config) hij dan wel opkomt.. denk je niet?

Verwijderd

Op dinsdag 22 mei 2001 15:05 schreef TCT_Nexus het volgende:

[..]

Als er een schijf kapot gaat kun je ''m met raidhotremove uit de array trekken.

Mij lijkt dat als je dan lilo op zowel /dev/hda en /dev/hdc laat installen (dus de twee disks in een RAID1 config) hij dan wel opkomt.. denk je niet?
Yep, die lilo heb ik idd zo gedaan, maar heb het niet kunnen testen helaas :(
Pagina: 1